اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

امامزاده‌های محله بازار تهران تعطیل شدند

با وجود اینکه ابلاغیه‌ای مبنی بر تعطیلی امامزاده‌ها از سوی ستاد کرونا صادر نشده است، متولیان امامزاده‌های محله بازار تهران پس از تذکر از سوی پدافند غیرعامل و مدیریت بحران منطقه، مجبور به بستن درهای امامزاده‌ها شدند.

امامزاده‌های محله بازار تهران تعطیل شدند

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، چندی پیش رئیس جمهور در جلسه ستاد کرونا از برگزار نشدن مراسم مذهبی در ایام ماه مبارک رمضان خبر داد و پس از آن با توجه به وضعیت قرمز کرونایی در تهران، از اول هفته جاری به مدت ۱۰ روز برخی از مشاغل و به ویژه مغازه‌ها تعطیل شدند.

در روزهای نخست اعلام تعطیلی در مناطق قرمز و تعطیلی مشاغل در تهران، برخی از متولیان امامزاده‌ها از سوی ستاد کرونا و مدیریت بحران تذکرهایی برای باز بودن درهای امامزاده گرفتند. اما با توجه به اینکه ابلاغیه‌ای از سوی ستاد کرونا و اوقاف مبنی بر تعطیلی امامزاده‌ها صادر نشده بود، حجت‌الاسلام سیدهاشم حسینی، معاون فرهنگی اوقاف تهران از ادامه فعالیت امامزاده‌ها خبر داد و قرار شد فضای باز بقاع متبرکه در ایام ماه رمضان باز باشد و زائران بتوانند با رعایت فاصله اجتماعی و نکات بهداشتی به این اماکن مقدس مشرف شوند.

برخی از امامزاده‌های استان تهران که در ایام مناسبتی هر ساله برنامه‌های متنوعی داشتند و میزبان زائران بودند، با توجه به شیوع کرونا محدودیت‌هایی را به منظور حفظ سلامت زائران در نظر گرفتند؛ به طوری که در کنار بسته بودن تربتخانه، هنگام ورود زائران اقدام به ضدعفونی دست‌ها و حتی کفش آنها می‌کردند و فضای باز امامزاده را نیز برای جلوگیری از تجمع مهیا کرده بودند. اما از روز گذشته با اصرار مسؤولان مدیریت بحران در برخی مناطق، چند امامزاده بسته شد و به گفته متولیان و خادمان این بقاع متبرکه، حتی افرادی که عضوی از خانواده آنها در شبستان و محوطه امامزاده به خاک سپرده شده است، نمی‌توانند به زیارت اهل قبور بروند.

بیشتر امامزاده‌هایی که با دستور ستاد کرونا بسته شدند، در محله بازار قرار دارند؛ به طوری که درهای امامزاده سیدناصرالدین (ع)، امامزاده روح الله الحسنی (ع)، امامزاده سید اسماعیل (ع)، امامزاده چهل تنان (ع)، امامزاده سیدولی (ع)، امامزاده زید (ع) و امامزاده یحیی (ع) در محله بازار از امروز به مدت ۱۰ روز بسته شدند و پذیرای زائران نخواهند بود. علاوه بر این، بسیاری از متولیان مساجد محله بازار نیز با دستور ستاد کرونا و پدافندغیرعامل اجازه برپایی نماز جماعت نداشته و حتی مجبور به بستن درهای مساجد شدند.

حجت‌الاسلام سعید مرادزاده، مدیر آستان امامزاده زید (ع) بازار با بیان اینکه تعطیلی امامزاده به معنای توقف فعالیت‌های ما در ماه رمضان نیست، می‌گوید: با اخطارهایی که از سوی مسؤولان ستاد کرونا و مدیریت بحران منطقه داشتیم، درهای امامزاده بسته شده است و هیچ زائری امکان تشرف به محوطه امامزاده را نیز ندارد. البته ما در ایامی که درهای امامزاده بسته است، همچنان برای تهیه ارزاق و بسته معیشتی در تلاش هستیم تا قبل از نیمه ماه رمضان بسته‌های معیشتی را به نیازمندان برسانیم.

با توجه به تعطیلی موقت امامزاده‌ها، برنامه‌های فرهنگی متنوعی نیز در ایام ماه رمضان توسط خادمان بقاع متبرکه تدارک دیده شده است؛ به طوری که مراسم ترتیل خوانی و جزءخوانی و همچنین برنامه‌های مذهبی بدون حضور جمعیت برگزار و در بستر فضای مجازی پخش می‌شود.

به گفته مسؤولان امامزاده روح الله (ع) در حوالی بازار تهران، این آستان نیز با وجود بسته شدن درهای امامزاده اقدام به تهیه و توزیع بسته معیشتی و غذای گرم بین نیازمندان می‌کند و تعطیلی امامزاده، ظاهری است.

مسؤولان امامزاده صالح (ع) تجریش نیز می‌گویند: این آستان با محدودیت در ایام ماه رمضان باز است و از ساعت ۱۰ تا ۱۸ پذیرای زائران خواهد بود. همچنین برنامه‌های مذهبی در این آستان همچون مناجات خوانی با نوای محمد طاهری هر شب از ساعت یک بامداد از طریق فضای مجازی و شبکه پنج سیما پخش خواهد شد.

در امامزاده پنج تن (ع) لویزان نیز با وجود اعمال محدودیت‌های کرونایی و بسته بودن تربتخانه، در کنار برنامه‌های مذهبی، کلاس‌های قرآنی به صورت آنلاین و از طریق فضای مجازی برپا می‌شود. البته در امامزاده معصوم (ع) خیابان قزوین نیز فضای امامزاده همچنان میزبان زائران است و ممنوعیت ورود به این آستان اعمال نشده است.

سال گذشته با توجه به شیوع کرونا درهای امامزاده‌ها بسته بود و فقط برنامه‌ها از طریق فضای مجازی دنبال می‌شد. امسال با توجه به اعمال محدودیت‌ها برخی از امامزاده‌ها همچنان باز هستند اما اجازه برپایی مراسم مذهبی با حضور زوار را ندارند.

به گزارش فارس، با وجود تعطیلی بسیاری از مشاغل، امامزاده‌های استان تهران باز بودند و مردم با رعایت نکات بهداشتی به زیارت مشرف می‌شدند. البته تربتخانه امامزاده‌ها برای جلوگیری از شیوع کرونا بسته شده بود و فقط محوطه و شبستان بقاع متبرکه پذیرای زائران بود که از امروز برخی از امامزاده‌ها به ویژه امامزاده‌های  محله بازار تعطیل شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول