اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

آنچه باید در خصوص احکام مربوط به قضا و کفاره روزه بدانید

کارشناس مذهبی در چهارمحال و بختیاری با تشریح بخشی از احکام روزه قضا و کفاره گفت: پرداخت کفاره روزه قضا به گونه‌ای است که شخص اجناسی معادل 750 گرم از یکی از اقلام گندم، جو، برنج، کشمش یا خرما تهیه کند و به عنوان کفاره به دست نیازمندان برساند.

آنچه باید در خصوص احکام مربوط به قضا و کفاره روزه بدانید

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی شریفی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد در مورد احکام کفاره روزه قضا گفت: در مسائل شرعی اختلاف نظرهایی میان مراجع عظام وجود دارد و هر مقلد باید از مرجع خود کسب تکلیف کند و در این مسائل نمی‌توان حکم قطعی و نهایی را اعلام کرد.

مسئول برنامه‌ریزی و نظارت حوزه علمیه برادران چهارحال‌وبختیاری به حکم کلی تکلیف روزه‌داران در ادای روزه قضا اشاره کرد و ادامه داد: هر شخصی که شرایط روزه‌دار بودن را دارد ولی به علت دلیلی امکان روزه گرفتن در ماه رمضان را ندارد تا ماه رمضان سال بعد فرصت به‌جا آوردن روزه قضا را دارد.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: کفاره روزه در حقیقت جریمه کسی است که عمداً روزه‌خواری کند که در این صورت یا باید شصت فقیر را طعام دهد و یا شصت روز روزه بگیرد.
 
وی با بیان اینکه به کسی که عمداً با چیز حرامی مانند شراب، روزه‌خواری کرده است کفاره جمع تعلق می‌گیرد، افزود: این فرد دیگر بین چند چیز اختیار ندارد، بلکه به عنوان کفاره، باید افزون بر قضای روزه، هم شصت فقیر را سیر کند و هم شصت روز را روزه بگیرد که 31 روز از این شصت روز باید پی‌درپی باشد.

 کفاره دیون حق‌الله است

شریفی با اشاره به اینکه کفاره جزو دیون و حق الله مالی است که باید پرداخت شود، ادامه داد: کفاره باید تنها به فقیر داده شود و کسی که تمکن مالی ندارد، تا اخر عمر هر زمانی که تمکن مالی پیدا کرد، باید کفاره سال‌هایی را که بدهکار است پرداخت کند.
 
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: اگر فردی نمی‌داند چند کفاره برعهده دارد، باید حداقل را حساب و پرداخت کند، سیر کردن شصت فقیر به دو صورت است که یا غذای پخته آماده به هر فقیری دهد یا مواد غذایی خام به ازای هر نفر 750 گرم به شصت فقیر بدهد.

 مسئول برنامه‌ریزی و نظارت حوزه علمیه برادران گفت: در ده مورد تنها قضای روزه واجب است و کفاره ندارد که در آن ده مورد، برخی مبطلات روزه اگر عمدی باشد استثنا است و کفاره ندارد که از جمله می‌توان به قی کردن عمدی اشاره کرد.

وی ادامه داد: اگر کسی در ماه رمضان بدون تحقیق از اینکه اذان صبح پخش شده است یا خیر غذایی تناول کند و سپس متوجه شود بعد از اذان غذا خورده روزه‌اش باطل و قضا دارد اما کفاره ندارد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه مواردی که فقط باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر داده شود را در عرف کفاره و در احکام فدیه گویند، افزود: در این شرایط شخص باید قضای روزه را تا ماه رمضان بعد بگیرد اما به هر دلیلی کوتاهی صورت گرفته و نتوانسته تا رمضان سال بعد قضای روزه را بگیرد و این در حقیقت کفاره تاخیر قضای رمضان می‌شود لذا شخص علاوه بر قضای روزه باید برای هر روز 750 گرم مواد غذایی به فقیر دهد.
 
وی با بیان اینکه زنان باردار و مادران شیرده پس از ماه مبارک رمضان ولو این که فورا قضای روزه‌هایشان را بگیرند نیز باید کفاره 750 گرم را بدهند، گفت: افراد مسن نیز دو دسته‌اند اگر اصلا نمی‌توانند روزه بگیرند کفاره و قضا ندارند اما اگر می‌توانند روزه بگیرند اما برایشان مشقت دارد مجاز هستند روزه را بخورند، قضا هم ندارد اما 750 گرم کفاره را باید بدهند.

شریفی در پایان بیان کرد: پرداخت کفاره روزه قضا به گونه‌ای است که شخص اجناسی معادل 750 گرم از یکی از اقلام گندم، جو، برنج، کشمش یا خرما تهیه کند و به عنوان کفاره به دست نیازمندان برساند.

انتهای پیام/68036

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول