اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

اشتباه چند عضو را نمی‌توان به همه شوراها تعمیم داد

معاون سابق اجرایی و اداری شورای عالی استان‌های کشور با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲۰ هزار نفر عضو شورا هستند، گفت: اشتباه چند عضو را نمی‌توان به همه شوراها تعمیم داد و زیر سوال برد و سوء‌استفاده در بین شورا کمتر از سایر نهادها است ولی چون ارتباط مستقیم با مردم دارند بیشتر در چشم هستند و برجسته‌تر می‌شوند.

اشتباه چند عضو را نمی‌توان به همه شوراها تعمیم داد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، صابر ابوطالبی بیش از ۴۸ سال سابقه فعالیت در وزارت کشور و مدیریت شهری و شوراها را دارد و چند دوره مدیرکل امور شهری در استان‌های مختلف و همچنین معاون اجرایی و اداری شورای عالی استان‌های کشور و مشاور چند شهردار و مدیران را نیز بر عهده داشت.

 از او به عنوان کتاب قانون شورا‌ها و شهرداری‌ها در بین کارشناسان مدیریت شهری یاد می‌شود، با توجه به اینکه در آستانه انتخابات شوراها قرار داریم، گفت‌وگویی را با وی ترتیب دادیم که با هم می‌خوانیم؛

صابر ابوطالبی با اشاره به اهمیت شوراها در آموزه‌های دینی و قانون اساسی، گفت: شوراها بر طبق آیه قرآن و سخنان پیامبر گرامی اسلام و حضرت علی(ع) از ارکان تصمیم‌گیری هستند و قانونگذاران قانون اساسی کلیات آن را تصویب و جزئیات آن را به قانون‌گذاری مجلس واگذار کردند.

* حکومت محلی‌بودن شوراها

وی با بیان اینکه در قانون اساسی به صورت صریح درباره حکومت محلی‌بودن شوراها اشاره نشد و وزارت کشور آن را به عنوان «سازمان» بیان کرده است که شوراها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مصادیق آن هستند، افزود: کسی که به عنوان شورا انتخاب می‌شود باید امین، عامل، عادل و بی‌طرف باشد و خدا و وجدانش را ناظر اعمال بداند و با اخلاص برای خدا کار کند.

کارشناس مدیریت شهری، خاطر نشان کرد: تجربه به من نشان داده‌است که اگر شورا‌ها که از بطن و متن مردم هستند، تعامل با ولی نعمتان خود که مردم هستند را داشته باشند و در عزا، شادی، غم، سلامت و در مراسم های آنان همراه باشند و با آنان تعامل داشته باشند، موفق‌ترند.

ابوطالبی اظهار کرد: اگر شوراها، طرح‌ها و لوایح خود را بر طبق اولویت و منطبق با نیاز مردم تنظیم کنند و به این موضوع که منابع محدود و خواسته‌ها و نیازها نامحدود هستند که اولویت‌بندی در تصمیم‌ها و اعتبار را می‌طلبد که با همکاری نخبگان و مردم به دست می‌آید و مردم هنگامی که درآمدها و هزینه‌ها را بدانند، همکاری لازم با شوراها خواهند داشت و شوراها بهتر از هر مسؤول و نهاد دیگری توانمندی‌ها، مشکلات و محرومیت‌ها را می‌داند.

*۳۰۰ وظیفه برای شهرداری

وی با بیان اینکه شوراها در حد اختیار و مرتبه خود برای کارهای عمرانی و کاهش مشکلات و رفع موانع و از طریق شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و جلب مشارکت مردم خیلی موفق بودند و اگر مدیران حمایت‌های لازم را انجام دهند، موفق‌تر عمل خواهند کرد، بیان کرد: ما شهرداری را مدیرعامل و شورای شهر را هیأت مدیره شهر می‌دانیم و اگر تعامل بین آنان بالا باشد، موفقیت هم بالاتر می‌رود و ۳۰۰ وظیفه برای شهرداری در قانون وجود دارد که تنوع بالایی است و بیشترین وظایف مدیران را در وظایف شهرداری‌ها داریم.

* اشتباه چند عضو را به همه شوراها تعمیم ندهیم

معاون سابق اجرایی و اداری شورای عالی استان‌های کشور با بیان اینکه شورا در انتخاب شهردار نباید عجله کنند و کسی را مدیر اجرایی شهر قرار دهند که خداترس، پیگیر، کار‌بلد باشد و برای رفع مشکلات مردم تلاش کند، افزود: در حال حاضر ۱۲۰ هزار نفر عضو شورا هستند و ۴۷ هزار واحد شورا در کشور وجود دارد و اشتباه چند عضو را نمی‌توان به همه شوراها تعمیم داد و زیر سوال برد و سوء‌استفاده در بین شورا کمتر از سایر نهادها است ولی چون ارتباط مستقیم با مردم دارند بیشتر در چشم هستند و برجسته‌تر می‌شوند.

 

ابوطالبی با اشاره به اینکه شهردار باید تجربه و تخصص و اطلاعات لازم از قوانین مرتبط را داشته باشد، خاطر نشان کرد: تعامل شورای شهر با قوه مجریه و تعامل با قوه قضاییه باید از اولویت‌های شورای شهر‌ها باشد تا به اهداف مختلف دست یابند و تعامل اعضای شورا با هم و تعامل با شهردار و تعامل با قوای مجریه و قضائیه برای دستیابی به اهداف ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه دل مردم برای توسعه شهر می‌تپد و شورای شهر باید در تنظیم بودجه و فعالیت‌های مختلف مرتبط از نظرات مردمی و کارشناسان که در شهر حضور دارند و نگاه تخصصی به موضوعات دارند استفاده کنند و مردم به صورت رایگان تخصص‌شان را در اختیار قرار می‌دهند، خاطر نشان کرد: کمیسیون انطباق، ابزار نظارتی دولت بر شوراها است و اگر تعامل دو طرف نباشد کار شوراها لنگ است و اشتراک مساعی شورا با مدیران مختلف کارگشاست و از آنجائیکه دولت، اعتبار و نیروی انسانی و ساختار در اختیار دارد و شورای شهر می‌تواند از آن استفاده کند و عدم استفاده از آن به ضرر شهر است.

ابوطالبی در پاسخ به سؤالی درباره این موضوع که «اگر انتخاب شهردار بر عهده شورای شهر نباشد، به نفع مدیریت شهری است یا به نفع آن نیست»، بیان کرد: درباره نوع انتخاب شهردار در سیستم جهانی سه نوع انتخاب وجود دارد که شوراها در یک روز و یک زمان توسط مردم بر طبق قانون مستقیم انتخاب می‌شوند و شورا هم فردی را به عنوان شهردار انتخاب می‌کند نوع دوم که در قانون برخی از کشورها وجود دارد مردم در یک روز دو نهاد شهرداری و شورا را  انتخاب می‌کنند و شهردار مصوبات شورا را عمل می‌کند و سیستم سوم که مدل مطلق است که شورا و شهردار با مشارکت تخصص‌های مختلف انتخاب می‌شوند.

وی افزود: به نظرم نوع اول که سابقه شورای ما به حدود ۲۰ سال می‌رسد برای ما بهتر است و اگر انتخاب شهردار به صورت مستقیم با مردم باشد و به احراز صلاحیت‌ها توجه نشود و بر طبق تقسیمات فامیلی و قومی و تفکرات آرا انتخاب می‌شود و در مسیر احراز صلاحیت قانونی رد می‌شوند و هزینه و صرف وقت می‌شود و انتخاب شهردار توسط وزارت کشور هم شهردار را وامدار وزارت کشور می کند ولی نظارت شورا بر شهردار بیشتر از دولت است و نقایصی که در این موضوع وجود دارد باید کاهش پیدا کند.

تقویت نظارت و آموزش شوراها

کارشناس مدیریت شهری و شورا‌ها به راهکار‌های ارتقای جایگاه شوراها اشاره و اظهار کرد: نظارت و آموزش‌ها باید به صورت گسترده‌تری برای شوراها انجام شود و شورای عالی استان‌ها و وزارت کشور درباره آموزش پرسنل شهرداران و شوراها، برنامه‌ریزی دارند.

وی با بیان اینکه نظارت‌ها باید قبل، حین و بعد از انتخاب شوراها وجود داشته باشد و نظارت در حین کار از همه مهمتر است، افزود: در دوره ششم شوراها با توجه به اینکه مردم تجربه بهتری در انتخاب دارند خروجی کار آنها هم بهتر خواهد بود و مردم از تجارب گذشته استفاده خواهند کرد.

ابوطالبی به برخی مصادیق برجسته فعالیت مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: تخلف ساختمانی باید به عنوان جرم مشهود تلقی شود که مجلس آن را تصویب نکرد و تخلف باید به قیمت روز محاسبه شود تا شاهد کاهش تخلفات ساختمانی و تخلفات در حوزه مدیریت شهری باشیم.

انتهای پیام/۸۶۰۱۵/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول