اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

گلایه شرکت فناور از بروکراسی خسته‌کننده اداری/ ظرفیت بالای شیراز در کنترل پرتوهای الکترومغناطیس

یک شرکت فناور مستقر در مرکز رشد تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بروکراسی خسته کننده اداری را مهم ترین چالش شرکت‌های دانش بنیان، کسب و کارها و سرمایه‌گذاران می‌داند که بی‌جهت انرژی و انگیزه افراد را از بین می‌برد.

گلایه شرکت فناور از بروکراسی خسته‌کننده اداری/ ظرفیت بالای شیراز در کنترل پرتوهای الکترومغناطیس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، شیراز، شهر راز از دیر باز به قطب پزشکی شهره بوده و برای نگه داشتن این جایگاه لازم است که دانشجویان، پزشکان، پرستاران و کلیه متخصصان این حوزه در شیراز بر قله های علمی حرکت نموده و لازمه این مهم توجه به شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت و پزشکی است، کسانی که با بهره گیری از فناوری و تکنولوژی قدم هایی برای سلامت انسان ها بر می دارند.

شرکت پیشگامان هفت اقلیم زیما، شرکتی دانش محور و ارائه کننده راه حل های نوین فناورانه در حوزه سلامت در مرکز رشد تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز مستقر است. 

با شیوع ویروس کرونا این شرکت فعالیت های خود را به این سو هدایت کرده و توانسته از طریق تعامل و هم افزایی با سایر مراکز دانشی دستاوردهای ویژه ای در حوزه مبارزه با اپیدمی کرونا و نیز حوزه ایمن سازی پرتوهای الکترومغنطیس، طیف غیر یونیزان ارائه نماید.

آموزش و فرهنگ‌سازی عمومی در حوزه پرتوهای الکترومغناطیس

امروزه همگام با پیشرفت فناوری و تغییر سبک زندگی از وسایل گوناگونی استفاده می شود که از خود پرتوهای الکترومغناطیسی منتشر می کنند.

وسایلی مانند گوشی های موبایل، تلفن های بی‌سیم، مودم های وای فای، اجاق های مایکروویو آشپزخانه، وسایل استفاده کننده از فناوری بلوتوث، جاروبرقی، سشوار، لباسشویی، دکل های مخابراتی، خطوط انتقال نیرو و سیم کشی های برق از جمله این وسایل هستند.

مدیر عامل شرکت پیشگامان هفت اقلیم زیما در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شیراز پیرامون منابع انتشار پرتوهای الکترومغناطیس اظهار داشت: وجود تعداد زیادی از این منابع منتشر کننده پرتوهای الکترومغناطیس در داخل اماکن مسکونی و کاری و نیز در محیط خارجی آن باعث شده که پرتوهای الکترومغناطیس تقریبا در همه جا وجود داشته باشند.

در نتیجه میزان مواجهه افراد با پرتوهای الکترومغناطیس نسبت به گذشته افزایش چشمگیری یافته است. 

وی ادامه داد: به همین دلیل در سطح جهان نگرانی‌های جدی در مورد اثرات منفی این پرتوها بر روی سیستم‌های بیولوژیکی ایجاد شده و آنها را دسته مهمی از آلاینده‌های محیطی محسوب می کنند. 

مهدی آذرپیرا تصریح کرد: متاسفانه علی رغم اهمیت این موضوع، عموم جامعه نسبت به پرتوهای الکترومغناطیس و لزوم استفاده صحیح و ایمن از وسایل منتشر کننده این پرتوها آگاهی لازم را ندارند که می تواند زمینه ساز بروز عوارض گوناگونی باشد. 

به گفته وی برخی از اقدامات مهم شرکت زیما برای آگاهی و آشنایی جامعه با موضوع پرتوهای الکترومغناطیس به شرح زیر است:
چاپ و توزیع رایگان بروشورهای اطلاع رسانی، ارائه دستاوردها در نمایشگاه های مختلف و از جمله نمایشگاه های شرکت های برگزیده حوزه فناوری، ارائه مقاله و سخنرانی در سمینارها و کنفرانس های معتبر از جمله سمینار پیشگیری از سرطان، کنفرانس ملی فیزیک ایران و کنفرانس بین المللی سلامت همراه، برگزاری کارگاه و گردهم آیی آموزشی در سازمان نظام مهندسی استان فارس، شرکت برق منطقه ای فارس، شرکت قطعات الکترونیک، انجمن دبیران فیزیک استان فارس، گردهمایی گروهی استارت آپ ها، دانشگاه جامع علمی کاربردی و...، مصاحبه با صدا و سیما و نشریات علمی، اندازه گیری شدت پرتوهای الکترومغناطیس.

وی افزود: متاسفانه پرتوهای الکترومغناطیس را نمی‌توان با حواس پنج گانه به درستی درک کرد، به همین دلیل ممکن است افراد به طور ناخواسته در محیط‌هایی زندگی یا کار کنند که از نظر آلاینده های الکترومغناطیسی آلوده باشد و این می‌تواند سلامتی آنها را به خطر اندازد. به همین دلیل اندازه گیری و سنجش میزان آلاینده های الکترومغناطیس در محیط های مسکونی و کاری بسیار مهم است. 

آذرپیرا با اشاره به فعالیت شرکت خود در حوزه اندازه گیری شدت پرتوهای الکترومغناطیسی عنوان کرد: شرکت زیما با در اختیار داشتن تجهیزات ویژه، قادر است پرتوهای الکترومغنطیسی طیف غیر یونیزان را با دقت بالا مورد اندازه گیری و سنجش قرار دهد و شدت، نوع و جهت آنها را مشخص سازد. نتیجه این سنجش مشخص می کند که آیا شدت آلاینده های الکترومغناطیسی محیط مورد نظر زیر حد مجاز است و یا بالای آن. بدیهی است اگر بالای حد مجاز باشد اقدامات ایمن ساز به انجام خواهد رسید.

ایمن سازی پرتوهای الکترومغناطیس

پرتوهای الکترومغناطیس در طول زمان و شدت های بالا  احتمال بروز عوارض سردرد و سرگیجه، بی خوابی و بدخوابی، خستگی و احساس نا آرامی، اختلالات حافظه و یادگیری، تضعیف سیستم ایمنی بدن، تشدید علایم آسم، آریتمی قلبی، تاثیر منفی بر DNA و ژن ها، تاثیرپذیری بیشتر نوزادان و کودکان، عقیمی و مشکلات ناباروری آقایان و بانوان، بیماری های چشمی از جمله آب مروارید، تاثیرات منفی بر جنین و افزایش احتمال سقط جنین، خارش، سوزش، جوش، قرمزی و التهاب پوست، تاثیر بر سد خونی- مغزی (Blood-Brain Barrier) را افزایش می دهد.

به گفته مدیرعامل شرکت به منظور اجتناب از عوارض فوق و حفظ سلامتی افراد در مقابل عوارض پرتوهای الکترومغناطیسی با شدت بالا، شرکت زیما اقدامات زیر را انجام می دهد: آموزش افراد در خصوص نحوه استفاده صحیح و ایمن از وسایل پرتوزا، ایمن سازی وسایل منتشر کننده پرتوهای الکترومغناطیسی درون منزل یا محل کار مانند جانمایی صحیح وسایل پرتو زا و یا محافظت با محصولات ایمن ساز خاص مانند کاور مودم وای فای، ایمن سازی منزل یا محل کار در مقابل ورود پرتوهای مضر از محیط خارج به محیط داخل با استفاده از محصولات ایمن ساز. به عنوان مثال اگر در نزدیکی منزل دکل مخابراتی وجود داشته باشد، بر روی شیشه های پنجره برچسب ضد موج نصب می شود و یا در صورت لزوم دیوارها با رنگ ضد موج محافظت می شوند.

وی ارائه محصولات ایمن ساز شخصی را از دیگر راهکارها عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال لباس بارداری ضد امواج برای خانم های باردار، محلول ضد عفونی کننده غیر الکلی، محلول های ضدعفونی کننده از دیگر حوزه های کاری این شرکت می باشد.

آذرپیرا در این خصوص گفت: با توجه به شرایط ویژه ای که بیماری کوید19 در کشور ایجاد کرد، شرکت پیشگامان هفت اقلیم زیما موفق به تولید نمونه ماده ضد عفونی کننده غیر الکلی با کارایی فوق العاده بالا شده است که فرمولاسیون آن مورد تایید FDA و اتحادیه اروپا می باشد. 

به گفته وی مزایای این ضد عفونی کننده های غیر الکلی که مجوز آن از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس اخذ شده و صدور مجوز وزارت بهداشت در حال پیگیری است، به شرح زیر می باشد: عدم نیاز به الکل که در مقاطعی کمبود شدیدی در کشور بابت آن ایجاد می شود، امکان تهیه سریع و راحت کلیه مواد اولیه از بازار داخل کشور، قابل استفاده برای دست و سطوح، عدم عوارض پوستی و تنفسی، تاثیر گذاری سریعتر نسبت به ضد عفونی کننده های الکلی، ماندگاری 24 ساعته روی سطوح، قیمت تمام شده کمتر، حمل و نقل و نگهداری بدون خطر آتش سوزی (به علت عدم استفاده از الکل)

ماسک ضد باکتری و ضد ویروس

این فعال حوزه سلامت و پزشکی در ادامه فعالیت های شرکت بیان کرد: شرکت زیما همکار علمی شرکت دانش بنیان "توسعه سلامت سینا" می باشد که در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف مستقر است. به این ترتیب یک هم افزایی علمی بین دو شرکت دانش محور که در مراکز علمی دو عدد از بهترین دانشگاه های کشور مستقرند ایجاد شده است و ما حصل آن نیز انعقاد قرارداد همکاری علمی و پژوهشی مشترک با دانشگاه علوم پزشکی شیراز بوده است.

قابل ذکر است که "ماسک ضد باکتری و ضد ویروس مای شیلد" محصولی منحصر به فرد است که در شرکت سینا به تولید انبوه رسیده است و برخی از ویژگی های آن عبارتند از: طرح برتر محصولات ضد کرونا به انتخاب کمیته تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خواص ضد میکروبی، ضد باکتریال و ضد ویروس به دلیل استفاده از الیاف فلز نقره و پنبه، قابلیت شستشو بیشتر از ۱۰۰ مرتبه (حدود ۲ ماه در صورت شستشوی ۲ مرتبه در طول روز)، دارای گواهی نامه و تاییدیه های آزمایشگاهی از انستیتو پاستور، دانشگاه تربیت مدرس و آزمایشگاه لیستر، تنفس پذیری بالا، سازگاری بالا با پوست. خاصیت بو زدایی، سبک، راحت و بدون ایجاد اثر ماسک بر روی صورت، قابلیت کشسانی و انعطاف پذیری بالا.

آذرپیرا همچنین گفت: ماسک های معمولی به دلیل استفاده از الیاف پایه پلیمری فقط تا چند ساعت کاربرد دارند و پس از آن به دلیل تجمع آلودگی باکتریایی و ویروسی در سطح ماسک، لازم است که تعویض شوند. ضمن آنکه تنفس پذیری آنها مشکل است و در دراز مدت نیز هزینه های زیادی را بر استفاده کنندگان تحمیل می کنند.

او افزود: خوشبختانه ماسک مای شیلد با رفع نواقص فوق توانسته است از نظر کارایی و اقتصادی باعث رضایت کامل استفاده کنندگان شود.

چالش ها و انتظارات؛ بروکراسی خسته کننده حاکم بر ادارات

وی درخصوص چالش های پیش رو اذعان داشت: بزرگترین دغدغه شرکت زیما، حفظ و ارتقای سلامتی کلیه شهروندان است و سالهای عمر خود را در راستای آن سپری کرده است. اما این مسیر با چالش های گوناگونی مواجه است. یکی از بزرگترین این چالش ها وجود بروکراسی اداری حاکم بر فعالیت دستگاه های اداری و اجرایی دولتی است که در بسیاری از اوقات باعث اتلاف زمان و انرژی می شود. برای مثال می توان به روند صدور برخی مجوزها از سوی وزارت بهداشت و درمان اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت زیما افزود: انتظار بر این است که روندهای اداری از سوی مراجع ذیربط تسهیل شود تا از این طریق انرژی فعالان پژوهشی و تولیدی معطوف به کار تخصصی خود شود نه آنکه در هزارتوی پیچ در پیچ ادارات دولتی هرز رود.

وی همچنین مطرح کرد: همچنین مسئولان و برنامه ریزان باید توجه نمایند که شیراز با عقبه عنوان قطب الکترونیک کشور و دارا بودن پتانسیل های فراوان علمی و پژوهشی، می تواند به یک مرکز تاثیر گذار ملی و جهانی در حوزه شناخت عوارض بیولوژیکی پرتوهای الکترومغناطیس و چگونگی ایمن سازی آنها تبدیل شود. 

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول