اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تماس تلفنی وزرای خارجه ترکیه و آمریکا درباره روند صلح افغانستان

وزرای خارجه ترکیه و آمریکا در تماس تلفنی، ضمن بررسی ابعاد نشست مذاکرات صلح افغانستان که به میزبانی استانبول برنامه‌ریزی شده، درباره مشکلات دوجانبه، سوریه و دیگر بحران‌های منطقه غرب آسیا صحبت کردند.

تماس تلفنی وزرای خارجه ترکیه و آمریکا درباره روند صلح افغانستان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه ترکیه بامداد سه‌شنبه از تماس تلفنی «مولود چاووش‌اوغلو» با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود خبر داد.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح»، بر اساس این بیانیه، چاووش‌اوغلو و بلینکن درباره نشست مذاکرات صلح افغانستان در استانبول، مشکلات دوجانبه، سوریه و دیگر بحران‌های منطقه غرب آسیا صحبت کردند.

 وزیر خارجه ترکیه نیز در صفحه توئیتر خود با «مفید و سازنده» خواندن گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود، نوشت: «مسائل دوجانبه در دستورکار ما، از حمله روند صلح افغانستان و سوریه، مورد بحث قرار گرفت».

بر اساس این گزارش، بلینکن نیز با بیان اینکه ترکیه یک متحد ارزشمند و قدیمی آمریکا است، گفت باقی‌ماندن آنکارا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نه تنها به نفع این سازمان بلکه به نفع خود ترکیه نیز هست.

به نوشته دیلی صاباح، این اولین تماس تلفنی وزرای خارجه ترکیه و آمریکا بعد از دیدارشان در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو در ماه گذشته در بروکسل بود.

آنکارا در حالی برای برگزاری نشست صلح افغانستان با واشنگتن همکاری می‌کند که آمریکا در ماه آذر ۱۳۹۹، صنایع دفاعی ترکیه و رئیس آن را به دلیل اقدام این کشور برای خرید اس-۴۰۰ به لیست تحریم‌های خود افزوده بود. واشنگتن مدعی شده بود آنکارا به دلیل همکاری آگاهانه با شرکت تسلیحاتی روسی «روسبرون‌ اکسپورت» و خرید این سامانه تحت تحریم‌های برآمده از قانون موسوم به «کاتسا» قرار گرفته است.

بلینکن پیشتر با بیان اینکه در حال رایزنی با دولت افغانستان و طالبان برای گرد هم آوردنشان در ترکیه است، گفته بود هیچ راه‌حلی به جز راه‌حل سیاسی در افغانستان وجود نداشته و همگان درک می کنند که بحران افغانستان راه‌حل نظامی ندارد. (جزئیات بیشتر)

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول