اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

لاوروف در قاهره بر ضرورت بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تاکید کرد

وزیر خارجه روسیه امروز در جریان سفر به مصر و شرکت در کنفرانس خبری مشترک با «سامح شکری»، با اشاره به روابط تاریخی قاهره و دمشق، بر ضرورت بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تاکید کرد.

لاوروف در قاهره بر ضرورت بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تاکید کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه که امروز (دوشنبه - ۱۲ آوریل) برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات مصری درباره امور منطقه‌ای و همکاریهای دوجانبه به قاهره سفر کرده، پس از دیدار با «سامح شکری» همتای مصری، در یک کنفرانس خبری مشترک حاضر شد.

مهمترین محورهای این کنفرانس خبری در ادامه می‌آید:

ضرورت جلوگیری از اقدامات یک‌جانبه درباره پرونده سد النهضه 

به اعلام شبکه الجزیره، وزیر خارجه مصر در آغاز این کنفرانس خبری گفت: با همتای روسی درباره مسأله سد «النهضه» و نشست‌های «کینشاسا» رایزنی کردم.هر گونه اقدام یک‌جانبه از سوی اتیوپی برای مصر و سودان پیامدهایی را به همراه خواهد داشت. من متوجه شدم که روسیه موضع ما مبنی بر لزوم تحقق توافقی لازم‌الاجرا در راستای منافع مصر، سودان و اتیوپی را درک می‌کند.

وی توضیح داد که قاهره به ارتباط با روسیه به دلیل نقش محوری آن و عضویت فعالش در شورای امنیت ادامه می‌دهد زیرا این کشور از توانمندی‌ها و امکانات دیپلماتیک و تاثیرگذار در عرصه جهانی برخوردار است.

وزیر خارجه مصر افزود: ما بر روی روابط با روسیه برای جلوگیری از اقدامات یک‌جانبه اتیوپی در سد النهضه حساب می‌کنیم.

شکری در ادامه گفت که با همتای روسی درباره تحولات سوریه، لیبی و فلسطین نیز رایزنی کرده است.

وزیر خارجه روسیه درباره بحران سد النهضه نیز گفت: ما بر اهمیت دستیابی به راهکاری مورد توافق همه طرف‌های مذاکره کننده درباره سد النهضه به گونه‌ای که حافظ منافع تمامی طرف‌ها باشد تاکید می‌کنیم و می‌گوییم که گفت‌وگوی سه‌جانبه بهترین راه برای حل بحران سد النهضه است. از تلاش‌های اتحادیه آفریقا درباره مذاکرات سد النهضه نیز حمایت می‌کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت پرهیز از اقدامات یک‌جانبه از سوی هر طرفی در این بحران، گفت: آب نیل برای دو کشور پایین‌دست امری ضروری است و اقدامات یک‌جانبه در این زمینه درست نیست. پیشنهاد برای فعالسازی کمیته چهارجانبه بین‌المللی درباره سد النهضه می‌تواند به فعالسازی مذاکرات منجر شود. 

ضرورت بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

وزیر خارجه روسیه در ادامه در خصوص پرونده سوریه نیز گفت: ما بر ضرورت بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و از سرگیری عضویت آن در این اتحادیه تاکید داریم.سوریه بخشی از جهان عرب است و با مصر دارای روابطی تاریخی است.

لاورف گفت که با همتای مصری درباره پرونده سوریه و حق مردم این کشور در تعیین سرنوشتشان گفت‌وگو کرده است.

حمایت از حل و فصل سیاسی بحران لیبی

در مقابل لاوروف نیز گفت: از حل و فصل سیاسی کلیه منازعات از جمله منازعات منطقه‌ای حمایت می‌کنیم. ما از هر آنچه که لیبیایی‌ها خود برای حل و فصل بحرانشان به آن رسیده‌اند، نیز حمایت می‌کنیم.

وی درباره پرونده لیبی نیز گفت: میان مصر و روسیه درباره حمایت از مذاکرات ژنو در خصوص لیبی اتفاق نظر وجود دارد. ما از تصمیمات کمیته نظامی مشترک در لیبی موسوم به (۵+۵)، حمایت می‌کنیم.

وزیر خارجه مصر نیز گفت: ما خواستار خروج نیروهای خارجی از اراضی لیبی هستیم و از مصوبات کمیته نظامی مشترک حمایت می‌کنیم.

لبنان

وزیر خارجه روسیه درباره لبنان نیز گفت: امیدواریم که دولتی متخصص در لبنان بر روی کار آید و این کشور نیز از بحران خارج شود.

عادی‌سازی روابط با اسرائیل نباید مسأله فلسطین را به حاشیه براند

وی در خصوص مسأله عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیز گفت: عادی‌سازی روابط با اسرائیل نباید منجر شود که مسأله فلسطین به حاشیه رانده شود.

لاوروف درباره استقرار نیروهای روسیه در مرزهای اوکراین گفت: نیروهای روسیه در این مرزها که اراضی روسی به شمار می‌روند، مستقر شده‌اند.

روسیه و مصر در سالهای اخیر همکاریهای خود را در عرصه های مهمی همچون نظامی و انرژی هسته‌ای گسترش داده‌اند.  لاوروف قرار است در ادامه حضورش در قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر «احمد ابوالغیط» دبیر کل اتحادیه عرب نیز دیدار کند.

عضویت سوریه در اتحادیه کشورهای عرب در ماه نوامبر سال 2011 و با تشدید درگیری‌های نظامی در این کشور، به حالت تعلیق درآمد. از آن زمان تاکنون، تلاش‌های مقامات دمشقبرای بازگشت به این سازمان هنوز نتیجه‌ای به همراه نداشته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول