اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

اعتماد مردم به سایر قوا در گرو اعتماد به دستگاه قضا

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز با اشاره به اهمیت حفظ اعتماد مردم به دستگاه قضا گفت: اگر جایگاه دستگاه قضا در ذهن مردم به درستی نقش بندد مردم به سایر قوا هم اعتماد خواهند کرد.

اعتماد مردم به سایر قوا در گرو اعتماد به دستگاه قضا

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آیت الله لطف اله دژکام ظهر امروز در دیدار با رییس و معاونان دستگاه قضا با تاکید بر لزوم حفظ اعتماد مردم به دستگاه قضا اظهار داشت: در دستگاه قضایی، ما بسیار بیشتر از مجموعه اجرایی کشور به اعتماد مردم نیاز داریم و اگر جایگاه دستگاه قضایی از این جهت در ذهن مردم جایگاه مناسب خودش باشد مردم به سایر قوا هم اعتماد خواهند کرد.

وی افزود: اگر اعتماد به دستگاه قضایی به خوبی اتفاق افتد این تفکر در ذهن مردم وجود دارد که اگر خلافی رخ دهد در مجموعه قضایی درست می شود ولی اگر دستگاه قضایی این جهت را خوب ایفا نکند و این ذهنیت فراگیر نشود با مشکل برخورد می کنیم.

دژکام ادامه داد: اگر در عرصه واقعیت بخواهیم این موضوع را تحلیل کنیم، آمارهایی سالیانه در سطح ملی ارائه می شود تا وضع واقعی دستگاه قضایی را نشان دهد. ما نمی‌گوییم مثلا دستگاه قضایی کاملا پاکی داریم ولی در مجموعه قضایی جهان، دستگاه قضایی ایران از بهترین ها است.

امام جمعه شیراز گفت: بنده بدون توجه به آمارها عرض می کنم دستگاه قضایی ما از بهترین ها در دنیا است اما یک واقعیت مجازی می سازند تا یک تصویر از قوه قضاییه در اذهان داشته باشیم که آن تصویر با واقعیت خارجی اصلا وفق ندارد، تلاش مخالفین جمهوری اسلامی این است که تصور مردم از دستگاه قضایی تصور خوبی نباشد و برای این قضیه کلیه ابزار و امکانات خود را به کار گرفته اند و شدیدا تبلیغ می کنند.

وی با اشاره به حضور آیت الله رئیسی در راس قوه قضاییه و حرکت هایی که اخیرا دستگاه قضایی داشته گفت: این اتفاق تا حدی این قضیه را ترمیم کرده است ولی آنچه که در فضای مجازی است با آنچه دلمان می خواهد منطبق نیست، اگر می خواهیم نظام جمهوری اسلامی را محکم کنیم باید جایگاه قوه قضاییه را در نگاه مردم بالا ببریم که این موضوع باید کار شود که البته کار فنی و سختی است.

نماینده ولی فقیه در فارس با تاکید بر اینکه ما کار رسانه را ساده گرفته‌ایم، گفت: به نظر می رسد ما خیلی قدیمی فکر می کنیم که این کار باید در معاونت فرهنگی دنبال شود، معاونت فرهنگی باید متناسب با نیاز امروز برنامه ریزی کند.

وی افزود: به فرآیند مورد نیاز امروز اروپایی ها برندسازی می گویند، یعنی نام نیکی برای یک مجموعه درست می کنند، نام نیک درست کردن یک فن است.

دژکام ادامه داد: یکی از جوانب کار هم مسائل سیاسی است چون با هم رقابت دارند همدیگر را خرد می کنند، وقتی یک نفر چهره است و ظرفیت این را دارد که به نحوی ساخته شود و به حد برند برسد خود باید مراعات کند که زیاد وارد جریان های سیاسی و تحزب نشود و به نفع گرایش خاصی نباشد، دیگران هم او را خرد نکنند تا آبرویی بماند.

وی گفت: متاسفانه ما همدیگر را خراب می کنیم و دشمن به دنبال تخریب همه ما است و این موارد برای جامعه ما بسیار خطرناک شده پس باید سعی کنیم در حد توان و در استان خود این کار را انجام دهیم.

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: در بحث برند سازی، در دستگاه قضایی یکی از مهم ترین مسائل دقت نظر و رای قوی است و باید بر این موارد بسیار مانور داده شود، اگر به رای قاضی اعتماد داشته باشیم معلوم می شود رای قوی است و این موضوع باید در استان جا بیفتد.

وی در ادامه اظهار داشت: متاسفانه می بینیم برخی به رای داده شده قانع نیستند و مدام به دادگاه های دیگر شکایت می شود، ما دیده ایم که حتی رای دیوان عالی را هم پیگیری کرده و رای آن را شکسته اند.

رای شکستن یعنی چه؟ رای باید چنان قوی باشد که اگر دیوان عالی هم برود تایید شود، باید برند ساخته باشید که بگویند رای فلان قاضی است و این رای عادلانه و قاطع است و کسی نمی تواند رای را بشکند، در سنت قدیم ما اینگونه بوده که حکم مجتهد را نمی توانستید بشکنید.
اگر رای قوی نباشد دعواها تمام نمی شود، بر روی این مسائل باید خیلی کار کنیم و متاسفانه در این قسمت فرهنگ ما لطمه خورده است.

او افزود: مسئله بازآموزی قضات نیز باید به جد مدنظر قرار گیرد تا به نقطه ای برسیم که به کار همه قضات اطمینان صد در صد داشته باشیم، گاهی ما خودمان هنوز اطمینانی نداریم و این موضوع وجود دارد و باید حل و فصل شود.

آیت الله دژکام با بیان اینکه همه این موارد لازم است اما کافی نیست، گفت: اگر بخواهیم جامعه را آرام کنیم نیاز به اخلاق داریم، در کنار همه این احکام حقوقی که به جای خود بسیار لازم است و اگر نباشد خلا وجود دارد اخلاق لازم است، متاسفانه در جامعه خود گاهی این موضوع را فراموش می کنیم.

وی یادآور شد: قرآن کریم در سوره بقره فرموده "ولا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَیْنَکُمْ"،و فضیلت هایی که در نیکویی به یکدیگر است را فراموش نکنید. گاهی باید ارفاق و محبت کنید.

او با تاکید بر اینکه وقتی در برخی موارد، قانون اجازه رافت و بخشش اسلامی می دهد ما نباید از قانون تندتر باشیم، اظهار داشت:رهبری فرمودند اخلاق مانند گریس است که به موتور می زنند اگر گریس کاری نکنید همه چرخ دنده ها خرد می شوند درحالیکه چرخ دنده مشکلی ندارد ولی نرم  نمی چرخد.

وی در بخش پایانی سخنانش گفت: امیدواریم با رویکرد بسیار مثبتی که در راس قوه وجود دارد و انصافا همدلی که حجت الاسلام موسوی در استان دارند و از حضورشان بهره مند هستیم به نتایج مطلوبی برسیم و سعی کنیم احساس آرامش را به جامعه برگردانیم، چراکه دشمن تلاش دارد با سیاه نمایی این امنیت خاطر و آرامش را از مردم بگیرد.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول