اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

کارآفرین برتر کشوری در انتظار حمایت مسوولان/حمایت مسوولان زمینه ساز خودکفایی کشور

کارآفرین برتر کشوری در تولید تخم مرغ گفت: واحد پرورش مرغ تخمگذار صنعتی گچساران که دارای مجهزترین سیستم به روز دنیا است اکنون به دلایلی راکد شده است.

کارآفرین برتر کشوری  در انتظار حمایت مسوولان/حمایت مسوولان زمینه ساز خودکفایی کشور

خبرگزاری فارس گچساران_  سمیرا نصاری//  بالابودن نرخ بیکاری  جوانان تحصیل کرده مشکلی است که چندین سال گریبانگیر کشور شده است.

  امروزه یکی از علل اصلی رشد نرخ بیکاری در کشور، توسعه نیافتگی فرهنگ کار و کار آفرینی در جامعه است و اینکه مردم و حتی تحصیل کرده‌ها و فرزندان خانواده های متمول هم دنبال این هستند که فرزندان خود را در اداره‌ای یا نهادی بر سر کار رود.

در شرایط فعلی کشور، بهترین روش ایجاد اشتغال و حل مسئله بیکاری، توسعه و گسترش فرهنگ کارآفرینی در جامعه است.

 بیش از یک دهه است  که مقام معظم رهبری بر موضوعات تولید، احیای تولید، رونق تولید، اقتصاد مقاومتی، جهش تولید و امسال هم به سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زادیی تاکید دارند و شعار سال را بر این اساس تعیین و نامگذاری کرده اند که این وظیفه دولتمردان و مسئولان ذی‌ربط است که با ارائه راهکارها مهم  موجب رونق تولید در کشور  شوند و با پشتیبانی از کارآفرینان و حمایت از تولید و توان داخلی و رفع موانع بتوانند کشور را به سمت خودکفا  شدن سوق دهند.

 در صورتی اشتغال در جامعه محقق می‌شود که موانع  از سر راه سرمایه گذاران و تولید کنندگان برداشته شود.

چندسالی است که کارآفرینان گچسارانی برای ایجاد اشتغال و تولید با مشکلات زیرساخت اعم از نبود آب، برق، روشنایی دست و پنجه نرم می‌کنند.

 در این باره یک گفت‌وگوی اختصاصی با کارآفرین برتر کشوری که این روزها با دلیل مشکلات زیرساخت موجود در واحد تولیدی خود که  این واحد امروز راکد شده است می‌نشینیم.

وحید محمدی یکی از کارآفرینان برتر کشوری که دارای مدرک تحصیلی مهندسی کشاورزی و کارشناسی ارشد در رشته مهندسی علوم دامی است  با سرمایه شخصی خود توانسته یک واحد مرغ تخمگذار  صنعتی در شهرستان گچساران تاسیس کند  این روزها با مشکلات زیرساخت دست و پنجه نرم می کند.

این کارآفرین برتر کشوری در گفت و گو با خبرنگار فارس می گوید، در سال 1390 شروع به احداث یک واحد صنعتی مرغ تخمگذار  به ظرفیت چهل هزار قطعه  در شهرستان گچساران نمودم.

محمدی عنوان کرد: این پروژه در زمینی به مساحت تقریبی یک هکتار که سالن تولید آن یک هزار مترمربع، انباردان 600 مترمربع ساخته شده است.

 وی ادامه داد: پس از یک سال این واحد پرورش مرغ تخمگذار صنعتی به مرحله بهره برداری رسید و کلیه تجهیزات و سیستم هوادهی و اتوماسیون این واحد مرغداری  دارای مجهزترین سیستم به روز دنیا است.

 محمدی اذعان کرد: این واحد  پرورش مرغ تخمگذار صنعتی در روستای سرآبننیز گچساران واقع شده که سالن آن کاملا عایق کاری و عایق سقف  از فوم پلی پورتان، عایق دیوار از بلوک 3جداره لیکا و کف از موزاییک ساخته شده است.

 این کارآفرین برتر نمونه کشور در تولید تخم مرغ بیان کرد: در این واحد  پرورش مرغ تخمگذار تمامی استانداردهای لازم لحاظ شده به طوری که دمای 50درجه سانتیگراد بیرون از محوطه به داخل سالن سرایت نداشته و دمای سالن مرغداری 25درجه تجاوز ندارد تا مرغها دچار تنش گرمایی نشوند.

وی ادامه داد: واحد پرورش مرغ تخمگذار صنعتی  سالانه ظرفت تولید 900 تن تخم مرغ دارد  و برای 12 نفر به صورت مستقیم و 25 نفر به صورت غیرمستقیم  اشتغال ایجاد کرده که هم اکنون به دلایل زیرساخت و اعتبارات  این واحد تولیدی تخم مرغ دچار مشکلاتی شده است.

 محمدی با اشاره به کیفیت تخم مرغ تولید شده در این واحد مرغداری گفت: کیفیت بالای تخم مرغ تولید شده در این واحد مرغداری موجب شد که این طرح در 2 سال  در سالهای 98و 94 به عنوان طرح نمونه استانی شناخته شود و در سال گذشته با حضور مسوولان  استانی  به عنوان برگزیده برتر در سطح کشور معرفی شود.

 این کارآفرین برتر کشوری  ادامه داد: از مزایای این طرح در جنوب کشور به دلیل گرمای هوا و رطوبت بالا که تراکم مرغداری تخمگذار بسیار پایینی بوده موجب شده که خطر شیوع بیماری مشترک بین انسان و طیور به خصوص آنفولانزای فوق حاد پرندگان مصون بوده و ثانیا مردم استان بتوانند تخم مرغ تازه به صورت روزانه مصرف کنند چرا که تخم مرغ ماده خوارکی سریع الفسادی است.

محمدی ادامه داد: وقتی که در استان تولید تخم مرغ به صورت روزانه انجام می پذیرد نیاز کمتری به وارد کردن تخم مرغ از شهرستان های دیگر است و انتقال بیماری به استان نیز کمتر  صورت می گیرد.

 وی اذعان کرد: از مزایای دیگر این طرح سیستم اتوماسیون و تمام مکانیزه آن است که سرعت جمع آوری تخم مرغ و کود را بالا برده و همچنین کنترل دما و رطوبت را در محدوه مورد نظر به آسانی مقدور  است و این امر موجب شده راندمان کار در بالاترین سطح خود قرار داشته باشد.

محمدی به مهمترین مسئله تولیدکنندگان یعنی حمایت و کمک مسئولان پرداخت و با گله‌مندی از نوع حمایت‌ها، عنوان‌کرد: حمایت‌ها فقط در حد حرف است و در عمل چیزی دیده نمی‌شود.

وی از دیگر مشکلات را کمبود نقدینگی و سوخت و افزایش هزینه‌های نهاده‌های دامی بیان کرد و گفت: تولیدکنندگان استان و شهرستان  در صورت حمایت مسوولان، توانایی تامین بسیاری از نیازهای استان را دارند.

مدیر این واحد تولیدی مرغ تخمگذار یکی از پرهزینه‌ترین بخش‌های پرورش مرغ‌تخم‌گذار را تامین و تهیه خوراک عنوان‌کرد و افزود: خوراک مرغ از ترکیب گندم، ذرت، سویا، کنسانتره و کربنات کلسیم تهیه شده و با توجه به افزایش قیمت همه این محصولات، هزینه خوراک نیز به شدت افزایش یافته است.

 به گزارش فارس، اگر چه شهرستان گچساران  در بخش پرورش مرغ تخم‌گذار و تولید تخم‌مرغ نقش بسیار کوچکی در کشور دارد و تولیدات تخم‌مرغ در شهرستان تنها درصدی از نیاز خود شهرستان را تامین می‌کند اما قابلیت‌ها و پتانسیل‌هایی که در استان  و شهرستان وجود دارد به اندازه‌ای است که نه‌ تنها قادر به تامین نیاز استان است، بلکه توانایی تامین نیاز استان‌های دیگر و حتی کشورهای همجوار رادارد.

با توجه به نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری  به نام سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زادیی‌ها لازم است که مسوولان برای تحقق بخشیدن به شعار سال و در حمایت از واحدهای تولیدی و کمک به کارآفرینان که در راستای اشتغالزایی و خودکفایی در این عرصه گام نهادند  مسوولان هم به جهت رفع مشکلات زیرساخت  و اعتبارات یاریگر این کارآفرینان باشد.

انتهای پیام/82031

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول