اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

فرصت‌سوزی 8 ساله دولت تدبیر در سد «تنگ‌سرخ» یاسوج/ روایت شاسی بلندهایی که فقط گرد و خاک کردند

در سال‌های اخیر از سد تنگ سرخ یاسوج حرف‌های زیادی شنیدیم وزرا به کرات از مراحل ساخت این سد بازدید کردند و وعده‌های زیادی برای تکمیل این پروژه بزرگ آبرسانی شنیده شد اما همچنان این سد روی دست مانده است.

فرصت‌سوزی 8 ساله دولت تدبیر در سد «تنگ‌سرخ» یاسوج/ روایت شاسی بلندهایی که فقط گرد و خاک کردند

خبرگزاری فارس یاسوج؛ داریوش بهنیا: یکی از پروژه‌های مهم استان کهگیلویه و بویراحمد که سال‌های سال از آن می‌شنویم سد تنگ سرخ در حوزه شهرستان بویراحمد مرکز استان است.

پروژه‌ای که مردم چشم انتظار اجرایی شدن آن هستند پروژه‌ای که شهر یاسوج را از بحران کم آبی و تنش آبی در سال‌های خشک و کم بارش نجات می‌دهد.

وزرایی که آمدند و رفتند؛ سدی که همچنان در انتظار تکمیل است

در سال‌های اخیر از سد تنگ سرخ حرف‌های زیادی شنیدیم وزرا به کرات از مراحل ساخت این سد بازدید کردند و وعده‌های زیادی برای تکمیل این پروژه بزرگ آبرسانی شنیده شد.

از روزی که قرارگاه خاتم الانبیا ادامه کار را در دست گرفت مردم آرامش خاطر بیشتری برای تکمیل این سد پیدا کردند تا هر چه زودتر وارد مدار شود و از مزایای آن برای آشامیدن کشاورزی و صنعت در استان به خصوص در مرکز آن شهر یاسوج استفاده بیشتری شود.

یکی از مهمترین و چالشی‌ترین مباحث در ساخت این سد موضوع  معارضات مردمی و خرید زمین‌ها و باغات و املاک آنها بود که موجب کندی کار در برخی برهه‌ها شد.

مردم مانند برخی پروژه‌های دیگر همچون جاده پاتاوه دهدشت و مجتمع فرهنگی هنری یاسوج و بیمارستان نرگسی و .... منتظر اجرایی شدن و تکمیل این پروژه هستند که در صورت تکمیل آب پایدار برای آشامیدن و کشاورزی و صنعت در مرکز استان را فراهم برای دهه‌ها فراهم می‌کند.

با طولانی شدن تکمیل سد در همین خصوص با برخی مردم کوچه و بازار همکلام شدیم و میزان رضایت آنها از ساخت سد تنگ‌سرخ را جویا شدیم.

تنش آبی در شهر پر آبی مثل یاسوج اعجاب‌انگیز است

رهامی فرهنگی بازنشسته با اشاره به اینکه شهر یاسوج به عنوان یک شهر پر آب شناخته می‌شود اما در برخی سالها با کمبود شدید آب مواجه شده اظهار کرد: در سال‌های اخیر شنیدیم که شهر یاسوج از بحران آب هم فراتر رفته و دچار تنش آبی شد.

وی گفت: دیدیم که چه سختی های زیادی را مردم به خصوص در حاشیه‌های شهر متحمل شدند برای یک مرکز استان که دور تا دور آن را رودخانه و چشمه فرا گرفته و رود خروشان بشار از وسط آن عبور می کند چندان جالب نیست که دچار تنش آبی شود.

این شهروند مرکز استان گفت: باید هر چه سریعتر این سد تکمیل شده و وارد مدار شود تا در سال‌های خشک و کم بارش با این جمعیت زیاد و حاشیه‌نشینی بی حد و اندازه دچار بحران نشویم.

8 سال طلایی که دولت تدبیر در سد تنگ‌سرخ از دست داد

علیپور کارمند بهداشت و درمان شهر یاسوج با بیان این که اول از همه باید حقوق مردم منطقه تنگ سرخ مد نظر قرار گیرد گفت: نمی‌توان بدون برآورده کردن حق مردم آن منطقه دست به کاری زد چرا که زندگی آنها با اجرای سد کاملا دچار چالش می‌شود.

وی گفت: بعد از آن موضوع پیگیری است که امیدواریم در دولت آینده با تصمیمات قاطع و پیگیری عملی مسئولان شاهد پیشرفت در پروژه باشیم هر چند اعتقاد داریم ۸ سال زمان زیادی بود که دولت برای اجرای این سد به راحتی از دست داد.

این شهروند یاسوجی تصریح کرد: کار زیادی روی این سد انجام شده و منکر زحمات و خدمات دولت نیستیم اما آنچه که می‌بینیم سرعت کار بسیار پایین است چرا که مدت زمان ۸ سال برای ساختن یک سد کافی بود اما از دست رفت.

سدی که فقط گرد و خاک شاسی باندها را به خود دید؟!

رضایی از کارکنان بازنشسته وزارت کشور در مرکز استان هم با بیان اینکه در همه این سال‌ها پیگیر ساخت سد تنگ سرخ بودیم اظهار کرد: متاسفانه بیش از آنکه مسئولان و نمایندگان در ۸ سال اخیر به دنبال اجرایی و عملیاتی کردن سد باشند دچار سیاسی‌کاری و شوی تبلیغاتی شدند.

وی گفت: وگرنه این سد باید خیلی زودتر از اینها ساخته می‌شد ولی خوشبختانه قرارگاه خاتم الانبیا هرجا که بوده منشاء خیر و برکت بوده است چشم امید ما به این مجموعه برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در استان است.

این شهروند با تاکید بر این که پروژه‌هایی نیمه تمام و مورد انتظار مردم جهت تکمیل فقط به سد تنگ سرخ ختم نمی‌شود یادآور شد: تاکید می‌کنیم سد تنگ سرخ باز هم گرفتار سیاسی کاری شده است.

رضایی افزود: گاهی شاهد حضور افراد برای تبلیغات انتخابات با خودروهای شاسی بلند در محل سد بودیم اما شاسی‌ بلندها کاری برای تنگ سرخ نکردند و تنها منفعت خودشان را پیگیری می‌کردند.

به گزارش فارس؛ در دوره مدیریت ارشد کنونی استان و مدیریت منابع آب کهگیلویه و بویراحمد آن چه که مشاهده می‌شود پی‌گیری‌ها بیشتر از مدیریت‌های قبلی دولت تدبیر بوده و در یکی از آخرین اظهارات مسئولان در خصوص اجرای سد تنگ سرخ، علی شهابی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گفته که ۲۱۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به سد تنگ سرخ اختصاص داده شده است.

اظهارات مسئولان استانی در خصوص سد تنگ سرخ

به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد کمترین حقی از مردم و اهالی منطقه در ساخت سد مخزنی تنگ سرخ تضییع نمی شود و به آنها اطمینان می دهیم که پرداخت مطالبات و حقوق مردم بیش از اجرای این طرح برای مسئولان و دولت اولویت دارد.

کلانتری در عین حال بر ضرورت شتاب بخشی و تسریع در اجرای طرح ملی سد تنگ سرخ تاکید کرد و گفت: بهانه کمبود اعتبار و یا معارضات اجتماعی در این راستا قابل توجیه نیست.

وی همچنین بر ضرورت رفع مشکلات و چالش‌های زیست محیطی این طرح بزرگ و انجام مجوزهای لازم از سازمان‌های متولی تاکید کرد.

ترسالی و خشکسالی با تکمیل سد تنگ‌سرخ معنایی ندارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: سد کوثر گچساران آب شرب و کشاورزی بخش بزرگی از جنوب کشور را بیمه کرده و نقش اجرای سد تنگ سرخ در آینده نیز آینه ای از سد کوثر خواهد بود.

رسول فرهادی افزود: به طور یقین اجرای این سد به نفع مردم استان خواهد بود و عده ای که از اهمیت موضوع غافل اند مخالف اجرای این طرح هستند.

وی تصریح کرد: سد تنگ سرخ سیلاب زمستان را کنترل، آب آشامیدنی یاسوج و روستاهای اطراف آن ، سفره های زیرزمینی استان را تقویت، اشتغال پایدار ایجاد و ده ها فایده دیگر دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: یکی از اصلی ترین دلایل قطعی آب در شهر یاسوج نبود سد در نزدیکی این شهر است و سد تنها ابزاری است که ترسالی و خشکسالی را کنار می گذارد.

وی تاکید کرد: اجرای این سد مشکل کمبود آب در شهر یاسوج را برای همیشه رفع خواهد کرد و این تنها یکی از مزیت های دائمی این سد محسوب می شود.

فرهادی عنوان کرد: سد تنگ سرخ ،به سد کوثر دوم تبدیل می شود و منشا تحولات بزرگی در زمینه های مختلف خواهد بود.

توسعه گردشگری و کشاورزی با تکمیل سد تنگ‌سرخ

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد نیز در خصوص مزیت های سد تنگ سرخ گفت: این سد می تواند آب آشامیدنی شهر یاسوج و روستاهای مسیر به ‌میزان ۲۵.۵ میلیون متر مکعب در سال، آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و دنا به میزان ۴۲.۴ میلیون متر مکعب، آب زیست محیطی رودخانه به میزان ۳۳ میلیون مترمکعب را تامین کند و سبب توسعه گردشگری و امکانات تفریحی و سیاحتی با توجه به جذابیت توریستی منطقه شود.

آرش مصلح افزود: کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارت به سازه‌های موجود در حاشیه رودخانه از دیگر مزایای احداث سد تنگ سرخ است.

وی تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد در ۶ ماهه نخست هر سال با مشکل خشکسالی و ۶ ماهه دوم با سیلاب روبه رو است و این دو موضوع همیشه دغدغه مهم مسئولان استانی بوده که با احداث سدهای مخزنی و مهار این میزان بارندگی مشکلات به حداقل می‌رسد.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: در بارندگی های سیل‌آسای سال گذشته پنج هزار میلیارد ریال به مزارع پرورش ماهی در مناطق مختلف این استان خسارت وارد شد در حالی که برای احداث سد تنگ سرخ تنها سه هزار میلیارد ریال نیاز است.

مصلح عنوان کرد: تامین آب آشامیدنی شهر شیراز به میزان ۷۲ میلیون مترمکعب نیز از دیگر مزایای سد تنگ سرخ است که این میزان آب مازاد بر نیاز این استان کهگیلویه و بویراحمد و به فارس فروخته می شود.

به گزارش فارس؛ در مطالعات اولیه و گزارش‌های رسیده از مشاور طرح، حدود چهار روستا به طور کامل در حوزه دریاچه سد قرار می‌گیرد.

برخی تاسیسات زیربنایی، ساختمان‌های اداری، اورژانس و خانه بهداشت نیز در حوزه دریاچه سد قرار دارد که آب منطقه‌ای و مشاور طرح نیز میزان خسارات تمام آنها را برآورد و در نقشه اجرایی سد لحاظ شده اند.

همچنین بخش وسیعی از جاده قدیم یاسوج – شیراز با اجرای حوضه آبریز این سد از بین خواهد رفت.

عملیات اجرایی سد تنگ سرخ از سال ۹۰ با حضور مجید نامجو وزیر وقت نیرو آغاز شد.

ساختگاه سد مخزنی تنگ سرخ در ۳۵ کیلومتری یاسوج و بر روی رودخانه بشار واقع شده است.

در نیمه دوم سال ۹۶، مراحل ساخت سد به صورت تعاملی با پیمانکار، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و با کارفرمایی آب منطقه ای استان آغاز شد.

سد تنگ سرخ از نوع خاکی با هسته رسی و حجم مخزن ۱۲۵ میلیون مترمکعبی و حجم تنظیم سالیانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب است.

حجم آب تجدید پذیر استان کهگیلویه و بویراحمد ۹هزار ۲۲۳ میلیون متر مکعب است که یک هزار ۷۰ میلیون متر مکعب آن سالانه مهار می شود و ۹۰ درصد آن از استان خارج می شود.

انتهای پیام/82009/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول