اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

از شیراز تا سیستان؛ روایتی از همت پزشکان شیرازی در خدمت‌رسانی به یکی از نقاط محروم کشور

ایام نوروز بود، همه در فکر تعطیلی و استراحت بودیم و تلاش داشتیم خستگی یک سال سخت را از تن بیرون کرده و برای سال جدید نفس تازه کنیم، در این میان اما اقشار مختلفی از جامعه از جمله کادر درمان همچون سال گذشته استراحت نداشتند، گروه‌های دیگر نیز به نوعی در این ایام خدمت را به استراحت ترجیح دادند.

از شیراز تا سیستان؛ روایتی از همت پزشکان شیرازی در خدمت‌رسانی به یکی از نقاط محروم کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، سفر از شیراز به دورترین نقاط سیستان آغاز شد، نقطه‌ای محروم که گرد محرومیت بدجوری بر چهره‌هاشان جا خوش کرده است. 

مردمانی مظلوم و رنج کشیده که از ابتدایی ترین امکانات محرومند و در شرایطی دشوار روز را به شب می‌رسانند. 

همه می‌آمدند، از بیمار و سالم هر کسی شنیده بود دوا و دکتری در کار است برای چکاپ هم که شده می‌آمد، اطراف‌مان شلوغ شده بود، اما سعی کردیم تا آنجا که می‌شود درخواستی را بی‌پاسخ نگذاریم. 

این را یک فوق تخصص زنان و زایمان که در گروه جهادی یاران آخرالزمانی‌ راهی سفری جهادی به دل محرومیت شده است می‌گوید. 

اکرم ترتیفی‌زاده از نبود هیچ‌گونه امکاناتی حتی خانه بهداشت برای مردم حوالی چابهار سخن گفت، از مناطقی که نه کم‌برخوردار بلکه از هیچ امکاناتی برخوردار نیستند.

وی راوی روزهای کوتاهی شد که با حجم زیادی از مراجعه‌کنندگان در شرایط غم‌انگیز به همراه همکارانش به مداوای بیماران و امیدبخشی به افراد سالم پرداختند. 

از روزی گفت که در راستای اردوهای جهادی سراسر کشور، بسیج جامعه پزشکی مناطق محروم سیستان را پیشنهاد کرد و گروهی متشکل از ۱۷ نفر برای یاری رساندن به مردم این منطقه در ایام نوروز راهی سیستان شدند. 

وی شرایط بهداشتی و محیطی نامناسب را در این منطقه از دلایل انتخاب این خطه به‌عنوان هدف گروه جهادی عنوان کرد و این‌گونه توضیح داد: متاسفانه این خطه از کشورمان در محرومیت شدیدی به سر می‌برد و شرایط بهداشتی ضعیفی دارد، و مردم با اطلاع یافتن از حضور یک تیم پزشکی در منطقه مراجعه می‌کردند. 

این فوق تخصص زنان و زایمان با بیان اینکه مدت زمان کمی در منطقه بودیم اما تلاش کردیم تا آنجا که ممکن است خدمات مطلوبی را ارائه کنیم، افزود: امکانات سونوگرافی، دستگاه پخش صدای قلب جنین، داروهای شایع، مکمل‌ها و ویتامین‌ها را در منطقه ارائه کردیم اما نکته مهم نیاز یک پایگاه ثابت در منطقه است تا مردم اطمینان خاطر داشته باشند که هنگام نیاز، مرکزی پاسخگوی آنهاست. 

ترتیفی زاده با اشاره به اینکه مردم در این منطقه از ساده‌ترین چیزها هم بی‌اطلاع بودند، گفت: نیاز است با استفاده از نیروهای بومی ،پایگاهی احداث و خدمات حداقلی به مردم ارائه شود؛ چرا که پزشکان پروازی شاید در طول سال فرصتی برای همچین سفرهایی پیدا نکنند. 

او با اشاره به اینکه اسلام و جمهوری اسلامی طرفدار وحدت است، گفت: ما شیعه هستیم و مردم آن منطقه سُنی اما همه ایرانی هستیم و اهداف نظام هم چیزی جز این نیست و اگر وحدت حفظ شود کسی نمی‌تواند از این مسائل سوء‌استفاده کند. 

مسوول گروه جهادی یاران  آخر‌الزمانی‌ هم از ارائه خدمات مختلفی چون پزشکی، دندان‌پزشکی، آموزشی و فرهنگی به مردم این منطقه خبر داد و گفت: ۱۰ نفر به صورت ثابت و ۷ نفر به صورت شیفت پروازی طی هشت روز به هم‌وطنان‌مان در سیستان خدمات ارائه کردند. 

دکتر امامی دندانپزشک، دکتر ترتیفی‌زاده، فوق تخصص زنان و زایمان، دکتر منجذب متخصص داخلی، دکتر عباس‌پور پزشک عمومی، دکتر عزیزی دندانپزشک ، دکتر علوی دندانپزشک و دکتر بیات دندانپزشک  و.... با همکاری سازمان  بسیج جامعه پزشکی استان فارس  و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شیراز   همچنین بیمارستان‌ امتیاز و فوریت‌های جراحی شهید رجایی با هماهنگی و هدایت  سازمان بسیج جامعه پزشکی استان سیستان و بلوچستان  به منطقه مورد نظر اعزام شدند. 

محمد حسین صبا گفت: سخنان حضرت آقا توشه راه و انگیزه سفر شد تا رنگ دیگری از خدمت در منطقه‌ای محروم شکل بگیرد و امید نیز در این مناطق جان دیگری پیدا کند. 

وی با بیان اینکه این اردو با همکاری جمعی از متخصصین زنان، داخلی، دندانپزشک، پزشک عمومی، دستیار دندانپزشک، پرستار، ماما و دیگراعضای بسیج جامعه پزشکی شیراز در ۱۰ روز برگزار شد، افزود: این اردو در مناطق محروم و کم‌برخوردار شهرستان‌های چابهار و دشتیاری استان سیستان و بلوچستان از جمله منطقه نگور، مرادآباد، میرآباد، طیس کوپان، کمپ للو و روستای کهنانیکش با استفاده از یک دستگاه کلینیک سیار دندانپزشکی با امکانات کامل، دستگاه سونوگرافی، تجهیزات و لوازم مصرفی لازم  و دارو، اقدامات پزشکی، دندانپزشکی ، ،ویزیت و معاینه بیمار،  ارایه داروی رایگان و تزریقات انجام شد.

صبا افزود: همچنین در کنار این خدمات فعالیت‌های فرهنگی شامل اهدای صدها جلد کتاب به کتابخانه‌های مناطق محروم، برگزاری مسابقات فرهنگی همراه با اهدای جوایز و همچنین اهدای کمک‌های مومنانه شامل مواد غذایی، اسباب بازی و دمپایی اجرا شد. 

معاون این گروه جهادی نیز از پشتیبانی گروه در شیراز یاد کرد و گفت: ما در شیراز پشتیبانی گروه اعزامی را بر عهده داشتیم و به محض کمبود امکانات موارد لازم را ارسال می‌کردیم.

صمد جمشیدی افزود: خوشبختانه طی این ده روز توانستیم هم به لحاظ جایگزینی نیرو و هم تامین تجهیزات به خوبی گروه را حمایت کنیم تا طی این این ایام با مشکلی مواجه نشوند و بتوانند بهترین خدمات را به مردم این منطقه محروم ارائه کنند.

انتهای پیام/ ن/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول