اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

صنعت گردشگری نیازمند حمایت و پشتیبانی است/مانع سقوط شویم

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: با توجه به کاهش آمار سفرها و گردشگری در کشور و استان، صنعت گردشگری امروز نیازمند حمایت و پشتیبانی است.

صنعت گردشگری نیازمند حمایت و پشتیبانی است/مانع سقوط شویم

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک مصطفی مرزبان ظهر امروز در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست بررسی چالش‌های حوزه گردشگری استان با اشاره به شرایط نامساعد تأسیسات گردشگری استان که در طول یک سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا، خسارات بالایی را متحمل شده‌اند، اظهار کرد: «در نوروز ۱۳۹۹، به دلیل شدت شیوع ویروس کرونا، سفرهای نوروزی به صورت کامل متوقف شد و عملاً بازدیدی از تأسیسات گردشگری کشور و به‌تبع آن استان مرکزی صورت نگرفت و در واقع برای نوروز ۱۴۰۰ نیز همین اتفاق با قدری تفاوت مجدد تکرار شد.

وی افزود: در نوروز ۱۴۰۰ با وجود آنکه تلاش بر سفر نرفتن مردم بود، اما اندک مسافرتی از سوی مردم شکل گرفت، ولی جبران‌کننده خسارات وارده شده به صنعت گردشگری کشور و استان مرکزی نبود و همچنان درصد مسافرت‌ها، با سفرهای نوروزی سال‌های گذشته بسیار فاصله داشت.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی بیان کرد: در تعطیلات ۱۳ روزه نوروز ۱۴۰۰ مجموع اقامت‌کنندگان در استان مرکزی به ۷۸۱۹ نفر رسید که به عنوان مثال در قیاس با تعطیلات نوروز ۱۳۹۷ کاهش ۹۸ را نشان می‌دهد، همچنین در نوروز ۹۷، بالغ‌بر ۶۲۸ هزار و ۷۳۷ بازدید از جاذبه‌های گردشگری استان به ثبت رسید که این رقم با کاهش ۹۷ درصدی در نوروز ۱۴۰۰ به ۲۰ هزار ۶۳۵ بازدید تنزل یافت.

مرزبان اضافه کرد: در تعطیلات ۵ هزار و ۲۰۵ بازدید از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، ۱۴ هزار و ۲۳۵ بازدید از جاذبه‌های طبیعی، یک هزار و ۱۹۵ بازدید از جاذبه‌های دست‌ساز استان صورت گرفته است که عملکرد مناسبی نسبت به سال‌های گذشته نیست.

وی با اشاره به اینکه در نوروز ۱۴۰۰ عملاً هیچ اقامتی از سوی مسافران و گردشگران نوروزی در شهرستان‌های آشتیان، خنداب، فراهان و کمیجان گزارش نشده است، گفت: در طول نوروز ۱۴۰۰، میزان اقامت در هتل‌های استان ۳۵ درصد، میزان اقامت در اقامتگاه‌های بومگردی استان ۲.۲ درصد، میزان اقامت در هتل آپارتمان‌ها ۰.۱۲ درصد، اقامت در میهمان‌پذیرها ۶۰ درصد، اقامت در مجتمع‌های گردشگری ۳.۱۱ درصد برآورد شده است که این آمار و ارقام گواهی بر وضعیت نامساعد تأسیسات گردشگری استان در بهترین فصل کاری آنها (نوروز) است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی ادامه داد: با توجه به اندک سفرها، بازرسان اداره کل در طول ایام نوروز، اقدامات نظارتی خود را به خوبی دنبال کردند به‌طوری که در این ایام ۳۴۱ مورد بازدید از اماکن و تأسیساتی استان به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام گرفت.

مرزبان با ابراز نگرانی از ادامه‌دار بودن این شرایط، تأکید کرد: در طول یک سال اخیر تأسیسات گردشگری استان مرکزی شرایط نامطلوبی را تجربه کردند و اگر حمایت لازم از این صنعت صورت نگیرد، قطعاً شاهد سقوط و ورشکسته شدن این گردشگری استان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه رکود صنعت گردشگری در استان مرکزی، خروج فعالان این عرصه را به همراه خواهد داشت در حالی که برای پایداری این صنعت در استان تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است تصریح کرد: به همین دلیل باید از امروز با حمایت از فعالان گردشگری استان مرکزی، به فکر روزهای بعد از کرونا بود.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی ادامه داد: مسلماً یک روز این بیماری خاتمه می‌یابد که اگر حمایت لازم صورت نگیرد، در آینده صنعتی به نام گردشگری وجود نخواهد داشت و باید از امروز با توجه به همه خسارات و کاهش سفرها و بازدیدها، پشتیبانی لازم را از این صنف داشته باشیم.

گچ‌بری کتیبه‌دار مسجد جامع ساوه مرمت شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی نیز از مرمت گچ‌بری کتیبه‌دار مسجد جامع ساوه به همراه ۴۰ شی‌ء فلزی تاریخی-فرهنگی در استان خبر داد.

محسن رحمتی اظهار کرد: در فروردین‌ماه سال جاری ۴۰ شی‌ء تاریخی-فرهنگی با اعتباری بالغ‌بر ۳۰۰ میلیون ریال مورد مرمت قرار گرفت.

وی افزود: در مرمت این اشیا، شکستگی‌ها ترمیم، رسوباتی که به مرور زمان ایجاد شده بود برداشته و پاک‌سازی و تثبیت در محافظت مقابل رطوبت انجام شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: اشیا فلزی مذکور شامل سوزن، سر پیکان، دهانه‌گیر اسب، سرمه‌دان، بشقاب، پیاله، لیوان، سکه، سر تبر و پیکره پرنده بودند که قدمت آنها مربوط پیش از تاریخ و دوره سلجوقی می‌شود.

رحمتی بیان کرد: در کنار مرمت ۴۰ شی‌ء فلزی، یک گچ‌بری کتیبه‌دار دوره سلجوقی در موزه چهار فصل اراک نیز مورد مرمت قرار گرفت که کتیبه مربوط به مسجد جامع ساوه می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول