اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

تناقض عجیب وزارت ارتباطات در برخورد با نرم‌افزارهای داخلی و خارجی/ وقتی کاربران پیامرسان داخلی مجبور به استفاده از فیلترشکن هستند

بعد از پیگیری مصرانه وزارت ارتباطات برای رفع اختلال در یک نرم‌افزار خارجی گفت‌وگوی صوتی، مدیرعامل پیام رسان داخلی گپ، از توجه ویژه این وزارتخانه به نرم افزارهای خارجی در عین کم توجهی به نرم افزار داخلی انتقاد کرد.

تناقض عجیب وزارت ارتباطات در برخورد با نرم‌افزارهای داخلی و خارجی/ وقتی کاربران پیامرسان داخلی مجبور به استفاده از فیلترشکن هستند

مهدی انجیدنی مدیرعامل پیام رسان گپ درگفت وگو با خبرنگار گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، اظهارداشت: از دی ماه و بهمن ماه سال ۹۹ دو دسته گزارش اختلال از سمت کاربرانمان داشتیم.

وی گفت: دسته اول می‌گفتند که اینترنت مصرفی برای ما تمام بها محاسبه می‌شود و دسته دیگر از کاربران هم می‌گفتند که در برخی از ساعات از شبانه روز دسترسی شان تنها از طریق اتصال VPN برقرار می‌شود.

مدیرعامل پیام رسان توضیح داد: ماجرای مشکل اول را از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اپراتورها پیگیری کردیم و در نتیجه متوجه شدیم که چون در چندین در دیتاسنتر سرور داریم و هر کدام از یک محدوده آی‌پی استفاده می‌کنند، برخی از سرورهای ما در اپراتورها به عنوان سرویس داخل کشور شناخته نمی شد. این در حالی است که در سایت سازمان فناوری اطلاعات ایران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، لیست همه پروژه هایی که آی‌پی ایرانی دارند و ایرانی محسوب می‌شوند وجود دارد؛ به ویژه آی‌پی پیام رسان‌ها با جزئیات در آن لیست وجود دارد و باید همه سرویس‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت از آن لیست آی‌پی‌ها استفاده و تعرفه یک سوم بها را برای مشترکان محاسبه کنند.

انجیدنی افزود: در حال بررسی این مشکل بودیم که متوجه شدیم در برخی از بسته‌های اینترنت که اپراتورها به مشترکان می‌فروشند، بسته‌ها به صورت «وایت‌لیست» (لیست سفید) است که قرار است تمامی آی‌پی‌های داخل کشور را در این لیست بگذارند و کاربر بتواند از آنها استفاده کند. اما در این لیست آی‌پی‌های گپ درج نشده بود و به محض اینکه کاربر این بسته‌ها را می‌خرید دسترسی اش به گپ قطع می‌شد. این موضوع در ۲ مورد بسیار مشهود شد و وقتی بود که هر دو اپراتورها برای مبعث و سال جدید بسته‌های ۳ روزه اینترنت هدیه را ارائه کردند. چون این بسته‌ها رایگان بود حجم زیادی از کاربران آنها را فعال کردند و به محض اینکه فعال کردند دسترسی‌شان به گپ قطع شد. با این اتفاق کاربران احساس می‌کردند که گپ قطع شده است و بعد این ۳ روز از کاربران گله‌های زیادی داشتیم که چرا گپ ۳ روز قطع بوده است، در حالی که گپ قطع نبوده است.

مدیرعامل پیام رسان تصریح کرد: تا روز آخر سال در حال پیگیری این موضوعات بودیم و به طور کلی از ۳ ماه پیش تاکنون به طور دائم درگیر مشکل قطع دسترسی کاربران مان به سرورهای گپ بودیم و هر بار یک بهانه متفاوت وجود داشته است. یک بار موضوع وایت‌لیست سرورهای داخلی و یک بار موضوع تعرفه اینترنت سرورهای داخلی. مشکل برای ۷۰ تا ۸۰ درصد کاربران مان رفع شد اما برخی از کاربران مان همچنان هر روز با آن مواجه هستند.

خبرنگار فارس پرسید: وزارت ارتباطات در پاسخ به این مشکل اعلام می‌کند که شرکت‌ها آی‌پی‌های مورد استفاده شان را تغییر می‌دهند و با هر بار تغییر باید آنها را به این وزارتخانه برای درج در لیست آی‌پی‌های داخلی اعلام کنند که این کار را نمی کنند، آیا این گفته وزارت ارتباطات را تایید می‌کنید؟

انجیدنی در پاسخ به این پرسش فارس، گفت: ما رنج آی‌پی مشخصی را استفاده می‌کنیم و کم یا اضافه شدنی در آی‌پی هایمان نداریم. هر ۲ تا ۳ سال یکبار، سرور اضافه کرده ایم و همیشه به محض اضافه کردن دیتاسنترها به طور مستقیم به وزارت ارتباطات و همه شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت نامه زده ایم و اضافه شدن رنج آی‌پی هایمان را اعلام کرده ایم و شماره همه نامه‌ها هم موجود است. برای مثال آخرین بار و قبل از اینکه دیتاسنتر چهارم مان را زیربار ببریم حتی ۲ یا ۳ بار نامه یادآوری به شرکت‌ها زده ایم. علاوه بر اینکه، بعد از اینکه این دیتاسنتر زیر بار رفته است، چندین ماه آی‌پی‌ها درست کار کرده است اما چرا بعدا خراب شده است؟

وی گفت: البته اکنون روی انتقاد ما به اپراتورها است که تضمین کیفیت و SLA (توافق نامه سطح کیفیت خدمات) برای ارائه خدمات به مشتری خود را ندارند. یعنی ما به عنوان یک سرویس دهنده به کاربر، نمی توانیم تضمینی بابت سرویسی که خودمان دریافت می‌کنیم داشته باشیم. برای مثال هم اکنون کاربران گپ به شدت از سرعت پایین آپلود در گپ ناراضی هستند که این موضوع به سرویسی که اپراتور به ما ارائه می‌کند مربوط می‌شود. وزارت ارتباطات باید بر کیفیت سرویسی که همه شرکت‌ها ارائه می‌کنند نظارت کافی را داشته باشد که این نظارت فعلی کافی نیست.

به گزارش فارس، در پی انتشار اولتیماتوم وزارت ارتباطات به چند اپراتور ارائه دهنده اینترنت برای رفع اختلال عمدی در نرم افزار خارجی کلاب‌هاوس، مهدی انجیدنی مدیرعامل گپ، از توجه ویژه این وزارتخانه به نرم افزار خارجی باوجود کم توجهی به نرم افزار داخلی انتقاد کرد و گفت: ۳۰ درصد از کاربران این پیام رسان داخلی ماه‌ها است که برای دسترسی به این سرویس باید از VPN استفاده کنند.

برخی مخاطبان با مقایسه برخورد متفاوت وزارت ارتباطات با نرم افزارهای داخلی و خارجی پرسیده اند که آیا وزیر ارتباطات و مجموعه وزارت ارتباطات اهمیتی را که برای نرم افزارهایی مانند اینستاگرام و کلاب‌هاوس قائل بوده، به نرم افزارهای داخلی هم معطوف داشته است؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول