اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  ورزش بین الملل

تاثیر المپیک بربازگشت ژاپن به صحنه جهانی/تغییر چهره سرزمین آفتاب در المپیک ۱۹۶۴

میزبانی توکیو در المپیک ۱۹۶۴ چهره ژاپن را در صحنه جهانی تغییر داد.

تاثیر المپیک بربازگشت ژاپن به صحنه جهانی/تغییر چهره سرزمین آفتاب در المپیک ۱۹۶۴

به گزارش خبرگزاری فارس، بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۶۴ پس از شکست و نابودی دو دهه قبل در جنگ جهانی دوم، بازگشت بزرگ ژاپن به صحنه جهانی بود به طوری که این بازی‌ها چهره سرزمین آفتاب را در جهان تغییر داد. فناوری‌های جدید، استفاده از تلویزیون، رونمایی از قطار سریع‌السیر و ... برنامه‌های سامورایی‌ها در نخستین المپیک قاره کهن بود.

توکیو بزرگترین شهر جهان در آن زمان با ۱۰.۶ میلیون نفر جمعیت، به طور کامل برای بازی‌ها بازسازی شد به طوری که خبرگزاری فرانسه در آن زمان نوشت: این اولین بار است که کشوری برای برگزاری المپیک چنین تلاشی می‌کند.

* افتتاح سریعتر قطار جهان قبل از المپیک

میزبانی بازی‌های المپیک در یک کشور آسیایی برای نخستین بار فرصتی برای بازسازی ژاپن و ظهور این کشور به عنوان یک غول پیشرفته بود. این شامل اولین قطار سریع‌السیر است که می‌تواند ژاپن مدرن را تجسم بخشد.

۹ روز قبل از افتتاحیه بازی‌ها امپراطور هیروهیتو اولین خط قطار شینکانسن ژاپن را که ۵ سال و نیم در حال ساخت بود، افتتاح کرد. سریعترین قطار جهان، توکیو و اوزاکا را با سرعت 210 کیلومتر در ساعت به هم پیوند داد و این اتفاق به عنوان آغاز دوره "قطار گلوله‌ای" اعلام شد.

* استقبال از میهمانان خارجی

۶ روز قبل از مراسم افتتاحیه خبرگزاری فرانسه نوشت: "یک هفته تاریخی برای ژاپن آغاز می‌شود. این کشور هرگز نخواسته است از این تعداد میهمان خارجی استقبال کند."

حالا همین خواسته‌ها این بار توسط ویروس کرونا که در ابتدا بازی‌ها را به تأخیر انداخت و بعد به دلیل عدم حضور تماشاگران خارجی، ناامید شده است.

توکیو که در سال ۱۹۶۴ میزبانی المپیک را برعهده داشت شاهد حضور ۲۰ هزار تماشاگر، ۶۳۴۸ ورزشکار خارجی و ۲ هزار نفر خبرنگار و گزارشگر بود.

* ساخت هتل‌ها و ۳۶ سایت جدید در توکیو

توکیو برای آمادگی جهت المپیک، ده هتل جدید از جمله ۴ هتل ۵ ستاره ساخت. با رعایت فلسفه "درست به موقع" که ژاپنی‌ها سرآمد آن در جهان هستند، ساخت ۳۶ سایت اصلی المپیک یک هفته قبل از مراسم افتتاحیه به پایان رسید.

این شامل Nippon Budokan برای میزبانی مسابقات جودو بود، ورزش ملی که اولین حضور خود را در المپیک شاهد بود. سقف منحنی این سالن هشت ضلعی که در نزدیکی کاخ شاهنشاهی قرار دارد، شبیه کوه فوجی شاخص‌ترین مورد این کشور بود.

نکته دیگر اینکه در یک حرکت تکان دهنده نمادین به منظور حرکت صلح طلبانه ژاپن پس از جنگ، یوشینوری ساکای ورزشکاری که در 6 آگوست 1945 متولد شد، روزی که بمب اتم بر روی هیروشیما ریخته شد، آخرین حامل مشعل المپیک بود.

* نمایش تلویزیونی

فراتر از ورزش، المپیک ۱۹۶۴ فرصتی برای سامورایی‌ها بود تا دانش فنی خود را از طریق تلویزیون به نمایش بگذارند. مراسم افتتاحیه، اختتامیه و چندین مسابقه به صورت رنگی نشان داده شد.

رویدادهایی که ماهواره مستقیماً به ایالات متحده منتقل می‌کرد، برای اروپا هم ضبط شد. حرکت آهسته نیز برای نخستین بار مورد استفاده قرار گرفت.


انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول