اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

نباید تصور کنیم خرابکاری در نطنز بدون هماهنگی و تایید آمریکا برنامه‌ریزی شده است

عضو اسبق شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: ساده‌اندیشی است اگر تصور کنیم خرابکاری در نطنز بدون هماهنگی کامل و تایید ایالات متحده و شخص بایدن برنامه‌ریزی شده است.

نباید تصور کنیم خرابکاری در نطنز بدون هماهنگی و تایید آمریکا برنامه‌ریزی شده است

علیرضا فیروزی عضو اسبق شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، با اشاره به اقدام خرابکارانه در سایت هسته ای نطنز گفت: برخلاف ادعای برخی از مسئولان و دست‌اندرکاران سیاست خارجی، اسرائیل نه ترسی از مذاکرات ایران با غرب دارد و نه هراسی از برجام. چراکه هیچ چیز به اندازه همین برجام ایران را در برنامه‌های هسته‌ایش، که مهم‌ترین عامل وحشت رژیم صهیونیستی است، عقب نیانداخت.
‌‌‌
فیروزی ادامه داد: پس از خروج آمریکا از برجام که نه گفت وگوها و نه وعده های اروپا، هیچ کدام نتوانستند آمریکا را مجبور به بازگشت به برجام و جبران نقص عهد خود کند، تنها «کاهش تعهدات هسته‌ای از سوی ایران» به عنوان یک اقدام عملی غرب و حتی آمریکا را مجدداً پای میز کشاند.

وی گفت: آغاز به کار نسل جدید سانتریفیوژها و نصب دو زنجیره ۳۴۸ تایی از سانتریفیوژهای IR2 در نطنز، این نیروگاه را به یک پایه مهم برای کاهش تعهدات هسته‌ای (تعهدات برجامی) ایران تبدیل کرد.  لذا اقدام خرابکارانه اسرائیل در آسیب رساندن به نیروگاه نطنز را می‌توان در همین چارچوب و در راستای اخلال در فرآیند غنی سازی اورانیوم توسط ایران تحلیل کرد.

فیروزی تاکید کرد: همچنین همزمانی این حادثه با مذاکرات ایران و طرفین برجام در وین حاکی از آن است که اسرائیل می‌کوشد دست ایران را از برگ‌های برنده در مواجهه با غرب خالی و موضع ایران را تضعیف کند تا مجبور شود به یک نتیجه حداقلی بسنده کند. یعنی هم به تعهدات هسته‌ای در برجام برگردد و هم تحریمی در واقعیت لغو نشود.

وی یادآور شد: ساده لوحانه‌ است اگر تصور کنیم این اتفاق بدون هماهنگی کامل و تایید ایالات متحده و شخص بایدن برنامه‌ریزی شده  و ساده لوحانه‌تر اینکه تصور کنیم سکوت و عدم واکنش ما، به خودی خود، موضع مارا در مذاکرات تقویت خواهد کرد.

عضو اسبق شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل اظهار داشت: تنها واکنش به موقع، دقیق و مقتدرانه از سوی ایران است که می‌تواند این «سناریوی اسرائیلی-آمریکایی» را برهم بزند. واکنشی که علاوه‌بر تنبیه و عقب راندن اسرائیل، اتفاقاً دست ایران را هم در هرگونه مذاکره با غرب - مثل مذاکرات وین- بازتر کرده و موضع ایران را در این مواجهه تقویت خواهد کرد. موضعی اصولی که «لغو همه تحریم‌ها، راستی آزمایی آن و جبران خسارت از سوی آمریکا» را در ازای بازگشت به تعهدات برجامی مطالبه می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول