اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

پیاده سازی یک کسب و کار در مسابقه «کار و پله»/ چالش نبود مسابقه های تخصصی در تلویزیون

طراح سوال «کار و پله» درباره چگونگی طراحی این سوالات بیان کرد: مسابقه را بر این پایه طراحی کردیم که هر شرکت کننده یک ایده را در ذهن خودش داشته باشد و آن چیزهایی که در حین مسابقه یاد می‌گیرد و یا مجری منتقل می کند در یک مثال واقعی پیاده کند.

پیاده سازی یک کسب و کار در مسابقه «کار و پله»/ چالش نبود مسابقه های تخصصی در تلویزیون

«سعید قوامی» طراح سوال مسابقه تلویزیونی «کار و پله» درباره ویژگی های این مسابقه به خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس گفت: اکثر مسابقات بر پایه اطلاعات عمومی هستند اما مساله این است که یک مسابقه بتواند اطلاعات تخصصی هم ارائه دهد و حتی به صورت کاربردی مفید باشد و «کار و پله» می تواند در ردیف این مسابقه های تخصصی قرار بگیرد.

وی درباره تخصص، آموزش و سرگرمی به صورت همزمان در یک مسابقه عنوان کرد: قطعاً آموزش می‌ تواند در کنار یک ساختار سرگرم کننده بهتر عمل کند. شرکت کننده با بازی در مسابقه سوال ها و مسائلی در ذهنش مطرح می‌شود که چالشی به وجود می‌آورد و با پیش روی در مسابقه و حل چالش ها به نتیجه می رسد.

قوامی اضافه کرد: همین مساله ها اگر فقط به صورت گفتگو طرح می شد مشخص نبود چقدر ماندگاری داشت اما طراحی آنها در یک ساختار سرگرم کننده و موقعیت های چالشی باعث ماندگاری بیشتر در ذهن می شود.

طراح سوال «کار و پله» در ادامه تصریح کرد: به نظر من ساختار این مسابقه از نظر جذابیت به یک ویژگی برمی گردد و آن درگیر کردن مخاطب و ذهن اوست و در این صورت مسابقه اثرگذاری بیشتری روی شرکت کننده و آموزشی که دریافت می کند، دارد.

وی با اشاره به یک چالش مسابقه های تخصصی نیز تصریح کرد: یکی از چالش ها تلاش برای همه فهم بودن و ساده سازی مسابقه است اینکه هم مخاطب خاص و هم مخاطب عام درگیر آن شود و متوجه مفاهیم آموزشی این مسابقه که در اینجا به کسب و کارهای نوین می پردازد بشود.

طراح سوالات مسابقه «کار و پله» در پاسخ به اینکه چرا تلویزیون کمتر به سمت آموزش از طریق برنامه های سازی های جذاب می رود، بیان کرد: این کار سختی است که آموزش را از آن ساختار کلیشه ای که خود ما یاد گرفته ایم به ساختار جذاب‌تری تغییر دهیم چون اکثر آموزش هایی که نسل ما دریافت کرده در مدارس و دانشگاه‌ها و کلاسها به صورت رسمی و کلاسیک بوده است و وقتی می‌خواهیم این آموزش‌ها را در تلویزیون ارائه بدهیم هم به شکل رسمی و روتین ارائه می‌شود. درواقع اینکه بخواهیم در قالب سرگرمی و بازی یا مسابقه، موضوع یا سوژه ای را مطرح کنیم به نوعی تغیبر نگاه نیاز داریم که از کودکی با آن درگیر بوده ایم.

قوامی در بخش دیگر درباره این برنامه که ویژه نوجوانان طراحی شده است و خلا برنامه سازی در این حوزه تصریح کرد: نوجوانان امروز توانایی کار گروهی، ارتباط برقرار کردن و توانایی کنترل خشم و هیجان ندارند و اینها باید به صورت مهارت و در مدارس آموزش داده شود که متاسفانه انجام نشده است. تلویزیون می تواند همین مهارت ها را منتقل کند اما باید فضای آنچه می خواهد آموزش دهد با ساختار آموزشی مدرسه متفاوت باشد بنابراین باید مسابقه ها و برنامه‌هایی داشته باشیم که روی این مفاهیم کار کند. مثل همین «کار و پله» که روی موضوعات اقتصادی و آماده سازی نوجوانان در زمینه کسب و کارهای نوین تمرکز دارد. جذابیت این برنامه بسیار مهم است و با توجه به شیوع کرونا، انجام امور به صورت آنلاین خیلی راحت تر است.

وی با اشاره به بحث داغ کسب و کارهای نوین در جامعه و تب افزایش استارتاپ ها گفت: «کار و پله سعی کرد از حالت عمومی در حوزه اقتصاد فراتر رود و به بیشتر به صورت تخصصی روی حوزه ها متمرکز شود. به همین برای گروه سنی نوجوان در قالب سرگرمی به آموزش مباحث مرتبط با کارآفرینی می پردازد. درواقع بعد از این که موضوعات مرتبط با دانش بنیان و استارتاپ ها روی بورس آمد تلویزیون هم به این فضا پرداخت و برنامه‌هایی را در این زمینه ساخته است. یکی از این موفق ترین برنامه ها از برنامه میدون است که مخاطب خیلی خوبی هم داشته و بیشتر به معرفی استارتاپ هایی است که فعالیت داشتند از همان ظرفیت‌های به وجود آمده استفاده کردند آن فرهنگ را بیشتر منتشر کند و بین مردم بیاورند.

قوامی اظهار کرد: اما کار و پله بیشتر موضوع آن شاید مشترک باشد اما موضوع و مخاطب آن فرق دارد. جزء اولین برنامه‌هایی است که به این شکل سعی در آموزش این موضوعات دارد و به صورت خاص به این موضوع توجه کند بحث مهم چالش‌هایی که در استارت آپ های مختلف وجود داشته در قالب سوال هایی ‌که طراحی می کنیم .به طور مثال بحث مهارت‌های نرم را مطرح کردیم و در قالب سوال آوردیم.

این طراح سوال درباره چگونگی طراحی این سوالات بیان کرد: مسابقه را بر این پایه طراحی کردیم که هر شرکت کننده یک ایده را در ذهن خودش داشته باشد و آن چیزهایی که در حین مسابقه یاد می‌گیرد و یا مجری منتقل می کند در یک مثال واقعی پیاده کند.

وی در پایان گفت: برای طراحی سوالات این مسابقه از کتاب های مطرح حوزه کارآفرینی و کسب و کارهای نوین استفاده کردیم و در کنار آن سعی کردیم از مشاورانی استفاده کنیم که در حوزه کارآفرینی شناخته شده هستند. الان هم «کار و پله» را در خط مقدم این مدل برنامه ها می دانم و فکر می کنم هنوز زمان می برد تا بازخورد ها را دریافت کنیم.

پخش مسابقه «کار و پله» به تهیه کنندگی یوسف بچاری که از شبکه دو سیما روی آنتن می رفت به دلیل تغییر در سیاست های معاونت سیما فعلا متوقف شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول