اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

تیم اقتصادی دولت در حال تولید فقر/ تورم سبب حذف طبقه متوسط شده است

یک اقتصاددان کاهش مصرف گوشت قرمز را زنگ خطر برای سلامت جامعه عنوان کرد و گفت: خوراکی های ارزان جایگزین گوشت قرمز شده است.

تیم اقتصادی دولت در حال تولید فقر/ تورم سبب حذف طبقه متوسط شده است

میثم موسایی، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو  با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره کاهش مصرف گوشت قرمز در کشور گفت: زمانی که تورم افزایش و قدرت خرید مردم کاهش پیدا می کند ابتدا کالاهای غیرضروری، لوکس و غیرخوراکی از سبد مصرفی خانوار حذف و پس از آن نوبت به  کالاهای خوراکی می‌رسد.

وی ادامه داد: در مراحل بعدی نوبت به  حذف اجباری خوراکی‌های گران می‌رسد که در حال حاضر گوشت قرمز از نمونه آن است.

این اقتصاددان کاهش مصرف گوشت قرمز را زنگ خطری برای سلامتی جامعه عنوان کرد و گفت: نمی توان با جایگزین کردن خوراکی دیگر حذف گوشت قرمز از سفره خانوار را توجیه کرد؛ چرا که پروتئین های خاصی در گوشت وجود دارد که در سایر اقلام خوراکی همانند آن نیست.

 این استاد دانشگاه با اشاره به گرانی ها گفت: در این شرایط مرغ جایگزین گوشت می شود و با گرانی مرغ، ماهی جای آن را می گیرد و سپس حبوبات و سویا.

موسایی ضمن هشدار نسبت به کاهش مصرف گوشت قرمز گفت: این مساله بر سلامتی جامعه و به ویژه نوجوانان و زنان اثرات مخربی خواهد داشت و منجر به ضعیف شدن و مساعد شدن بدن برای ورود باکتری ها و میکروب ها  می شود که در نهایت بر کارآیی و میزان بهره وری جامعه اثرگذار است.

*تورم سبب حذف طبقه متوسط شده است

این اقتصاددان ضمن هشدار نسبت به حذف طبقه متوسط از کشور در شرایط تورم فزاینده گفت: جامعه ای  که طبقه متوسط آن زیر 50 درصد باشد و حذف شود، تعادل خود را از دست می دهد و این مساله عامل دور شدن جامعه از سطح عقلانیت است.

موسایی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم گفت: این مساله در پی افزایش بیکاری، رکود و حوادث به وجود آمده است.

وی کاهش کیفیت تولید را از اثرات مخرب کاهش قدرت خرید عنوان کرد و گفت: در جامعه ای که مردم توان خرید ندارند به کالاهای بی کیفیت و ارزان خری روی می آورند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید نگران افزایش فقرا در کشور بود تصریح کرد: گسترش فقر به تنش و جرائم مالی و غیرمالی منجر  می شود.

به گفته موسایی ورود سالیانه 15 میلیون پرونده به قوه قضائیه گواه همین مساله است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه متاسفانه تیم اقتصادی دولت پذیرفته که باید به تولید فقر بپردازد گفت: در این شرایط کارخانه قدرتمندی تاسیس می شود که به تولید فحشا، چک بی محل و ارتشا و .... می پردازد.

وی با بیان اینکه رقم خط فقر در تهران 9 میلیون تومان اعلام شده گفت: حقوق کارگران  کفاف هزینه های آن ها را نمی دهد.

موسایی با بیان اینکه کشور ما فقیر نیست و از کشورهای ثروتمند است گفت: اگر توزیع درآمد عادلانه بود دچار این لشکر بیکاران  و افزایش حاشیه نشینی نبودیم.

به گفته این استاد دانشگاه در صورت عدم اصلاح سیاست‌ها و ادامه چرخه معیوب، فقر به نسل‌های بعدی منتقل و همواره جامعه ای فقر خواهیم داشت. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول