اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

امام جمعه یزد: خمس معادن برای ایجاد موقوفات جدید استفاده شود

امام جمعه یزد گفت: به معادن به عنوان انفال خمس تعلق می گیرد و می توان از بخشی از این خمس برای ایجاد موقوفات جدید استفاده کرد.

امام جمعه یزد: خمس معادن برای ایجاد موقوفات جدید استفاده شود

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی در جریان دیدار با رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این‌که مدیریت اوقاف نیازمند تدبیر جدی است، اظهار کرد: بسیاری از نیات واقفان امروز قابل اجرا نیست ضمن اینکه اجارات و پذیره‌ها از گذشته تاکنون تغییراتی داشته که لازم است با تدابیر جدی و با توجه مسائل فقهی حوزه وقف حل و فصل شود.

وی افزود: در زمینه تبدیل به احسن کردن موقوفات نیز باید چاره اندیشی اساسی شود تا این قبیل موقوفات سر و سامان پیدا کند و از آنها به بهترین نحو ممکن بهره‌گیری شود.

ناصری یزدی با اشاره به اراضی و املاک بلاتکلیف که بدون نیت خاص وقف شده‌اند، تصریح کرد: برخی موقوفات نیز درآمد ندارند تا از محل آن به نیت واقف عمل شود و صرفا به یک زمین بایر تبدیل شدند که لازم است برای اینها و تبدیل به احسن کردن آنها نیز چاره اندیشی شود.

نماینده ولی فقیه در استان یزد با اشاره به این‌که خوشبختانه یک نهضت در سازمان اوقاف به راه افتاده و به دنبال این است که بهره گیری بهتری از موقوفات انجام شود، خاطرنشان کرد: امیدواریم با احیای موقوفات شاهد احیای سنت حسنه وقف در کشور باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای مستقل شدن حوزه‌های علمیه از دولت و ایجاد درآمد پایدار برای آنها عنوان کرد: پیشنهاد می کنم برخی موقوفات متروکه و بلااستفاده احیا شوند و از درآمد آنها برای حوزه‌ها درآمد پایدار ایجاد شود یا از محل درآمد موقوفات، وقف های جدید برای حوزه های علمیه انجام شود.

ناصری با اشاره به این‌که احیای موقوفات اعتبار نیاز دارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه معادن نیز از انفال به شمار می رود و با توجه به اینکه بخش خصوصی این معادن را استخراج می کنند، به آن خمس تعلق می گیرد.
وی افزود: تاکنون به خمس معادن توجهی نشده در حالی که رقم قابل توجهی است و می توان از این محل، موقوفات جدیدی برای ایجاد منابع پایدار برای حوزه های علمیه ایجاد کرد.

وی تاکید کرد: باید ابتدا ذائقه مردم و کیفیت تولید مدنظر قرار گیرد تا بتوانیم واردات پوشاک را متوقف کنیم تا این صنعت به سود دهی بالا برسد.

ناصری عنوان کرد: اگر این صنعت به شکل اصولی و برنامه ریزی شده راه اندازی شود، مشکلات بسیاری از خانواده ها و جوانان بیکار به ویژه زنان سرپرست خانوار حل می شود ضمن اینکه با راه اندازی صنعت پوشاک، صنعت نساجی و حتی کشت پنبه نیز رونق می گیرد.

انتهای پیام/د

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول