اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

ناگفته‌های مدیر مستعفی از فراز و فرودهای یکساله «شاد»/ از باگ‌های اولیه! تا 26 امکان جدید

مسؤول شبکه آموزشی دانش‌آموزان در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس به پرسش‌هایی درباره چگونگی شکل‌گیری شاد، هجمه‌هایی منتقدان،‌ امکانات این اپلیکیشن، تعداد دانش‌آموزان فعال در شاد، ماجرای استعفایش و ...، پاسخ داد.

ناگفته‌های مدیر مستعفی از فراز و فرودهای یکساله «شاد»/ از باگ‌های اولیه! تا 26 امکان جدید

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: شبکه آموزشی دانش‌آموزان «شاد» 21 فروردین 1399 مقارن با سالروز ولادت با سعادت حضرت ولی‌عصر(عج)  راه‌اندازی شد و از آن روز تا امروز، یک سال می‌گذرد.

 «شاد» در ساده‌ترین شکل خود، شروع به کار کرد و حالا به عنوان یک شبکه تعاملی گسترده، شناخته می‌شود؛ روزی که «شاد» متولد شد، وزارت آموزش و پرورش با نقدها و هجمه‌های بسیار زیادی مواجه شد؛ از گلایه‌های پیام‌رسان‌های داخلی گرفته تا نقدها نسبت به مشکلات آن.

 اما شبکه آموزشی دانش‌آموزان(شاد)، یک سال پر فراز و نشیب را طی کرده است و حالا امکانات گسترده‌ای را روی این شبکه در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد؛ هرچند که هنوز مشکلاتی وجود دارد که باید برای رفع آن کوشید. در کنار تمام این اتفاقات، در ایام نوروز، خبرهایی به گوش می‌رسید مبنی بر اینکه سید حسن الحسینی مسؤول شبکه شاد از سمت خود استعفا کرده است. موضوعی که در یکسالگی شاد، عجیب و نگران کننده بود.

 به سراغ مرد شماره یک شبکه آموزشی دانش‌آموزان رفتیم تا ببینیم بر «شاد» در طول یکسال چه گذشته است و ماجرای استعفا را نیز از زبان خودش جویا شویم.

** بنده از مدیریت اجرایی «شاد» کناره‌گیری کردم

* آقای دکتر، در یکسالگی شبکه «شاد» خبرهایی شنیدیم مبنی بر اینکه مسؤول شبکه آموزشی دانش‌آموزان از مسؤولیتش کناره‌گیری کرده است؛ این موضوع صحت دارد؟ جریان چیست؟

بله؛ بنده از مدیریت اجرایی «شاد» کناره‌گیری کردم و قبلا هم البته استعفا کرده بودم اما اکنون به شکل رسمی کناره‌گیری کردم؛ علت اصلی هم مشکلات شخصی است.

البته نارسایی‌هایی هم در کار وجود دارد که طبیعی است. یک ابرپروژه‌ای مثل شاد به عنوان اولین تجربه است و با مشکلات انتقالی که در شاد هم از جهت زیرساخت‌ها و هم دیتاهای درونی آموزش و پرورش هست، طبیعی است که نارسایی‌هایی وجود داشته باشد؛ این پروژه با همت عالی وزیر آموزش و پرورش و همه کسانی که در این مسیر از اول زحمت کشیدند، شکل گرفت و صمیمانه تشکر می‌کنم.

 ولی این پروژه لازم دارد که وقف بیشتری مصروف توسعه آن شود و من واقعا فکر می‌کنم با توجه به ضرورت پرداختن و وقت گذاشتن برای مشکلات شخصی‌ام، نمی‌توانم همزمان وقت لازم را بگذارم و اصرار دارم که در این سمت نباشم.

 بنده فردی بودم که هرجا حضور داشتم برای کار کردن، حداکثر توان خود را به کار گرفتم و کارها معمولا شبانه‌روزی بوده است. چه در آموزش از راه دور در دو دهه پیش و چه در حال حاضر؛ این ناشی از باوری است که بنده به ضرورت رویکرد سازنده آموزش و پرورش به آموزش‌ها و فضای مجازی دارم و فکر می‌کنم باید حتما به عنوان یک دارایی برای آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت باقی بماند و ورود پارادایمی به این نوع آموزش‌ها داشته باشیم یعنی آن چیزی که مطابق با اصل اطلاعات و فناوری قرن جدید است.

 * به نظرتان احترام می‌گذاریم و به موضوع تولد «شاد» باز می‌گردیم. اصلا چه شد که «شاد» ایجاد شد؟ و در این راستا چه اقداماتی انجام شد؟

 در ابتدا، تعریفمان از شاد فقط یک پیام‌رسان بود ولی در حال حاضر یک اپلیکیشن تعاملی ـ آموزشی کامل است. ابتدا فقط برای تعطیل نشدن آموزش، تلاش می‌شد ولی الان در یکسالگی برای کیفیت آموزشی در «شاد» تلاش می‌شود و این موضوع یک نقطه اوجی است که در حال حاضر در «شاد» شاهدیم.

 این موضوع دو رویکرد متفاوت است؛ یک گذر خوب از حالت اولیه که نیازهای ابتدایی را توجه داشتیم و ایجاد فقط تعامل حداقلی مدنظر بود و به مرور رشد و توسعه اتفاق افتاده است و اکنون به تعاملات آموزشی گسترده انجامیده است.

 در حال حاضر، ارتباط دانش‌آموز با محتوا، معلم با محتوا، دانش‌آموز و معلم، ارتباط با سیستم آموزشی، مدیریت مدرسه و در کل انواع ارتباطات برای یادگیری هرچه بیشتر، تأمین و تدارک شده است و این یک نقطه اوج است و نشان از بلوغ نسبی شاد دارد.

** شاد رمز آموزش مجازی در نظام آموزشی ما شده است

 *شاد روز اول با چند نفر کار را شروع کرد؟ چه تیمی وارد کار شدند؟ شما چه زمانی وارد شاد شدید؟

 تقریبا یک تیمی اینجا در حوزه ستاد شخصی وزیر، شکل گرفت که تیمی حرفه ای و بسیار باانگیزه برای این کار بود و برای نجات آموزش و پرورش از تعطیلی و بسته شدن مدارس، شروع به کار کرده بود.

 یک ماه  از فعالیت این تیم گذشته بود که بنده به عنوان اولین متولی و مسؤول اجرایی شاد از طرف وزیر معرفی شدم. اما آن تیم زحمت‌های بسیار زیادی را کشیده بود، به خصوص اپراتور را معین کردند یعنی اپراتوری که باید این کار را انجام دهد، مشخص شده بود، چینش زیرساخت ها و طراحی  فرایندهای کاری توسط آن تیم اتفاق افتاد و واقعا یک کار جهادی و جدی را داشتند. البته این روند کار ادامه پیدا کرد تا به اینجا رسیدیم.

 *آن تیم اولیه هنوز هستند؟

 بله همچنان هستند و کارشان را ادامه دادند.

*طرحی برای «شاد» نوشته شد؛ آن هدف عالیه چیست و قرار است چه اتفاقی برای آن بیفتد؟ در حال حاضر یکسالگی شاد در کجای آن مسیر قرار دارد؟

 ببینید برنامه‌ یا چشم انداز شاد از ابتدا این است که شاد بتواند دقیقا در شرایط بحران جایگزین نظام آموزش حضوری شود و به میزان زیادی بتواند همه فعل و انفعالاتی که در فعالیت‌های حضوری و فیزیکال یک مدرسه اتفاق می‌افتد، پیاده‌سازی کند مثلا مسائل آموزشی، تربیتی، نظارت والدین، نظارت مدرسه، تدریس معلم، فرایندهای یاددهی ـ یادگیری باید همه در شاد تعبیه می شد و الحمدالله اینها انجام شد. کلاس‌بندی‌ها و تدریس ها در شاد هست و توانسته است دقیقا بازتعریف مدرسه در فضای مجازی باشد.

تعبیری دارم که الان شاد رمز آموزش مجازی در نظام آموزشی ما شده است.

** آموزش و پرورش برای شاد چقدر هزینه کرده است؟!

*آموزش و پرورش برای شاد چقدر هزینه کرده است؟ اصلا وضعیت بودجه شاد چگونه است و آیا ردیفی در بودجه سال 1400 دارد؟

 در سال 1399 به هیچ عنوان بودجه‌ای نداشتیم اما در سال 1400 بودجه‌ای پیشنهاد شده است البته هنوز چیزی به ما درباره تصویبش ابلاغ نشده است. هنر تیم ما این بود که بدون هیچگونه هزینه‌ای، برای آموزش و پرورش کار به اتمام برسد.

واقعیت این است که تیم هزینه ندارد بلکه زیرساخت‌ها هزینه دارد؛ در آموزش مجازی یکی از آیتم‌های هزینه‌بر، زیرساخت‌ها و سِرورها هستند و سرورها همه وارداتی است و به گونه‌ای است که ما از جهت تکنولوژی وابسته و نیازمند در آن ابعاد هستیم و اصل سرمایه گذاری در اینجا بود. 

اپراتور همراه اول این کار را انجام داد و ریسک سرمایه گذاری را پذیرفت و بدون اینکه آموزش و پرورش حتی یک سِرور بگیرد و حتی ریالی سرمایه گذاری کند، توانستیم این کار را سامان دهیم. در واقع شاد با سرمایه گذاری شرکت ها انجام شد و از این طرف، فقط برنامه‌ریزی، سیاست گذاری و رگولاتوری کلی کار در اختیار آموزش و پرورش بود که متولی نظام تعلیم و تربیت است.

 *تیم شاد چند نفر هستند؟ چند نفر در برنامه شاد کار می‌کنند؟

 نمی دانم اگر بگویم موجب قوت یا ضعف است. تیم شاد دو بخش است. یک بخش در بخش برنامه‌ریزی ما در همراه اول مستقر است و هزینه هایش را همراه اول می پردازد.

 آنها دو تیم فنی و اجرایی دارند یعنی در بخش اجرایی هم به ما کمک می‌کنند  و یک تیم کاری در خود اینجا داریم که بخش مدیریت تقاضا را در آموزش و پرورش می‌نماید و به زبان فنی ترجمه می کند، تحویل آنها می دهد و آنها طراحی کار را انجام می دهند.

 *روزی که شاد شروع به کار کرد، مشکلات متعددی جدا از زیرساخت‌ها بود؟ درباره فعالیت آموزشی در این فضای جدید بگویید؟

 به هر صورت داشتیم از یک فضای کاملا سنتی به یک فضای مدرن وارد می شدیم. الان در دنیا اینگونه است که یکی از لبه های تکنولوژی حتما آموزش‌های مجازی است.

 وارد شدن از آن نقطه به این نقطه، تنش‌هایی دارد؛ از معلم شروع کنیم؛ معلمی که هنوز آموزشی ندیده است و سال‌ها در یک فضا و با یک روش کار کرده است و حالا باید تغییر عادت دهد، حتما مشکلات و ناراحتی‌های خاص خود را دارد و طبیعی است که فرصتی نداشتیم که آموزش دهیم و آموزش‌ها در فرایند کار اتفاق افتاده است و به صورت تجربی خیلی‌ها آموختند.

دوره‌های آموزشی کوتاه مدت هم گذاشتیم از آن هم معمولا اکثریت معلمان استفاده کردند و عملا از انتقال شرایط سنتی به شرایط جدید، باعث فشار بر معلمان می شد و ما از همه معلمان تشکر می کنیم که بسیار همراهی کردند. از موبایل شخصی شان استفاده کردند. از وقت اضافی مازاد بر ساعات موظفشان و وقت خانوادگی استفاده کردند. همه تلاش کردند تا به هر صورت ما این دوره انتقال را به راحتی و باکمترین هزینه و اعتراض گذراندیم.

این موضوع ناشی از درک عمیق همکاران فرهنگی بود که از شرایط کرونایی جامعه و برای کاهش آلام مردم، نظام آموزش و پرورش انجام داد.

 بحث دیگر، تدوین محتوا بود. همین معلمان، وقتی هنوز محتوای الکترونیکی نداشتیم، شروع به تولید محتوای الکترونیکی کردند. در تولید محتوا باز واقعا یک کار خارق‌العاده انجام شد و تدریس های نمونه برای تمام دروس گذاشته شد و در حال حاضر برای دروس عمومی هیچ کمبودی نداریم. برای همه درس ها بدون استثنا محتوا داریم و این محتواها واقعا با کیفیت هستند و رضایت نسبی اندازه گیری شده ما توسط سنجش هایی که به صورت دوره ای انجام می شود، در حال حاضر بیش از 70 درصد است و این موضوع رضایت خیلی بالایی است و برای معلمانی که هر کدام توانایی تولید محتوا دارند و اهل نظر هستند و می‌توانند محتوا تولید کنند، رضایت داشتن از محتوا و تدریس الگو خیلی اهمیت دارد.

 فقط در رشته‌های فنی و کاردانش همچنان کمبود داریم و البته باید برای سال 1401ـ1400 حتما بتوانیم مدل های تدریس آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش را پیاده‌سازی کنیم و به ترتیبی باشد که بتواند حداکثر استفاده را کرد و این موضوع، شدنی است. از نظر تکنولوژی مشکلی نداریم و فناوری ها مهیاست و امیدواریم بتوانیم با همراهی بخش خصوصی با استفاده از آنها، خدمات جدیدی در سال آینده ارائه دهیم.

** تأثیر هجمه‌ها در روند کار «شاد»

*در این مدت هجمه های زیادی اعم از داخلی و خارجی به شاد وارد شد؟ چقدر این هجمه ها در روند کار تأثیر گذاشت؟

 هجمه ها در روند کار تأثیر گذاشت. باید از کار انتقاد باشد و دست اندرکاران باید انتقاد پذیر باشند. این یک اصل کلی است و برای هر کاری لازم است. همانطور که می گوییم بازخوردها باعث اصلاح می شود، در واقع همان گرفتن صحبت معلمان، دانش آموزان و اولیا و تلاش برای رفع دغدغه آنها، یک برنامه عمل برای بهبود برنامه های ما بود.

هر برنامه ای معمولا در ابتدای کار باگی دارد و باید برطرف شود و این در بهبود سیستم ما دائما نقش ایفا می کند و الان هم هر برنامه ای جدید که آپلود می شود حتما نیاز به گرفتن بازخورد دارد و مرتبا به همان دلیل که توسعه در شاد در برنامه های ماست، به همان نسبت هم پیشنهادات اصلاحی را خواهیم داشت و این پیشنهادات حتما در بهبودبخشی کار «شاد» اثر دارد.

 *از روزی که شاد ایجاد شده تا الان چقدر ویژگی به آن اضافه شده است؟

 با به روزرسانی ها توانستیم توسعه شاد را محقق کنیم و با موفقیت هم پیش برویم. در واقع ما از آن حالت پیام رسان اولیه، در شهریور ماه به روز رسانی داشتیم و امکاناتی را اضافه کردیم. در بهمن ماه هم به‌روزرسانی دوم را داشتیم و حتما برای فعالیت های تابستانی باید به‌روزرسانی سوم و برای شروع سال تحصیلی به روزرسانی چهارم را داشته باشیم. البته این موضوع چشم انداز و plan کار است.

 ویژگی‌های شاد خیلی زیاد است.  25، 26 خدمت در شاد ارائه می دهیم. مثلا برگزاری کلاس های لایو، امکان حضور و غیات، آزمون سازها، تدریس برتر، گزارش گیری های بی آی یا پیشخوان مدیریتی، تماس صوتی ـ تصویری، برنامه نویس‌خوان، شادنما و ... است.

** احراز 12 میلیون و 400 هزار دانش‌آموز

*پیشخوان مدیریتی چیست؟

 پیشخوان مدیریتی، گزارش کامل شاد است که برای شخص وزیر و معاونان وزیر و مسؤولان شاد در سطح کلان ارائه می‌شود؛ در سطح تخصصی برای معاونت‌ها، در سطح میانی برای مدیران کل و مدیران مناطق ارائه می شود و در حال تنظیم پیشخوان مدیریتی برای تمام مدیران مدارس هستیم که  در هر مدرسه، هر مدیر می تواند دقیقا فعالیت معلمان، برگزاری کلاس ها و چگونگی رفتار دانش‌آموزان را پایش کند و تحت نظارت و مدیریت خودش داشته باشد.

*بعضی از منتقدان می گویند مدارس از شاد استفاده نمی کنند و از نرم افزارهای دیگر استفاده می کنند و فقط یک سری پیام بارگذاری می شود، نظرتان چیست؟

ببینید دو مسأله است. مدارس غیردولتی ما کمتر از شاد استفاده می کنند و دلیلش این است که قراردادهایی از قبل با شرکت ها، اشخاص حقیقی و حقوقی مختلف داشتند که برای آنها در فضای مجازی ارائه سرویس دهند. ما هم مانع نشدیم ولی به زودی باید  متصل شوند و از طریق اپلیکیشن شاد به سایر اپلیکیشن‌های مورد قرارداد متصل شوند تا کار تنظیم گری و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش کاملا همه را تحت پوشش قرار داده و تحت پایش خودش قرار دهد.

 برای این کار، ما الان حدود 12 میلیون و 400 هزار دانش‌آموز داریم که در شاد احراز هویت شدند. اما فقط 10 میلیون و 200 هزار نفر حضور فعال مستمر هفتگی دارند.  یعنی 5 ساعت در هفته، حداقل روزی یک ساعت حتما در شاد فعالیت دارند.

 تعداد فایل جابه‌جا شده تاکنون 31 میلیارد و 600 میلیون پیام است و به طور متوسط هر دانش آموز روزی 25 پیام جابجا می‌کند یعنی نشان می‌دهد در شاد کار می‌کنند و این نیست که فقط سری بزند و در شاد حضور و غیاب شود.

 از حدود 12 میلیون و 400 هزار نفر، دو میلیون نفر هستند که ثبت نام کردند و فعالیت کمی دارند و در محاسبات ما نمی آیند و بیشتر دانش آموزان مدارس غیردولتی و بعضا دولتی و هیأت امنایی هستند که مدارس برخوردار محسوب می شوند و از اَپ های دیگر استفاده می کند که البته اغلب داخلی هستند.

کلاس های لایو به صورت متوسط در روز 630 هزار کلاس است که در زمانی تا سقف 803 هزار کلاس هم رفت و نشان می دهد که از این سیستم بهره برداری می شود ولی خب کسانی صدایشان بلند است و حرف‌های دیگری می زنند

در مدیریت بازرگانی یک  اصلی داریم که یک ناراضی می تواند 12 نفر را از یک کالا، فروشگاه و فروشنده ناراضی کند اما یک آدم راضی فقط 3 نفر را می تواند تشویق به استفاده کند. 

** شاد رایگان است اما بسته اینترنتی باید خرید

*یک سری اشکالات و ایرادات از روز اول به شاد می گرفتند. مثلا شاد روی آیفون نصب نمی شود؟ این اشکالات حل شد؟

اتفاقا در ورژن دوم که به روزرسانی شد یعنی در شاد 3 در بهمن، این مشکل حل شد . شاد هم روی وب فعالیت می‌کند و هم روی اپل، اندروید و ios کار می کند و هیچ مشکلی در این خصوص نداریم.

*از یک جایی اعلام کردند که شاد برای معلمان و دانش آموزان رایگان است، اما برخی می گویند که ما برای فرزندمان بسته تهیه می کنیم، از کجا می توان متوجه شد که شاد برای بچه ها رایگان است؟

یکی از تأکیدات آموزش و پرورش از ابتدای راه اندازی شاد، رایگان بودن شاد بوده است. در جلسه‌ای که با مسؤولین آی تی کشور داشتیم بنده در آنجا از طرف آموزش و پرورش اعلام کردم که اگر شاد رایگان نباشد، حتما بازمانده از تحصیلی معادل 2.5 میلیون نفر خواهیم داشت. با توجه به اینکه اکثریت قریب به اتفاق مدارس راهی به جز شاد برای سرویس دادن به دانش آموزان ندارند. حتما شاد به عنوان بستر آموزشی مطابق با قانون اساسی برای تأمین عدالت آموزشی باید رایگان باشد. این تأکید ما بوده است و الحمدالله با کلی فراز و فرود به تصویب رسید و الان شاد برای همه کاربران، معلمان و دانش آموزان و حتی اولیا رایگان است.

وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) نیز اعلام کرد چنانچه  کسی احساس می کند پول از او کم می شود، هر اپراتوری باشد، پیگیری می شود. افراد با تلفن 195 تماس بگیرند تا پیگیری شود هم اپراتور جریمه می شود و هم پولی که گرفته شده، پس داده می شود.

 *خانواده ها می‌گویند باید بسته بخریم؟

 بسته را باید بخرند اما هزینه برای شاد نمی شود.

 *برخی خانواده‌ها می‌گویند چگونه متوجه شویم که وقتی تلفن همراه در دست فرزندمان است، در کدام سایت‌ها حضور دارد؟

بله درست است پدران و مادران می خواهند بفهمند که فرزندشان آیا فقط در شاد کار می‌کند یا از اپلیکیشن‌های دیگر استفاده می‌کند. اولا باید والدین با خوش‌بینی به بچه‌ها نگاه کنند و به آنها اعتماد کنند؛ ضمن اینکه سواد رسانه‌ای خودشان را بالا ببرند.

از طرف دیگر باید به مرور به سمت سیمکارت دانش‌آموزی برویم. سیمکارت دانش‌آموزی حتما یک راهکار است اما مشکل ما برای رفتن به سمت سیمکارت دانش‌آموزی این بود که به هر صورت مالکیت یک موبایل در یک خانواده، ممکن است برای مادر باشد. خودش هم بخواهد استفاده کند. فرزندش هم به خاطر شاد بخواهد استفاده کند و این دو سیمکارته می‌شود و مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

ما این مشکلات فنی را داریم که تیم‌های فنی هم در وزارت ارتباطات، وزارت آموزش و پرورش و همراه اول روی آن کار می‌کنند و اهتمام جدی همه این است که سیم‌کارت دانش‌آموزی حتما تولید شود. منتها موضوع مالکیت نیز مطرح است واینکه یک خانواده چند دانش‌آموز دارد که روی ابعاد مختلف آن فکر می‌شود. 

** نرم‌افزار نویس‌خوان در شاد بارگذاری شد

*مشکلاتی را دانش‌آموزان استثنایی به ویژه دانش آموزان نابینا داشتند که از شاد استفاده کنند؟ برای آنها چه کردید؟

 نرم‌افزار نویس‌خوان در شاد بارگذاری شد که می‌توانند استفاده کنند. شاد تی‌وی یا شادنما نیز ایجاد شد. در شادنما برنامه‌هایشان شروع شده و امیدواریم با توسعه تولید محتوایشان، هرچه بیشتر بتوانند به دانش‌آموزان با نیازهای خاص سرویس دهند.

* در ایام عید چه تعداد دانش‌آموزان در عید رفت‌وآمد داشتند؟

 می‌خواستیم در عید تنفسی بدهیم و عملا شاد را تعطیل کردیم چون نظام آموزشی در عید تعطیل است. هم خانواده‌ها و معلمان نفسی بکشند و استراحت داشتند و هم خود دانش‌آموزان استراحت کنند. مسأله اعتیاد دانش‌آموزان به اینترنت جدی است و یک دغدغه است. ما نمی‌خواهیم این اعتیاد وجود داشته باشد. دانش‌آموزان باید تفریح کنند و یک روزهایی در شاد نروند. ما طرفدار این هستیم که واقعا این اعتیاد ایجاد نشود و با آن مقابله شود.

 * سرعت شاد از جمله مشکلات بود، برای آن چه کردید؟

 مشکل سرعت شاد حل شد و ما مدعی هستیم. ما از حدود آذر ماه 99، چند کار کردیم. یک کار همان زوم‌بندی بود و توزیع ساعات آموزشی که انجام شد. ما برای اینکه بتوانیم ترافیک کشوری را لحاظ کرده باشیم و کاربران با کمترین دردسر روبرو باشند این اتفاق را رقم زدیم.

اتفاق دوم این بود که از نظر زیرساختی در اپراتورها، تجهیزات بیشتری را تزریق کردیم و عملا به سیستم‌هایی شیفت شدند که بتوانند سرعت را تضمین کرده و بیشتر کنند. سرعت به صورت روزانه با واتس‌آپ و بعضی اپلیکیشن دیگر‌ مقایسه شده و گزارش می‌شود به هیچ وجه سرعت شاد پایین نیست و مدعی هستیم. در این خصوص در شرایط نرمال به سر می‌بریم.

** شاد هیچ کانال و گروهی در هیچ پیام رسانی ندارد

 * نظارت بر فایل‌ها و کانال‌های دانش‌آموزی چگونه است؟

تلاشمان در شاد از ابتدا این بود که در این سیستم سلامت تعلیم و تربیتی واقعا جریان داشته باشد. برای این منظور ما الان حدود 3 میلیون و 300 هزار گروه داریم که هر روز بیشتر هم می‌شوند.

 این تعداد گروه برای هر درس و هر کلاس ایجاد می‌شود. رقم‌های خیلی بالایی است و یک نفر نمی‌تواند اینها را پایش فیزیکی کند. یک وزارتخانه هم نمی‌تواند. تعداد کانال‌هایی که ایجاد شده بیش از 300 هزار کانال می‌باشد همچنین در روز 650 هزار کلاس لایو برگزار می‌شود.

 طراحی کنترل دقیق برای اینکه از فضای تعلیم و تربیتی سالم دفاع شود، برای ما موضوع خیلی اهمیت داری بود. برای این کار چند اقدام کردیم. یکی از فعالیت‌ها این بود که کار به صورت ماشینی و سیستماتیک انجام می‌شود. یک بخش دیگر هم این است که هر کسی کانال و گروه ایجاد کرده، حتما شناسا است و احراز هویت شده است. همه گروه‌ها و کانال‌ها شناسامه دار هستند.

 * پس آنهایی که کانال خلاف داشتند چه جوری ایجاد کردند؟

 از کانال‌های موجود سوء استفاده کردند.

 * چند کانال مشکل‌دار شناسایی شد؟

 خیلی محدود بود. انگشت شمار بود و به سرعت توانستیم مقابله کنیم و به فناوری اطلاعات استانی، دسترسی‌ها را دادیم که حتی در خود استان، سریعاً کانال‌هایی که از کارکرد اصلی منحرف می‌شوند، کنترل کنند.

* نگرانی‌هایی درباره مجرمان است که از به‌روزرسانی‌های شاد سوء استفاده کرده یا خانواده‌ها اخذ هزینه‌ می‌کنند؛ اصلا خانواده‌ها برای نصب شاد به کجا باید مراجعه کنند؟

 اصلا نیاز به هیچ عامل واسطه‌ای برای کار با شاد وجود ندارد. ما هیچ واسطه‌ای را به رسمیت نمی‌شناسیم و افراد مستقیما با خود شاد در ارتباط هستند. برای استفاده از امکانات شاد نیاز به حضور در سایت یا کانال دیگری نیست.

 شاد هیچ کانال و گروهی در هیچ پیام رسانی ندارد و هیچکدام اعتبار ندارند؛ تنها شاد برای شاد رسمیت دارد. ما تماماً در خود شاد هستیم.

اطلاع‌رسانی‌ها هم به طور مرتب در اپلیکیشن شاد انجام می‌دهیم. برای دانلود اپلیکیشن شاد هم به shad.ir مراجعه کرده و به‌روزرسانی‌ها هم در خود اپلیکیشن انجام می‌شود.

 * از شاد در آینده چه تصویری است؟

 شاد پایدار است و نیاز ملی است. ابرپروژه‌ای است که آموزش و پرورش در تاریخ حدود 120 ساله توانسته است رقم بزند و واقعا یک نقطه عطف مثبت و سازنده برای نظام آموزشی است و من فکر می  کنم آموزش و پرورش دسترسی به یک دارایی جدید پیدا کرده است و این دارایی جدید یک آموزش و پرورش نوئی است که می تواند با ساز و کارها و محتواهای جدیدتر همه ساحت‌های تعلیم و تربیت را در سند تحول، فعال کند و واقعا کشتی آموزش و پرورش را در دنیای جدید به ساحل امن برساند. مهم این است که نگاه ابزاری به آن نداشته باشیم و دغدغه بنده این امور است. حتماً باید نگره پارادایمی را جایگزین نگره‌های ابزاری در دنبای مجازی قرار دهیم.

 نگاه ابزاری به آموزش مجازی نباید داشته باشیم. یا اینکه فکر کنیم برای صرفه‌جویی است. در حالی که اینگونه نیست. آموزش مجازی ضرورت زمانه نظام آموزشی است که در واقع همه نظام های آموزشی دنیا به آن نیازمندند از جمله کشور ما.

 ما یک چشم‌اندازی را برای خودمان ترسیم کردیم که امیدواریم به زودی به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برسد و این است که در شرایط بحران، آموزش‌های مجازی 100 درصد جایگزین آموزش حضوری خواهند شد و به صورت کامل نقش جایگزینی را بازی می‌کنند و در شرایط بحران و بدون بحران،  در یک منطقه‌ای جایگزینی انجام شود و در سطح کلان اتفاق بیفتد.

 اما در شرایط پسا بحران کرونا بین 20 تا 25 درصد آموزش‌ها پیش‌بینی می‌شود که باید از فضای مجازی با اختیارات استانی که به آنها تفویض می‌شود حسب نیازهای استانی انجام گیرد. حتی می‌توان در یک جا که معلم کمتری دارند از فضای مجازی استفاده کنند که در ساماندهی نیروی انسانی دست آموزش و پرورش را بسیار باز می‌کند و یک امکان جدید را در اختیار آموزش و پرورش می‌گذارد.

 بحث سوم که در چشم‌اندازمان داریم این است که در واقع داده‌های تصمیم‌ساز کلان (Macro) و خرد (micro) شاد استفاده کنیم. داده‌های تصمیم‌ساز همان داده‌هایی است که می‌گیریم و برنامه‌ریزی جدید آموزشی‌مان متناسب با نیازهای فردی تجهیز می‌شود که می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم حتی برای تک تک دانش‌آموزان از رشته تحصیلی گرفته تا هدایت تحصیلی و مسائل روانشناختی را شامل می‌شود.

از برنامه‌هایی که عرض کردم حتما به‌کارگیری ظرفیت بخش خصوصی و توسعه نرم‌افزار شاد را خواهیم داشت و حتما سیمکارت دانش آموزی را پیش‌بینی کرده و حتی تدوین و به‌کارگیری کتاب‌های الکترونیکی را خواهیم داشت و حتما استفاده از مشاور یا دانش آموزیار کنار معلم را در مدارس خواهیم داشت.

ولی در آموزش و پرورش با توجه به اینکه نیاز کودکان به راهنمایی بیشتر است و مشکلات روانشناختی بیشتری را دارند حتما از مشاوریار یا از همان دانش‌آموزیار باید استفاده شده تا بتوانیم با کمترین آسیب عبور کنیم.

 *نظرتان درباره کلیپ‌های طنز شاد؟

 از این جهت که شاد به عنوان گفتمان تعلیم و تربیتی عمومی در جامعه مطرح شده، این طنزسازی‌ها، کاریکاتورپردازی‌ها و گفت‌وگوها که در این مورد جریان دارد را به فال نیک می‌گیریم و معتقدیم برای شاد و برای آموزش و پرورش مثبت است.

 انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول