اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

نایب‌رییس کمیسیون صنایع مجلس: با تولیدکننده، واقع‌گرایانه برخورد نکنیم محصولش را دربازار سیاه می‌فروشد

نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس گفت: اگر با تولید کننده واقع گرایانه برخورد نکنیم محصولش را در بازار سیاه می فروشد و از کنترل خارج می شود.

نایب‌رییس  کمیسیون صنایع مجلس: با تولیدکننده، واقع‌گرایانه برخورد نکنیم محصولش را دربازار سیاه می‌فروشد

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، برنامه زنده به وقت ایران 22 فروردین ماه  با حضور عماد مردانی عضو هیئت رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و علی جدی  نایب رییس  کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و با موضوع«حوزه صنایع کوچک» از شبکه هفت سیما روی آنتن رفت. 

*استراتژی متوالی در حوزه تولید به عنوان نهاد های اجرایی نداریم

علی جدی نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از دلایلی که مقام رهبری در سال های متمادی و متوالی مباحث مربوط به تولید و اقتصاد را به عنوان اولویت مطرح می کند یک چیز طبیعی است چرا که در کشور یک مقداری به آن بی توجهی شده است. در همه ی دنیا بحث تولید، محور است. منتها استراتژی متوالی به این حوزه  به عنوان نهاد های اجرایی نداشتیم. واحدهای تولید موفق هم داریم اما رضایت بخش نیست. بسیاری از تولید کنندگان ما جهادی مسیرهای خوبی را طی می کنند و در تولید و کیفیت ارتقای خوبی با توجه به تحریم ها داشتیم.

وی در ادامه افزود: در بحث اجرای قوانین و مقررات دست و پاگیر مساله زیاد داریم. بیشتر واحدهای بخش خصوصی در کشور دچار مشکل هستند. شصت درصد اشغال کشور نیز جزو این دسته محسوب می شود. کمیسیون صنایع باید پیگیر امور صنایع و تولیدی‌ها شود. 

جدی خاطرنشان کرد: اگر با تولید کننده واقع گرایانه برخورد نکنیم محصولش را دربازار سیاه می فروشد و از کنترل خارج می شود. در تولید با واقعیت تولید برخورد کنیم. آنکه واقع گرایانه کار می کند مشمول جریمه می شود ولی آن کسی که زیرپله ای تولید می کند دو دفتره است و مالیات هم نمی دهد بهره می برد. در صنایع کوچک فرصت ها نابرابر توزیع می شود. مواد اولیه اینها پتروشیمی و فولاد و وارداتی است. آیا این مواد عادلانه توزیع می شود؟ بین صنایع کوچک رانت هایی نهفته است. در پتروشیمی و در بورس محصولات تولید، مواد اولیه را وارد می کنند و ظرفیت خرید نیز وجود دارد ولی می بینید طرف تولید کننده نیست، دلال است. عملا مواد اولیه پتروشیمی را نازل تر می خرد، در بازار به تولید کننده واقعی با قیمت بالا می‌فروشد. 

نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این اطلاعات ناشی از ورود مجلس است. در بحث پتروشیمی کلی مواد فیک است.عملا دلال ها خرید و فروش می کنند. زمانی که تولید کننده ی واقعی در بورس نمی تواند خرید کند از دلال می خرد. دولت مقرر کرده بود ما شیوه نامه تنظیم می کنیم و نهایتا اجرا نشد. بخاطر اینکه رانت بسیار بزرگی در این زنجیره نهفته است. ما گفتیم هر تولید کننده ای که محصولش برای تولید کردن است در بورس عرضه کند تولید کننده هم پس ازخرید دیگر نمی تواند مواد اولیه خریده شده را بفروشد و فقط باید در تولید استفاده کند. این زنجیره تولید بسیاری را شامل می شود. ما می گوییم شفافیت باید باشد. 

در ادامه این برنامه، عماد مردانی عضو هیئت رئیسه خانه صنعت ، معدن و تجارت ایران گفت: امروزه باید یک نگاه جهادی پشت مدیریت اقتصادی کشور باشد. ظاهرا این نگاه وجود ندارد. ما به دنبال ایجاد اشتغال و بسترهای روبه توسعه مسیر اقتصادی کشور و درنهایت شکوفایی اقتصادی هستیم. باید موانع را در این مسیر برداریم. مسئولین و مدیران بیش از آنکه این شعار و هدف  و رهنمودی هرسال مقام رهبری برایشان تعیین کننده باشد بیشتر منافع سازمانشان مهم است. بارها مقام رهبری و رهبران سه قوه عنوان کردند ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم. مدیریت اقتصادی کشور هدفی را دنبال کند هیچ چیز به غیر از آن هدف برایش مهم نباشد. 

وی  بیان کرد: ابتدای سال جدید هستیم وعنوان سال هم مشخص  شده است. وضعیت سال گذشته چگونه بوده است؟ سازمان بهینه یاب تحت اختیار وزارت خانه است و جناب وزیر باید پاسخ گو باشد. جناب دکتر جدی به عنوان نماینده مجلس وظیفه تان اجرای صحیح قانون است. دربحث افزایش مواد اولیه هم درصنایع فولاد وهم صنایع پتروشیمی منجر به واحدهای تولید کننده لوازم خانگی ایران،در این شرایط حساس  شده است و شما باید رسیدگی می کردید. پتروشیمی این مواد را به صورت عیان عرضه نمی کرد در بورس مواد را کیلیویی 40 هزار تومان می فروخت و در بازار آزاد 140 هزارتومان عرضه می کرد، چرا دستگاههای نظارتی نمی دانند.

*آنچه صنعت کشور را بیشتر از تحریم سوزاند خود تحریمی است

مردانی در ادامه در خصوص تحولات بخش صنعت و معدن خاطرنشان کرد: کشور عمدتا در بخش صنعت و معدن دستخوش چند اتفاق شد. یک تحریم های بی سابقه و ظالمانه استکبار است. دوم اقتصاد کشورمان مخصوصا در صنایع کوچک مویرگی را تحت تاثیر قرار داد که یکی از آن ها قطع رابطه ی جاری بین ایران با همسایگان از جمله کشور عراق بعد از شهادت سردار سلیمانی بوده است. دستگاه دیپلماسی و اقتصادی کشور در این زمینه کار قابل توجه ای انجام نداد.

آنچه که صنعت کشور را بیشتر از تحریم سوزاند خود تحریمی و عدم عرضه ی مواد تولید داخل به بازار است. کشور نمی تواند نفت بفروشد. ارز به داخل نمی تواند وارد شود و چرخه اقتصادی کشور لنگ می زند. در حال حاضر مردم خسارت را می دهند. مشکل بزرگتر اینکه عده ی از  واحدهای فعال، تحریم  را دور می زنند کالا را خارج می کنند و ارز را داخل می آورند. ما ملتی هستیم هشت سال در برابر تجاوز و توپ ایستادیم نگذاشتیم خاکمان دست دشمن بیافتد، ما با وجود این همه نیروی متخصص در کشورمان دچار مشکل شدیم، به خاطر اینکه نگاه جهادی و هدف مان در اولویت مسئولین نیست. ما برایمان توسعه کشور مهم نیست. 

عضو هیئت رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اظهار داشت: ما برای اقتصاد کشور باید اصل مدیریت یعنی واقع بینی را سرلوحه کار خودمان کنیم. به سمت عمل برویم. روزی که فقر از یک در داخل بیاید ایمان  از در دیگر فرار می کند. صنایع مولد واشتغال نباشد، سرمایه گذاری نشود ما آینده خوبی برای کشور نخواهیم داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول