اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

چند نکته درباره توصیه پدرانه رهبر انقلاب به سید حسن خمینی

رهبر انقلاب همچنان که دلسوزانه و مصلحت اندیشانه، فرزندان خود را از گرفتن منصب و ورود در رقابت ها و کش و قوس های رایج سیاسی بر حذر داشته اند، به یادگار امام نیز همان مشورت و نصیحت را روا داشتند.

چند نکته درباره توصیه پدرانه رهبر انقلاب به سید حسن خمینی

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، محمد ایمانی طی یادداشتی در کانال شخصی خود نوشت: سایت جماران (وابسته به مجموعه تحت مدیریت سید حسن خمینی، دیشب این خبر را از قول سید یاسر خمینی (برادر سید حسن) منتشر کرد:

"حاج حسن آقا، امروز مطابق دیدارهای نوبه ای خود با رهبری به دیدن ایشان رفتند که طی این ملاقات، رهبر انقلاب کاندیداتوری ایشان در انتخابات را به #صلاح ندانستند و با بیان اینکه حاج حسن آقا را #مانند_فرزند_خود می دانند، از ایشان خواستند در شرایط فعلی به این عرصه ورود نکنند. با توجه به این #توصیه، طبیعی است که اخوی یقینا تصمیمی برای کاندیداتوری ندارند".

کسانی سعی کردند این موضوع را نشانه ای از نقش آفرینی مستقیم و مصداقی رهبر انقلاب در انتخابات وانمود کنند؛ از جمله ادعا شد: "ماجرای انصراف سید حسن خمینی از کاندیداتوری بر اساس صلاحدید رهبری، شاهدی بر نقش مهم و بی بدیل رهبری در همه شئون نظام و وضعیت کشور است و بیانگر این که تفکیک حوزه اختیارات و مسئولیتهای رهبری از قوه مجریه و یا دیگر نهادها ادعایی بدون دلیل است"!

این ادعا از جهات متعدد خلاف حقیقت است. اولا رهبر انقلاب هر گاه نامزد هایی خدمت ایشان رسیده اند، فرموده اند "نه می گویم بیایید، نه می گویم نیایید". نفیا یا اثباتا سخنی نگفته‌اند.

همچنین موارد بسیاری بوده که نامزدها درباره انتخابات، دیدار یا مشورتی با رهبری نداشته‌اند؛ بعضا تایید صلاحیت شده‌اند و بعضا رد. یعنی دیدار یا عدم دیدار با رهبری، تاثیری در روند بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان نداشته و شورا در انجام مسئولیت خود، مستقل عمل کرده است.

ثانیا اولین بار نیست که رهبری به نامزدی که مشورت می‌خواهد، مشورت می‌دهد و توصیه‌ای مطرح می‌کند. چنان که در ماجرای مشورت آقای احمدی نژاد اتفاق افتاد. این مشورت از سر مصلحت فرد یا کشور و یا هر دو است.

فرق است میان "مشورت" با "امر و نهی". دومی الزامی و حتی ابتدا به ساکن است و اولی، مطابق اراده طرف مشورت گیرنده؛ و او مختار است به مشورت عمل کند یا نکند. (هر چند که از نگاه مومنانه، عقل حکم می‌کند انسان به مشورت و خیر خواهی مولای خود اهتمام داشته باشد).

ثالثا، رفتار رهبر انقلاب با سید حسن (فرزند حاج سید احمد آقا و نوه امام)، چنان که سید یاسر هم اشاره کرده، رفتار پدر و فرزندی است. رهبر انقلاب همچنان که دلسوزانه و مصلحت اندیشانه، فرزندان خود را از گرفتن منصب و ورود در رقابت‌ها و کش و قوس‌های رایج سیاسی بر حذر داشته‌اند، به یادگار امام نیز همان مشورت و نصیحت را روا داشتند.

نکته چهارم، مطالبه و انتظار حضرت امام خمینی (ره)، از فرند و نوادگان خویش است. ایشان در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۶۰، نامه‌ای خطاب به سد حسین خمینی، فرزند شهید حاج آقا مصطفی (ره) نوشتند که در آن مشفقانه تصریح شده بود:

"من میل دارم کسانی که به من مربوط هستند در این کوران‌های سیاسی وارد نشوند. من امید دارم که شما مجاهدت در تحصیل علوم اسلامی، با تعهد به اخلاق اسلامی و مهار کردن نفس اماره بالسوء، برای آتیه مورد استفاده واقع شوی. من علاوه بر نصیحت پدری پیر به شما امر شرعی می‌کنم که در این بازی‌های سیاسی وارد نشوی و واجب شرعی است که از این برخوردها احتراز کنی".

حضرت امام پیش و بیش از آن، از این که حاج سید احمد آقا بخواهد منصبی در نظام بگیرد یا وارد بازی‌های سیاسی شود، بر حذر داشتند و انصافا حاج سید احمد آقا (ره) نیز در دل سپردن به نظر امام، سنگ تمام گذاشتند و جریان های فرصت طلب و امثال بنی صدر را ناکام کردند.

نکته ششم و پایانی، عمل سید حسن خمینی به وصیت مهم حاج سید احمد آقا (ره) است؛ آنجا که تصریح می‌کند:

"به حسن و برادرانش این توصیه را می‌نمایم که همیشه سعی کنند در خط رهبری حرکت کنند و از آن منحرف نشوند که خیر دنیا و آخرت در آنست و بدانند که ایشان موفقیت اسلام و نظام و کشور را می‌خواهند.

هرگز گرفتار تحلیل‌های گوناگون نشوند که دشمن در کمین است! امروز باید در کنار نظاممان پشت سر رهبری قرار بگیریم. رهبر ما شاگرد امام است. رهبر ما از چهره‌های شناخته شده انقلاب که سالیان سال در زندان‌های رژیم سفاک پهلوی به سر برده.هیچکس حق شکستن حریم رهبری را ندارد. حرمت رهبری نظام اسلامی، از اصول خدشه ناپذیر انقلاب اسلامی ماست. همه باید به دستورات رهبری عمل کنند.

ما امروز موظف هستیم پشت سر مقام رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای حرکت کنیم. هر چه ایشان گفت، گوش کنیم، اگر روزی حرکت ما با حرکت ولی نخواند، بدانید که نقص از ماست!

قاطع‌تر پشت سر رهبری باشیم و نگذاریم رهبرمان احساس تنهایی کنند. همانطور که نگذاشتید امام احساس تنهایی کند. اطاعت از خامنه‌ای، اطاعت از امام است. هر کس منکر این معنا شود، مطمئن باشید در خط امام نیست و هر کس بگوید که اطاعت از امام غیر از اطاعت از حضرت آیت الله خامنه‌ای است در خط آمریکاست!

من بعد از رحلت امام، با خدا و امام عهد کرده‌ام که کوچکترین قدمی را علیه رهبری و برخلاف رهبری و حتی برخلاف میل رهبری برندارم و اگر شما مردم هم چنین پیمانی را تجدید کنید، مطمئن باشید که ما در تمام زمینه‌ها بر آمریکا پیروز می شویم".

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول