اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

کاهش نرخ تکرار پایه از شاخص‌های اساسی آموزش و پرورش کردستان است

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان گفت: کاهش نرخ تکرار پایه از شاخص‌های اساسی و اولویت‌دار آموزش و پرورش استان است.

کاهش نرخ تکرار پایه از شاخص‌های اساسی آموزش و پرورش کردستان است

صدیقه عبداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سنندج اظهار کرد: از شاخص‌های اساسی و اولویت‌دار استان کاهش نرخ تکرار پایه است و برای تحقق این شاخص لازم است مدیران مدارس لیست دانش‌آموزان لازم‌التوجه و هم چنین دانش‌آموزانی که در ارزشیابی تحصیلی نوبت اول نیاز به تلاش بیشتر داشته‌اند را احصاء کنند.

وی افزود: پس از احصای این دانش‌آموزان باید از طریق برنامه‌ریزی‌های مناسب و تشکیل کلاس‌های جبرانی به صورت حضوری یا غیرحضوری و همچنین تحویل محتوای آموزشی در قالب فیلم و درسنامه ارائه خدمات مشاوره‌ای به اولیاء، استفاده از پتانسیل دانشجو معلمان در قالب تفاهم نامه همکاری با دانشگاه فرهنگیان زمینه ارتقای آموزشی آنان را فراهم نمایند.

وی خاطر نشان کرد: کیفیت‌بخشی به فرآیند آموزش و ارتقا یادگیری ماندگار دانش‌آموزان را یکی از مأموریت‌ها و سیاست‌های معاونت ابتدایی عنوان کرد و گفت: در این راستا چارچوب اجرایی فعالیت‌های کیفیت بخشی معاونت به شهرستان‌ها و مناطق ابلاغ شده است.

 معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان اعلام کرد: در واقع رویکرد حاکم بر اجرای برنامه‌ها تأکید بر تربیت تمام ساحتی و افزایش بهداشت روانی محیط یادگیری با استفاده از بستر بازی ادبیات و هنر و توسعه فعالیت‌های گروهی و مشارکتی با توجه به اقتضائات دوران کودکی در برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌هاست.

عبدالهی توسعه عدالت آموزشی را از مهمترین مأموریت‌های دوره ابتدایی عنوان کرد که در قالب برنامه انسداد مبادی بیسوادی به منظور جذب کودکان بازمانده از تحصیل و دانش‌آموزان تارک تحصیل در حال اجرا است.

 وی بر شناسایی و جذب کودکان تارک تحصیل، برگزاری منظم جلسات کارگروه شهرستانی برنامه انسداد مبادی بیسوادی و جلب مشارکت جدی شرکای برون سازمانی و استفاده از پتانسیل قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در این راستا تاکید کرد.

 معاون آموزش ابتدایی استان کردستان گفت:  یکی دیگر از شاخص‌های عملکردی پوشش تحصیلی نوآموزان دوره پیش دبستان است، که با توجه به اجرای پوشش مجازی و رایگان، باید از فرصت شش ماهه باقی مانده استفاده کرده و زمینه جذب حداکثری نوآموزان را فراهم کنیم.

عبداللهی با بیان اینکه ما مأموریت داریم در کنار توجه به فرآیند انجام فعالیت‌ها و اقدامات از نتایج غافل نمانیم، تصریح کرد:  مروری بر شاخص‌های سنجش و ارزشیابی عملکرد نشان می‌دهد که اصولاً آگاهی از میزان دستیابی به اهداف کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

 وی با بیان اینکه مسئله اصلی ما بهبود کیفیت یادگیری است و باید تمام فعالیت‌ها در این راستا سازماندهی شوند، اظهار داشت: معلم، محور اصلی آموزش به دانش‌آموزان و مسئول اصلی ادامه خدمات آموزشی است و ابزارهایی که تاکنون تأمین شده دستیار معلم برای انجام مسئولیت آموزشی است.

وی افزود: باید برای تجهیز و توانمندی معلمان جهت ایفای مسئولیت در چنین شرایطی تمهیدات لازم پیش بینی شود و در این راستا دوره آموزشی مهارت‌های برنامه نویسی به معلمان در دستورکار قرار دارد که از بیستم فروردین شروع می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان اضافه کرد: باید شایستگی همکاران را در آموزش در بسترمجازی و تولید منابع آموزشی در زیست بوم جدید افزایش دهیم لذا لازم است این موضوع در دستور کار شهرستان‌ها قرار گیرد.

عبدالهی گفت: چون در شرایط پس از کرونا نیز دیگر به آموزش‌های سنتی نمی‌توانیم برگردیم و باید از روش‌های جدید آموزش به صورت ترکیبی استفاده نماییم بنابراین لازم است ارتقاء صلاحیت‌های حرفه‌ای به عنوان یک ضرورت در دستور کار تمامی سطوح قرار گیرد.

  اجرای بهینه بسته‌های تحولی (خوانا، گویا و بوم)

معاون آموزش ابتدایی استان در بخش دیگری از سخنان خود به بسته‌های تحولی اجرا شده در این حوزه پرداخت و گفت: طرح تحولی مدرسه خوانا در واقع پاسخی به چالش‌ها و مشکلات دانش‌آموزان در رابطه با مهارت‌های پایه زبانی از جمله خواندن، نوشتن و صحبت کردن است که معاونت آموزش ابتدایی به عنوان یکی از مهم ترین برنامه‌های خود در دستور کار قرار داد.

عبدالهی تصربح کرد: نتایج آزمون‌های بین‌المللی سواد خواندن نشان می‌دهد که هنوز به میانگین جهانی در این زمینه نرسیده‌ایم و لازم است که تقویت این برنامه‌ها به صورت مهارت محور صورت گیرد. زیرا مهارت‌های چهارگانه زبانی پایه اصلی موفقیت دانش‌آموزان در مراحل بعدی تحصیل است.

وی عنوان کرد: در تقویت مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان و کسب مهارت‌های جرأت‌ورزی، مسئولیت پذیری، ادب به صورت تلفیقی و به شکل عملی مؤثر است.

وی گفت: با توجه به اینکه در دو مرحله مجریان توسط مدرسان استانی آموزش لازم را دیده‌اند لازم است بر عملکرد مدرسان و مجریان نظارت جدی داشته باشیم تا بتوانیم زمینه تحقق اهداف طرح را بیش از پیش فراهم نماییم.

معاون آموزش ابتدایی استان همچنین بر توجه جدی به دانش‌آموزان پایه اول و دوم ابتدایی تاکید کرد و اظهار داشت: نگران آموزش این دانش‌آموزان هستیم چرا که پایه سواد این دانش‌آموزان اگر ضعیف باشد قطعاً در آینده تحصیلی آنها تأثیر گذار خواهد بود و امیدوارم با برنامه‌ریزی صحیح مداخله‌ای بتوانیم تا حد زیادی نگرانی‌ها را مرتفع نمایید.

 وی گفت: حصول اطمینان از تحقق آموزش با کیفیت دانش‌آموزان مأموریت اصلی مدیران مدارس است که با استفاده از اطلس آموزشی مدرسه باید مطمئن شویم که همه دانش‌آموزان از آموزش با کیفیت برخوردارند و این امر مستلزم نظارت مستمر و هدفمند بر عملکرد مدارس، معلمان و دانش‌آموزان است و لازم است بعد نظارت را بیش از پیش تقویت نمایید.

معاون آموزش ابتدایی استان در پایانی سخنان خود با بیان اینکه پیش از بحران همه گیری کرونا، دانش‌آموزان در تعطیلات عید و تابستان دچار افت در یادگیری می‌شدند. تصریح کرد: وقتی که آموزش حضوری صورت نگیرد زمینه افت به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند و این امر زمینه ترک تحصیل را فراهم می‌کند. اگر برای جلوگیری از افت تحصیلی و فقر یادگیری دانش‌آموزان برنامه خاصی نداشته باشیم آمار ترک تحصیل قطعاً افزایش می‌یابد.

وی افزود: لذا لازم است زمینه افزایش مشارکت دانش‌آموزان و کمک به والدین برای مدیریت محیط یادگیری در منزل تلفیق محتوای برنامه درسی و حمایت بین بخشی از دانش‌آموزان آسیب پذیر با بهره‌مندی از برنامه‌های ترمیمی و توجه به کاستی زمان آموزش، استفاده از رویکرد بهبود یادگیری به منظور هدف قرار دادن شکاف افت یادگیری و تأکید بر کیفیت تدریس و افزایش یادگیری‌های پروژه محور از افت تحصیلی جلوگیری کرد.
انتهای پیام/2330/72

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول