اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

بایگانی‌های راکد و اسناد و مدارک قوه قضاییه ساماندهی می‌شوند

پیش‌نویس آیین‌نامه ساماندهی بایگانی‌های راکد، اسناد و مدارک قوه قضاییه، پس از تدوین نهایی در معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه به حوزه ریاست دستگاه قضایی ارسال شد.

بایگانی‌های راکد و اسناد و مدارک قوه قضاییه ساماندهی می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس، پیش‌نویس آیین‌نامه ساماندهی بایگانی‌های راکد، اسناد و مدارک قوه قضاییه، پس از تدوین نهایی در معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه به حوزه ریاست دستگاه قضایی ارسال شد.

این آیین‌نامه در اجرای بند‌های ۱۵، ۱۷ و ۱۸ سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی ۱۳۸۹/۲/۱، بند‌های ۳ و ۴سیاست‌های کلی نظام در بخش پدافند غیر عامل ابلاغی ۱۳۸۹/۱۱/۲۹مقام معظم رهبری و شق (۲) بند (ت) ماده ۳۸قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵/۱۱/۱۰ و به منظور بهره‌گیری از روش‌ها، فناوری‌های نوین، ساماندهی و ارتقاء ضریب امنیت اسناد، مدارک و بایگانی‌های راکد قوه قضائیه، تسهیل و تسریع دسترسی به سوابق اسناد و مدارک، شناسایی، جمع‌آوری و نگهداری اسناد و مدارک مهم و ملی و بهره‌برداری علمی از آن‌ها تهیه و تدوین شده است.

پیش‌نویس آیین نامه مذکور در قالب ۵ فصل تهیه شده و مشتمل بر ۵۷ ماده و ۹ تبصره است. لازم به ذکر است منظور از «سند و مدرک» قید شده در این آیین‌نامه، هر نوع نوشته‌ای از قبیل اوراق پرونده‌های مختومه، دفاتر، اسناد اداری و مالی، آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها، مصوبات، مکاتبات، صورتجلسه‌ها، گزارش‌ها، نمودار‌ها و نیز اسناد غیرمکتوب دیداری و شنیداری مانند: عکس‌ها، کلیشه‌ها، فیلم‌ها، میکروفیلم‌ها، میکروکارت‌ها و اسناد الکترونیکی است که در قوه قضائیه تهیه، صادر یا دریافت شده و به صورت دائم و یا غیردائم در تصرف دستگاه قضایی باشد.

همچنین از موارد قابل توجه که در این آیین‌نامه به آن پرداخته شده است نحوه نگاهداری و بهره‌مندی از پرونده‌ها، اسناد، مدارک، اشیاء و اموال مهم و ملی قوه قضاییه است. این نوع اسناد بنا به تعریف ارائه شده در پیش‌نویس، اسناد و مدارکی را در بر می‌گیرد که به لحاظ علمی، قضایی، تاریخی، سیاسی، نظامی، فرهنگی، اجتماعی، اداری، مالی، اقتصادی، فنی و ورزشی طبق این آیین‌نامه و به تشخیص اداره کل اسناد و امور مترجمان رسمی و تصویب «هیأت تشخیص اسناد قوه قضائیه» دارای ارزش نگهداری دائمی باشد.

بر اساس ماده ۹ پیش‌نویس این آیین‌نامه، «هیأت تشخیص اسناد قوه قضائیه»، «به منظور سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت بر اجرای کامل» آیین‌نامه ساماندهی بایگانی‌های راکد، اسناد و مدارک قوه قضاییه با حضور اعضا از جمله معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه (رئیس هیأت)، معاون راهبردی قوه قضائیه یا نماینده وی، معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضائیه یا نماینده وی، معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه یا نماینده وی و دادستان کل کشور یا نماینده وی تشکیل می‌شود.

شایان ذکر است به منظور ایجاد هماهنگی‌های لازم در حوزه اسناد و اجرای دقیق قوانین ومقررات این حوزه، رییس سازمان اسناد وکتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران نیز از اعضای هیأت تشخیص برشمرده شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول