اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  توپ و تور

اعتراض‌های زیاد به قضاوت داوران در نیمه‌نهایی لیگ بسکتبال/ نقش ویدیو چک در کم شدن اشتباهات

در جریان مرحله نیمه‌نهایی لیگ برتر بسکتبال به دلیل حساسیت بالا، اعتراض‌های زیادی به داوران صورت می‌گیرد.

اعتراض‌های زیاد به قضاوت داوران در نیمه‌نهایی لیگ بسکتبال/ نقش ویدیو چک در کم شدن اشتباهات

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، مرحله نیمه‌نهایی لیگ برتر بسکتبال در حالی از 16 فروردین ماه آغاز شده است که در طول رقابت‌ها با توجه به حساسیتی که وجود دارد، اعتراض‌های زیادی به داوران صورت می‌گیرد که در بعضی اوقات این اعتراض‌ها درست است و نشان می‌دهد که داوران به دلیل فشار بالای مسابقات اشتباهاتی را مرتکب می‌شوند که می‌تواند حتی نتیجه بازی را تغییر دهد.

اینکه داوران هم جزئی از بازی و اشتباه هم جزئی از عملکرد داوران است، درست اما وقتی امکاناتی وجود دارد که داوران در مواقعی که نیاز است و قانون اجازه می‌دهد برای به حداقل رساندن تصمیمات اشتباه خود از آن استفاده کنند، چرا این اتفاق صورت نمی‌گیرد؟

در جریان بازی تیم‌های مهرام و نفت آبادان که حالا به بازی چهارم کشیده شده است، به دلیل نزدیک شدن رقابت دو تیم یک سوت اشتباه که البته کم هم نبوده، می‌‌تواند به ضرر هر تیمی تمام شود و زحمات یک فصل را به هدر بدهد، اما وقتی در اصطلاح ویدیو چک وجود دارد، چرا از آن استفاده نمی‌شود یا خیلی به ندرت این اتفاق می‌افتد؟

البته در این میان برخی می‌گویند مگر بازیکنان و مربیان اشتباه نمی‌کنند، پس چرا اعتراض‌ها روی داوری است، اما فرصتی برای جبران اشتباه یا برطرف شدن شک داوران با استفاده از سیستم ویدیو چک وجود دارد و برای بازیکنان و مربیان در همان لحظه از بازی وجود ندارد.

فرهاد زحمتکش، رئیس کمیته داوران و مسابقات فدراسیون در این خصوص می‌گوید: اینکه داوران از سیستم ویدیویی استفاده کنند یا خیر، دست خودشان است و ما نمی‌توانیم دخالتی کنیم. ما این سیستم را فراهم کردیم و آنها هر زمانی که احساس کنند که نیاز است، استفاده می‌کنند. 

وی در مورد اینکه آیا توصیه‌ای می‌شود که به دلیل حساس بودن بازی‌ها بیشتر از ویدئو چک استفاده کنند یا خیر، گفت: کار ما بعد از بازی بررسی عملکرد داوران در یک کمیته است و ما نمی‌توانیم تذکری به داور در خصوص ویدیو چک بدهیم؛ تشخیص فقط با خود داور است.

ورژ آبکاریان، رئیس سابق کمیته داوران و پیشکسوت داوری هم می گوید: سیستم بازبینی فوری یا (IRS) برای تشخیص خطای ورزشی یا غیر ورزشی، پرتابی که مشکوک به 2 یا سه امتیازی باشد یا کنترل نیمکت استفاده می‌شود و در دو دقیقه پایانی بازی نیز می‌تواند برای هر صحنه‌ای که داوران مشکوک هستند، استفاده شود.

وی ادامه داد: شاید برخی علاقمندان از این قضیه مطلع نباشند و بخواهند سیستم بازبینی فیلم مسابقه بسکتبال را با فوتبال قیاس کنند، اما در بسکتبال فقط زمانی از ویدیو استفاده می‌شود که سوت زده شده باشد و وقتی خطایی گرفته نشده یا صحنه‌ای دیده نشده، نمی‌توان IRS را ملاک قرار داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول