اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

تحقق آرزوی دیرینه انجمن اُتیسم/ غربالگری اتیسم جدی گرفته شود

مدیرعامل انجمن اتیسم ایران گفت: پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی آرزوی دیرینه انجمن اتیسم ایران بود که سال ۱۳۹۹ توسط سازمان بیمه سلامت اتفاق افتاد.

تحقق آرزوی دیرینه انجمن اُتیسم/ غربالگری اتیسم جدی گرفته شود

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، سعیده صالح غفاری در مراسم معرفی پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی اختلالات اتیسم که در سازمان بیمه سلامت برگزار شد، افزود: در سال ۱۳۹۷ نشست‌هایی با خانواده‌ها داشتیم و همه صحبت ما این بود که درمان اتیسم، خدمات توانبخشی است. خدمات توانبخشی نیز گران است و ابتدا و انتهای آن مشخص نیست. این‌که آیا زمان تشخیص درست است یا خیر. انجمن اتیسم ایران امسال هفتمین سال تاسیس خود را پشت سر گذاشت و به جرات می‌توان گفت سال ۱۳۹۹ باور نکردنی بود. زیرا نهاد مدنی در کنار بخش دولتی و خیرین و بخش خصوصی اگر بتوانند تعامل مثبت و ارتباط همسو داشته باشند، حاصل آن همین خوهد بود.

وی ادامه داد: اتیسم در سرفصل بیماری‌های خاص قرار گرفت، اما اعتبار آن باید نشاندار شود تا وزارت بهداشت بداند برای هر سال چه مبلغی را برای اتیسم باید در نظر بگیرد.

غفاری بیان کرد: اگر سازمان‌ها، انجمن‌های مردم نهاد را باور کرده و در سطوح تصمیم گیری و اجرایی و نظارتی از انجمن‌ها استفاده شود، شاهد این خواهیم بود که جامعه هدف نفع می‌برد.

مدیرعامل انجمن اتیسم گفت: بحث غربالگری اتیسم از طریق شبکه بهداشت مطرح شده و به صورت آزمایشی آغاز شده، اما در عمل اتفاق خاصی نیفتاده است. سال ۱۴۰۰ بسیار زمان مناسبی است تا بحث غربالگری اتیسم را جدی دنبال کنیم. بحث خدمات درمانی و دندان پزشکی نیز مطرح است و آیین نامه‌های آن به ساماندهی نیاز دارد.

وی اظهار کرد: بخش عمده مشکلات جامعه اتیسم این است که یک سازمان متولی همه امور اتیسم باشد. در مرحله غربالگری و تشخیص زودهنگام اگر وزارت بهداشت به عنوان نهاد اصلی بر عهده بگیرد، سردرگمی جامعه اتیسم کمتر می‌شود. تا آن زمان نیازمند همسویی کامل آموزش و پرورش، بهزیستی و وزارت بهداشت هستیم.

در ادامه جلسه، نایب رییس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: انجمن‌ها همواره کمک حال نظام سلامت بوده و در بحث کرونا نیز سازمان‌های مردم نهاد بسیار خوش درخشیدند و این مجلس دست یاری و کمک را به سمت انجمن‌های مردم نهاد دراز می‌کند.

در ادامه، علی اصغر باقرزاده در مراسم معرفی خدمات توانبخشی برای مبتلایان به اتیسم که در سازمان بیمه سلامت برگزار شد، افزود: در بودجه سال ۱۴۰۰ تمام تلاش این بود که نگاه ویژه‌ای به حوزه سلامت داشته باشیم. با توجه به موضوع کرونا، از بیماری‌های خاص غافل نشدیم و سعی کردیم همه تلاش را در حد بضاعت انجام بدهیم.

وی ادامه داد: با این‌که بودجه ۱۴۰۰ به طور رسمی ابلاغ شده، شاهد رونمایی از سطوح مختلف توانبخشی برای بیماران هستیم. این نشان می‌دهد که برنامه ریزی مناسبی انجام شده است و جای تشکر دارد.

این نماینده مجلس بیان کرد: تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم که دغدغه بیماران کاهش پیدا کند. برای بیماری‌های نادر نیز برنامه ریزی‌هایی انجام شده که با همکاری وزارت بهداشت، سازمان بیمه سلامت، تامین اجتماعی و بهزیستی باید انجام شود.

نایب رییس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم بتوان گامی بلند برای برطرف کردن مشکلات بیماران برداریم. گره گشایی‌ها چه در بودجه و چه در قوانین باید انجام شود. اگر قوانینی دست و پا گیر است، باید برداشته شود.

مهدی شادنوش در مراسم معرفی پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی در سازمان بیمه سلامت افزود: اتیسم یکی از ده‌ها بیماری‌های مختلفی است که خانواده‌ها را درگیر می‌کند. برخی از این خانواده‌ها حتی برای آپارتمان نشینی هم مشکل دارند و اضطراب زیادی را تحمل می‌کنند. باید مشکلات این عزیزان و خانواده‌ها را درک کرده و به آن بپردازیم.

وی ادامه داد: پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی برای مبتلایان اتیسم اتفاق بسیار خوبی بود که نتیجه یک همکاری مناسب است. اگر انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در کنار حوزه‌های دولتی قرار گرفته و همفکری انجام شود و هدف برداشتن مانع از سر راه مردم باشد، معضلاتی که ابرقدرت‌ها ایجاد می‌کنند، ناچیز خواهد بود.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت بیان کرد: بسیاری از مشکلات ما نتیجه نداشتن بلند اندیشی است. بضاعت و توانایی‌های کشور را در وضعیت تحریم کاملا درک می‌کنیم، اما با همین امکانات موجود هم می‌توان کارهای بزرگی انجام داد.

شادنوش گفت: در کنار کمک بزرگی که سازمان بیمه سلامت انجام داده، کار خودمان را ادامه می‌دهیم. در دو سال گذشته دندان پزشکی تحت بی هوشی مبتلایان اتیسم را تا سن هفت سال انجام می‌دادیم که امسال این محدودیت سنی هم برداشته می‌شود و در همه مقاطع سنی، دندان پزشکی تحت بی هوشی انجام خواهد شد. همچنین تلاش می‌شود فرانشیزهایی را که خانواده‌ها پرداخت می‌کنند به گونه‌ای جبران شود.

وی اظهار کرد: اقدامات و برنامه‌ها به این درجه از بلوغ رسیده که بیمه‌های پایه بتواند حلقه‌های منفصل را به هم متصل کند. برنامه جامعی با عنوان ۲۴۷ و ۷۲۴ برای مدیریت سکته‌های قلبی و مغزی داریم. حدود ۶۰ هزار سکته مغزی در سال داریم که ۷۰ درصد آنها به خدمات توانبخشی نیاز دارند.

محمد مهدی ناصحی در مراسم معرفی پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی برای مبتلایان اتیسم که در سازمان بیمه سلامت و با رعایت فاصله گذاری و پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، افزود: اتیسم طیفی از بیماری است. امکان دارد که فرد فقط اختلال محدود شناختی و ارتباطی داشته یا طیفی از بیماری داشته باشد که غیرقابل تحمل برای فرد یا خانواده او باشد. هرچه درمان دیرتر شود، تاثیرگذاری کمتر خواهد شد. تشخیص و مداخله زودهنگام در سن پایین در مورد بسیاری از بیماری‌ها از جمله طیف اتیسم اهمیت دارد، زیرا اگر بیماری در سن پایین شناخته شود، اقدامات مداخله‌ای موثر را می‌توان انجام داد و مبتلایان به اتیسم را به زندگی طبیعی نزدیک کرد تا فرد به خود اتکا کند.

وی ادامه داد: بیمه‌ها باید در این زمینه و در مورد بیماری‌های صعب العلاج در کنار مردم باشند. این بیماری‌ها در طول زندگی در کنار خانواده قرار دارد. فردی که دچار سرطان شده، اگر با این هزینه‌ها وارد درمان و تشخیص شود، باید هزینه‌های فراوانی پرداخت کند. این نگاه در سازمان بیمه سلامت وجود دارد که در مباحث دیگر نیز وارد شده و دغدغه بیماران را کم کنیم.

ناصحی بیان کرد: همکاری نزدیکی با جامعه اتیسم داشتیم و به این موضوع وارد شدیم، اما هیچ منبع اعتباری دریافت نکردیم و از منابع خودمان این اقدام را انجام دادیم. وقتی این موضوع را به وزیر بهداشت اعلام کردیم، حمایت شد. همچنین وقتی این موضوع را به رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعلام کردیم، استقبال شد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: اعتبار ۱۰۰ میلیاردی اول در مورد توانبخشی را با همکاری سازمان بهزیستی امسال دریافت کردیم و بیماران و معلولان بهزیستی را تحت پوشش قرار می‌دهیم که این برنامه به صورت آزمایشی در دانشگاه توانبخشی در حال اجراست. امیدواریم توانبخشی را در همه رده‌ها تحت پوشش بیمه قرار بدهیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول