اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

وزارت مدیریت بحران تشکیل می شود؟

تشکیل وزارت مدیریت بحران در مجلس مطرح شد و در حالی که برخی خواستار افزوده شدن آتش نشانی به این وزارتخانه هستند ولی کارشناسان آن را به صلاح نمی دانند و برخی نمایندگان هم معتقدند این موضوع سبب ایجاد مشکل در بودجه آتش نشانی می شود.

وزارت  مدیریت بحران تشکیل می شود؟

خبرگزاری فارس، گروه شهری: هیات‌رئیسه مجلس در جلسه علنی هفتم دی سال گذشته طرح تشکیل وزارت مدیریت بحران را اعلام وصول کرد؛ طرحی که اگر در مجلس تصویب و از سوی شورای‌نگهبان تا‌یید شود، از ادغام سازمان‌های اورژانس، مدیریت بحران، هلال‌احمر و سازمان پدافند غیرعامل، وزارت مدیریت بحران تشکیل خواهد شد.

اما در اعلام وصول لایحه تشکیل وزارت بحران نام سازمان آتش نشانی از اجزای این وزارت خانه حذف شده است. این در حالی است که آتش نشانان در بلایا و حوادث روزانه در شهرهای مختلف به ویژه تهران حضور دارند و نقش آتش نشانان در مدیریت بحران های مختلف مانند پلاسکو و انفجار کلینیک سینا اطهر مثال زدنی است. آتش نشانان در خط مقدم بلایای روزانه و بحران ها حضور دارند و حذف آنها در وزارت بحرانی که قرار است تشکیل شود سوال برانگیز شده به طوری که تعداد زیادی از کاربران فارس من با ثبت سوژه ای با عنوان وزارت بحران و حذف سازمان آتش نشانی خواستار پیگیری این موضوع شده اند.

حذف آتش نشانی از وزارت بحران ظلم به آنان است

رضا از منتقدان این موضوع و از حامیان کمپین مربوط به این مسأله در «فارس من»گفت: آتش نشانی در خط مقدم حوادث بزرگ و کوچک قرار دارد و در کمترین زمان ممکن در محل حادثه جهت خدمت رسانی به مردم حاضر می شوند لذا حذف این سازمان خدوم و ایثارگر ظلم بزرگیست در حق آتش نشانان و مردم است.

عدم توزیع یکپارچه تجهیزات و ادوات در کشور

وی افزود: سالهاست که سازمان های آتش نشانی و خدمات ایمنی به دلیل وابستگی بودجه‌ای به شهرداری ها با مشکلات عدیده عدم توزیع یکپارچه تجهیزات و ادوات در کشور که در بحران‌ها خلاء بسیاری از آنها حس می‌شود، همراه بوده اند و نبود ناوگان مناسب، نبود امنیت شغلی و... در این سازمان بحران مدار احساس می‌شود. به نظرم وابستگی به شهرداری ها و شورای شهر مانع از قرار گرفتن نام این سازمان در وزارتخانه شده است.

به آتش نشانان لطف کنید نه کم لطفی

مریم همسر یک آتش نشان هم در این زمینه گفت: آتش نشانان یکی از پر خطرترین وسخت ترین مشاغل را دارندو باید به اندازه ای زحماتی که می کشند از این قشر حمایت و درحقشان کم لطفی نشود.

آتش نشانی که حیات خلوت شهرداری شده است

حسین که خود را یک آتش نشان معرفی کرده درباره این مضوع گفت:آتش نشانی همیشه در بحران است  و در جایگاهی ایستاده که دیگر توان ادامه کار با شهرداری را ندارد الان بهترین زمان آن است که نمایندگان مجلس در خصوص آتش نشانی که حیات خلوت شهرداری شده است و از کار حرفه ای عقب مانده است، فکری بکنند.

 سازمان های آتش نشانی در قانون خدمات کشوری نسبت به خطراتی که آنها را تهدید می‌کند مظلوم واقع شده لطفا دلیل حذف نام سازمان های آتش نشانی وعدم پیوستن به وزارت مدیریت بحران چیست؟ وچگونه می‌توان یک سازمانی که دوشا دوش تمام ارگانها در مواقع بحران ایستاده را حذف کرد. به نظرم مدت هاست که آتش بر پیکر سازمان آتش نشانی شهرهای مختلف افتاده ولی فکری به حال آن نشده است.

شهرداری ها قادر به تامین نیازهای سازمان آتش نشانی نیستند

وی بیان داشت: با حذف آتش نشانی از وزارت بحران نه تنها حق پرسنل زحمتکش این سازمان نادیده گرفته شده بلکه باعث تضعیف خدمات رسانی در انجام عملیات محوله می شود، چرا که شهرداری ها واقعا قادر به تامین نیازهای سازمان آتش نشانی نیستند.

تشکیل وزارتخانه بحران فقط در حد یک نامه است

درباره این موضوع به سراغ جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران رفتیم. وی درباره این مساله گفت: تشکیل وزارتخانه بحران در حد یک نامه در مجلس مطرح شده و این موضوع به تصویب نرسیده و از سوی شورای نگهبان هم تأیید نشده و فقط نظراتی در این زمینه به ویژه در فضای مجازی مطرح شده است و تا زمانی که جزئیات و نامه به دست‌مان نرسد، نمی‌توانیم نظر دقیقی در این زمینه بیان کنیم.

بسیاری از آتش‌نشانان مخالف ورود آتش نشانی به وزارت بحران

وی افزود: ولی آنچه که مسلم است این بوده که قطعا بسیاری از آتش‌نشانان در کلانشهرها مخالف این مسأله خواهند بود. همچنین از کجا معلوم که اگر آتش‌نشانی زیرمجموعه یک وزارتخانه قرار گیرد شرایط طلایی پیدا خواهد کرد مگر مزایا مشخص شده است که نگرانی و دغدغه در این راستا باشد و برخی بگویند اگر آتش‌نشانی زیرمجموعه  وزارت بحران نشود ظلم به آتش‌نشانان است.

در بیشتر کشورهای دنیا آتش‌نشانی‌ها تحت پوشش شهرداری‌ها 

وی افزود: من به شخصه بعید می‌دانم که آتش‌نشانی‌های کلانشهرها از این موضوع استقبال کنند در بیشتر کشورهای دنیا آتش‌نشانی‌ها تحت پوشش شهرداری‌ها هستند و این مسأله سبب تأمین بهتر هزینه‌های آنها می‌شود.

نردبان آتش‌نشانی 50 میلیارد تومان و یک دست لباس 110 میلیون

ملکی بیان داشت: در حال حاضر یک نردبان آتش‌نشانی هزینه‌ای بیش از 50 میلیارد تومان و یک دست لباس و دستگاه تنفس بیش از 110 میلیون تومان هزینه به همراه دارد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران گفت: در حال حاضر 21 نردبان آتش‌نشانی خریداری کردیم که با آمار قبلی  به 40 نردبان شهرداری تهران خواهد داشت همچنین 3 هزار دست لباس آتش‌نشانی و تعداد زیادی دستگاه تنفسی نیز خریداری کرده‌ایم.

سوال آقای سخنگوی از منتقدین

وی گفت: آتش‌نشانی تهران فقط 5 هزار پرسنل دارد و این سؤال مطرح است که منتقدین حذف آتش‌نشانی از وزارت بحران از کجا مطمئن هستند که اگر تحت پوشش وزارتخانه قرار گیرند درآمد و منابع مالی خواهند داشت و تقسیم تجهیزات به خوبی انجام می‌گیرد.

ملکی خاطرنشان کرد: جای تعجب دارد که هنوز این مسأله به تصویب نرسیده و هیچ جزئیاتی نداشته ولی برخی تمایل به تحت پوشش قرار گرفتن آتش‌نشانی در وزارت بحران هستند. آیا ملاک توجه کردن و رسیدگی به امور آتش‌نشانان با وزارتی شدن آنها محقق می‌شود، همچنین این سوال مطرح است که مگر آتش‌نشانی‌های شهرستان‌ها که زیر نظر بخش‌های دولتی هستند از این موضوع رضایت دارند.

بعید می‌دانم اتفاق جدیدی برای آتش نشانی دهد

در شهرهای کوچک تجهیزات آنها چندان مناسب نیست هر چند که تحت پوشش دولتی‌ها هستند و اکنون چرا گمان می‌شود که اگر آتش‌نشانی به جای در شهرداری بودن وزارتخانه‌ای شود وضعیتش بهتر خواهد شد. من بعید می‌دانم اتفاق جدیدی برای شهرهای بزرگ با این مسأله رخ دهد.

آتش نشانان چقدر حقوق می گیرند؟

وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر حقوق آتش‌نشانان چه میزان است و آیا وزارتی شدن آتش‌نشانی سبب ارتقاء حقوق آتش‌نشانان خواهد شد یا خیر، گفت: حقوق آتش‌نشانان شهر به شهر متفاوت است البته نیروهای آتش‌نشانی هر چه حقوق هم دریافت کنند با توجه به اقداماتی که انجام می‌دهند کافی نیست احتمال مصدومیت و شهادت آتش‌نشانان در عملیات‌ها وجود دارد و بسیاری حاضر نیستند حتی اگر حقوق بیشتر هم بگیرند آتش‌نشان شوند.

شغل آتش‌نشانی را نمی‌توان با مباحث مالی سنجید

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران گفت:  نیروهای آتش‌شانی نسبت به کار پرخطری که انجام می‌دهند حقوق بالایی ندارند البته از دید یک کارمند حقوق آنها در حال حاضر مکفی است ولی با افزایش تورم و تقریبا 5 برابر شدن همه اجناس و اقلام حقوق‌ها حداقل دو برابر هم که شده باشد باز هم آتش‌نشانان از زندگی سال قبل‌شان عقب‌تر هستند ولی نباید نسبت به این مسأله غافل شد که کار آتش‌نشانی را نمی‌توان با مباحث ریالی و ارزی سنجید.

وی تصریح کرد:‌کار آتش‌نشانی تنها با عشق میسر می‌شود چرا که کار پرریسک و خطر است و تنها عشق است که آتش‌نشانان را بر سر کار نگه می‌دارد این قشر از جامعه جان خود را کف دست گرفته و در عملیات‌های مختلف به جامعه و حادثه‌دیدگان خدمت‌رسانی می‌‌کنند این در حالی است که مبالغ دریافتی آنها نسبت به این موضوع چشمگیر نیست.

ادغام آتش نشانی و هلال احمر در وزارت بحران غیرکارشناسی است

به نظر می رسد نمایندگان مجلس هم چندان موافق این موضوع نباشند. حسین زهی، نماینده مجلس درباره این موضوع به فارس گفت: تشکیل وزارت بحران و ادغام سازمان هایی مانند هلال احمر و آتش نشانی با سازمان اورژانس و مدیریت وبحران و پدافند غیرعامل و... به هیچ عنوان به صلاح نیست و به نظرم کار غیر کارشناسی و غیر منطقی است.

 

وزارتی شدن اختیارات و اعتبارات را کاهش می دهد

وی بیان داشت: هلال احمر یک سازمان غیر دولتی است و ادغام آن با دیگر سازمان ها و دولتی شدن آن سبب کاهش اختیارات آن خواهد شد و برخی از کمک های بین المللی را دیگر نخواهد داشت. برای آتش نشانی هم قضیه به همین منوال است و از اتفاق اکنون همه دنبال مدیریت یکپارچه شهری هستند و تشکیل وزارت بحران خلاف این موضوع خواهد بود.

مجلسی ها مخالف وزارتی شدن آتش نشانی و موافق یکپارچه شدن مدیریت واحد شهری

این نماینده مجلس گفت: وقتی آتش نشانی دولتی شود در دریافت بودجه و اعتبار دچار مشکل خواهد شد و گمان نکنم اصلا این نامه حتی در کمیسیونی که مطرح شده هم رای بیاورد حالا چه برسد به صحن مجلس. نظر بسیاری از همکاران ما منفی است و این موضوع به نفع آتش نشانان و مردم در دریافت خدمات حین حوادث نخواهد بود.

تشکیل وزارت بحران اولویت چندم نمایندگان؟ 

بیش از 179 سال از تشکیل نخستین سازمان آتش نشانی ایران می گذرد و برخی معتقدند به دلیل مشکلات مالی و کمبود اعتبار آتش به جان و پیکر این سازمان در سراسر کشور افتاده و باید فکری عاجل برای آن از طریق تشکیل وزارت بحران و ادغام آتش نشانی در این وزارتخانه و یا با نگاه ویژه برای تأمین اعتبارات مورد نیاز داشت.

موضوع تشکیل وزارت مدیریت بحران و اینکه کدام دستگاه ها قرار است در این وزارتخانه قرار گیرند در هاله ای از ابهام قرار گرفته و در حالی که برخی در آتش نشانی شهرداری های مختلف خواستار افزوده شدن آتش نشانی به این وزارتخانه جهت بهبود وضعیت آتش نشانان هستند نمایندگان مجلس و کارشناسان آن را به صلاح نمی دانند و معتقدند این موضوع به نفع مردم و آتش نشانان نیست. موضوعات مختلفی در حال حاضر با توجه به شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی و انتخابات پیش رو روی نمایندگان مجلس قرار گرفته و به نظر می رسد تشکیل وزارت بحران در اولویت نمایندگان نیست.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول