اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

عیارسنجی لیست‌ها؛ از برنامه و راهکارها تا فراگیری و شفافیت فرآیند

وضعیت انتخابات اصفهان نشان می‌دهد احزاب و گروه‌های مختلف از قدیمی‌ترها تا گروه‌های جدیدتر فعال و در حال بررسی نامزدها به منظور انتخاب و تهیه لیست خود هستند؛ اما در این میان برنامه و راهکار، شفافیت فرآیند و فراگیری و عدالت محوری سه ملاک برای سنجش عیار لیست‌ها خواهد بود.

عیارسنجی لیست‌ها؛ از برنامه و راهکارها تا فراگیری و شفافیت فرآیند

خبرگزاری فارس-اصفهان؛ محسن آنالوئی: شورای شهر به‌ عنوان نهاد محلی مهم‌ترین رکن تصمیم‌گیر در برنامه‌ریزی شهری با مسؤولیت‌ها و وظایف متعدد از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای بین مردم و کنشگران حوزه‌های مختلف برخوردار است. اهمیت این مساله در افزایش سرمایه اجتماعی، اعتمادسازی و ایجاد ظرفیت‌های مناسب برای مشارکت شهروندان در امور شهر بسیار حائز اهمیت است چرا که نتیجه سیاست‌گذاری‌های این نهاد با ضریب بالایی بر کیفیت زندگی مردم تأثیر دارد و مشارکت شهروندان در اداره شهر می‌تواند به بروز خلاقیت‌ها و نوآوری‌های جدید بینجامد.

به دلیل افزایش رقابت‌ها، کوچک‌تر شدن مقیاس حوزه‌های انتخابیه و همچنین افزایش کمیت انتخاب شوندگان در انتخابات شورای شهر نسبت به مجلس شورای اسلامی، شهروندان نیز نسبت به نتایج انتخاب خود حساسیت ویژه‌ای دارند، از این جهت که امور روزمره و بسیاری از مشکلات و مسائل محلی آن‌ها توسط این نهاد پیگیری می‌شود و مراجعه دائمی به شوراهای شهر برای پیگیری امور مربوط به مدیریت شهری قابل توجه است. همه این موارد درجه اهمیت انتخابات را برای عموم مردم و احزاب دوچندان می‌کند تا نسبت به تبعات این انتخاب بیشتر بیندیشند و با حساسیت‌های بالاتری دست به انتخاب بزنند.

مع‌الوصف پارلمان‌های محلی نظیر شوراها از جایگاه ممتازی منطبق بر اختیاراتی که در اصل یکصدم قانون اساسی و قانون شوراها به منظور قانون‌گذاری، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و امور مختلف شهر برای آن‌ها تعریف شده برخوردار هستند، به همین جهت انتخاب افراد توانمند و آشنا به مسائل مختلف در حوزه مدیریت شهری حائز اهمیت است که باید به آن‌ها توجه داشت.

با پایان ثبت‌نام نامزدهای شوراهای شهر و به موازات بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات‌های نظارت، احزاب تلاش می‌کنند تا اولاً با تهیه لیست کارآمد و ثانیاً تبلیغات ویژه متناسب با شرایط کرونا پیروز ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر باشند و به موفقیت حداکثری یعنی ورود تمام اعضای لیست به شورا دست یابند. بررسی وضعیت انتخابات اصفهان نشان می‌دهد احزاب و گروه‌های مختلف از قدیمی‌ترها تا گروه‌های جدیدتر فعال و در حال بررسی نامزدها به منظور انتخاب و تهیه لیست خود هستند؛ که در ادامه به سه رویکردی که می‌تواند عیار لیست‌های انتخاباتی را مورد سنجش قرار دهد به اختصار اشاره می‌شود:

۱-مسائل اصلی اصفهان از مهمترین موضوعاتی است که  باید جریان انقلابی پاسخ مناسب و موثری برای آن داشته باشد، نیروهای انقلابی که وارد رقابت‌های انتخاباتی شده‌اند باید برای این مسائلی که چالش‌های جدی را در کیفیت زندگی شهروندان شهر اصفهان ایجاد نموده فکر کرده و راه حل مناسبی ارائه دهند. از موضوعات تخصصی نظیر محیط‌زیست، آب، حمل‌ونقل تا مسائلی نظیر محرومیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و ده‌ها موضوع فنی و عمرانی و اقتصادی که شهروندان اصفهانی را رنجور کرده و قطعاً فرصت‌سوزی و عدم رسیدگی به این مسائل می‌تواند چالش‌های جدی دیگری را در آینده منجر شود.

طرح این موضوع از حیث برنامه‌ها و راهکارها و از طرفی انتخاب مجری توانمند و متخصص اهمیت دارد. لذا سؤالی که باید احزاب به آن پاسخ دهند این است که چه راهکارها و برنامه‌های علمی و فنی مشخص و دقیق برای حل چالش‌های اصلی اصفهان خواهند داشت؟معیارها و ملاک‌ها برای انتخاب شهردار با چه رویکردهایی تنظیم شده یا خواهد شد؟

۲-عدالت و مبارزه با فساد به‌عنوان یکی از سرفصل‌های مهم بیانیه گام دوم انقلاب در حکمرانی شهری نیز بسیار مورد توجه است؛ تبعیض در توزیع امکانات و فساد اداری که آثار و تبعات آن را مشاهده می‌کنیم از جمله مطالبات جدی مردم است، ساختارهای کنونی مدیریت شهری با حد مطلوبیت عدالت و جلوگیری از فساد فاصله دارد، حتی بعضا بروکراسی‌های موجود در شهرداری‌ها نه تنها مانع از فساد نیست که بعضا به دلیل منافع حداکثری به بروز فساد نیز کمک کرده است، یا از جنبه دیگر ایجاد ظرفیت‌هایی برای قانون‌گریزی به ازای پرداخت پول از جمله این آسیب‌ها است.

به عبارتی راه برای کسانی که در وضعیت مالی مناسب‌تری هستند و می‌توانند با دور زدن ساختارها به بیشینه سود دست یابند مسدود نیست  و نمونه‌ها و موضوعات دیگری از بی‌عدالتی که مولد آن ساختارهای معیوب در مدیریت شهری است.

بنابراین باید مناسبات به نفع عدالت‌محوری و جلوگیری از بروز فساد و قانون‌گریزی متحول و کارآمدتر شود، طبیعتاً نقش جوانان به عنوان یکی از پیشران‌های اصلی برای عدالت محوری و فسادستیزی مورد توجه است کمااینکه بسیاری از جوانان نه به واسطه مسؤولیت اداری که با دغدغه در مسیر محرومیت‌زدایی و مبارزه با فساد در مناطق محروم شهر و کشور نقش‌آفرین هستند؛ هر چند لزوم بهره‌گیری از تجارب گذشته و صاحب‌نظران، امر غیر قابل انکاری است که باید مورد توجه باشد. احزاب هم باید در خصوص جوان‌گرایی و نوع مواجهه با آن در انتخابات پیش‌رو توضیح دهند و هم رویکرد تحولی خود در حوزه مدیریت شهری را تبیین و ارائه نمایند.

۳- نحوه و فرآیند انتخاب نامزدها برای حضور در لیست‌های انتخاباتی از دیگر مسائل مورد توجه است، موضوع پر سر و صدایی که در انتخابات گذشته نهایتا منجر به دو لیست شد که تحقق نتیجه در شورای شهر گذشته به نفع لیست اصلاحات و وضعیت امروز شهر اصفهان قابل تأمل است! هر چند در شکست دوره قبل عوامل دیگری را هم می‌توان لحاظ کرد. فی‌الحال اولویت مهم در بین جریان انقلابی انتخاب ترکیب توانمند، فراگیر، همه جانبه و فعالی است که بهترین پاسخ‌ها را برای رفع مشکلات مردم دارد و اگر تمام فرآیندها در مسیر رسیدن به لیست‌ شفاف باشد، رویکردهای جریان انقلاب برای حل مشکلات مردم در وقت مناسب نه در مدت زمان تبلیغات انتخاباتی که غلبه احساس و شور و هیجان است ارائه شود، مردم نیز اطمینان خواهند کرد.

انتهای پیام/۶۳۰۵۵/ص۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول