اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

انفعال و سکوت وزارت خارجه درباره حقابه هیرمند

نماینده زابل در مجلس با انتقاد از انفعال و سکوت وزارت خارجه درباره پیرامون حقابه هیرمند خواستار اقدام عاجل وزارت کشور و مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره رسیدگی به مشکلات سیستان که تنگه احد جمهوری اسلامی ایران است شد.

انفعال و سکوت وزارت خارجه درباره حقابه هیرمند

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، محمد سرگزی نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه 24 فروردین) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که سیستان به مثابه تنگه احد جمهوری اسلامی ایران است خطاب به وزیر امور خارجه اظهار داشت: آقای ظریف؛ برنامه و دیپلماسی وزارتخانه شما در طول سالیان گذشته درباره پیگیری حقابه رودخانه هیرمند که حیات و معیشت بیش از یک میلیون نفر از ساکنین تنگه احد جمهوری اسلامی به آن وابسته است و دریاچه هامون و جلوگیری از احداث سدهای نامتعارف بر روی رودخانه هیرمند چه بوده است؟

وی افزود: براساس معاهدات بین المللی و نظارت بهره برداری معقول و منصفانه، کشورها حق ندارند بر روی رودخانه‌های مشترک به طور خودسرانه دخل و تصرف کنند و حقوق کشورهای پایین دست رودخانه های مشترک را تضییع نمایند.

نماینده زابل در مجلس تصریح کرد: متاسفانه تاکنون مسئولان دیپلماسی ما نسبت به سیاست سدسازی و انحراف آن به سمت گودزره افغانستان واکنش موثری نشان نداده اند. آیا در این موضوع اقدام هر چه سریعتر دستگاه دیپلماسی را نباید انتظار داشت؟ وزیر امور خارجه؛ این همه انفعال و سکوت در دستگاه دیپلماسی پیرامون حقابه هیرمند از باب چیست؟

سرگزی خطاب به وزیر کشور تصریح کرد: اجرای طرح رزاق و فعال شدن بازارچه های مرزی در سیستان یک آرزو شده و خواسته عموم مردم است. هنوز بازارچه ای که چند سال قبل افتتاح کرده اید، فعال نشده است.

وی خطاب به رئیس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در راستای توسعه اقتصادی، اجتماعی و امنیتی تنگه احد جمهوری اسلامی، نسبت به ایجاد منطقه آزاد سیستان اقدام عاجل کنید.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول