اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

کلنگ احیای مسجد هفت درب در مکان قبلی به زمین خورد/ رجعت دوباره خانه خدا در مشهد

امروز مقارن با صد و هشتاد و چهارمین روز از تخریب مسجد هفت درب، بالاخره خواسته مردم مشهد به ویژه اهالی نوغان و فعالان رسانه‌ای نتیجه داد و کلنگ احیای این مسجد در مکان قبلی به زمین خورد.

کلنگ احیای مسجد هفت درب در مکان قبلی به زمین خورد/ رجعت دوباره خانه خدا در مشهد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، دوشنبه ۲۱ مهرماه سال جاری بود که خبر تخریب مسجد «هفت‌در» فضای رسانه‌ای مشهد را شوک زده کرد و اتفاقات بعدی را رقم زد و امروز بعد از ۱۸۴ روز بالاخره خواسته مردم مشهد به ویژه اهالی نوغان و فعالان رسانه‌ای نتیجه داد و کلنگ احیای مسجد هفت درب در مکان قبلی به زمین خورد.

توضیحات اداره کل اوقاف خراسان رضوی درباره فریب شهرداری ثامن

مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی آن روز در واکنش به این تخریب گفت: در رابطه با مسجد «هفت در» یک توافقنامه اولیه‌ای حسب گزارش شهردار منطقه ثامن تنظیم شد و از سوی وی اعلام شد مسجد در طرح است و هیچ امکانی برای بقای آن نیست و طبق طرح باید تخریب بشود و بر همین اساس آن توافقنامه اولیه تنظیم شد.

حجت الاسلام محمد احمدزاده ادامه داد: همزمان با این ماجرا، نامه‌ای از سوی مشاور طرح به اداره کل اوقاف و امور خیریه استان واصل شد که در آن اعلام شده بود مسجد مذکور قابلیت تثبیت دارد و هیچ ضرورتی برای تخریب آن وجود ندارد، بلافاصله ما هم به صورت شفاهی موضوع را به مسئولان شهرداری مشهد اعلام کردیم و گفتیم مبنی بر اینکه مشاور طرح این نامه را زده است، از نظر ما مسجد قابلیت تبدیل به احسن ندارد و باید حفظ شود.

موضوعی که خیلی زود به شکایت حقوقی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی از شهرداری ثامن انجامید.

همان روز نماینده مردم مشهد و کلات هم نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: شهردار منطقه ثامن به دلیل هتک حرمت به مسجد و سرپیچی از قانون باید مجازات شود.

وی از تخریب مسجد «هفت در» به‌عنوان عملی مجرمانه یاد کرد و ادامه داد: حتما باید با شهردار منطقه ثامن برخورد جدی صورت بگیرد و اشد مجازات برای این عمل خلاف شرع و قانون اعمال شود، این عمل هتک حرمت به مسجد است.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر متذکر شد: این اقدام غیرقانونی را امروز به رئیس دادگستری خراسان رضوی و دادستان مرکز استان اعلام کرده و از آن‌ها تقاضای پیگیری جدی قضایی این موضوع را دارم.

البته ماجرا به همین‌جا ختم نشد و طرفین دعوا هر روز سعی در اثبات ادعاهای مطرح شده داشتند؛ مردم منطقه هم از همان روز اول نسبت به موضوع واکنش نشان دادند و با تجمع اعتراض خود را نسبت به تخریب این مسجد به گوش مسوولین رساندند‌.

دستور ویژه دادستان برای پیگیری پرونده «مسجد هفت در»

مطالبه‌گری‌های رسانه‌ای و مردمی بالاخره به گوش مسوولین رسید و ۲شنبه، ۲۸ مهرماه ۹۹ دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی اعلام کرد که پرونده تخریب مسجد «هفت در» در دادسرا ثبت و رسیدگی به موضوع هم به صورت ویژه‌ای در دستور کار قرار گرفته است.

محمدحسین درودی تاکید کرد: پیگیری موضوع برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است، پرونده خارج از نوبت رسیدگی خواهد شد و دستور داده‌ایم سرعت رسیدگی به موضوع هم بیشتر شود، اما در کنار آن دادرسی عادلانه خواهد بود.

رسیدگی به این پرونده اگر چه کند، اما بالاخره به نتیجه رسید و امروز کلنگ احیای مسجد هفت درب در مکان قبلی به زمین خورد؛ البته بدون اطلاع و حضور رسانه‌ها!

مسجد هفت درب ظرف ۳ ماه احداث می‌شود

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد در این مراسم گفت: کمیسیون ماده ۵، در منطقه ثامن با توجه به مطالبات مردمی در این محدوده سعی کرد انتقاداتی که به طرح قبلی مشاور بود، رفع کند.
رضا خواجه‌نائینی افزود: شهرداری نیز به طرح جدید پایبند است، با دستور شهردار و تاکید بر اجرایی شدن سریع مسجد با توجه به دغدغه ساکنین منطقه، در نزدیک‌ترین مکان بنای جدید ساخته می‌شود.

رضا خواجه نایینی با بیان اینکه این مسجد با افزایش مساحت در ۱۸۰ مترمربع با زیربنای ۱۵۰ مترمربع و با ۷ درب ظرف ۳ ماه احداث می‌شود، متذکر شد: دغدغه ما در این دوره مدیریت شهری، برآورد دغدغه‌های مردم است. سعی می‌کنیم هویت مذهبی، ملی و مشهدی در طرح ها دیده شود.

بهره‌برداری از «مسجد هفت در» در عیدقربان

سیدمجتبی منتظری سرپرست سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد هم در این مراسم با بیان اینکه منطقه ثامن نسبت به وسعتش بیشترین تعداد مسجد در مشهد را دارد، اظهار کرد: طرح مسجد با توجه به ویژگی هویتی ۷ درب بودن در کم‌ترین زمان طراحی شد و عید قربان شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود.

زیباترین تعبیر از اتفاق امروز را شاید بتوان واکنش یک فعال رسانه‌ای دانست؛ هادی ذالکی نوشت: «وقتی مسجد هفت درب شهید شد به بافت منطقه ثامن جانِ دوباره بخشید، تملک اجباری خانه‌های مردم لغو شد، تمام کسانی که دغدغه هویت و مطالبه گری داشتند را دور هم جمع کرد و حالا دوباره بازگشت؛ شهادت و رجعت مسجد هفت درب، معجزه ای بود که در تاریخ ثبت شد.»

==================

گزارش: معصومه مومنیان

==================

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول