اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

اختصاصی فارس/ کمالوندی: آغاز عملیات اجرایی غنی سازی ۶۰ درصد از امشب در تأسیسات نطنز

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به نامه ایران به آژانس برای آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد در راستای دستور رئیس جمهور اعلام کرد که مقدمات اجرایی این کار امشب در مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن نطنز آغاز خواهد شد.

اختصاصی فارس/ کمالوندی: آغاز عملیات اجرایی غنی سازی ۶۰ درصد از امشب در تأسیسات نطنز

«بهروز کمالوندی» معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، درباره آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد در تأسیسات نطنز گفت: به دستور رئیس جمهور، سازمان انرژی اتمی موظف به راه‌اندازی خط تولید اورانیوم ۶۰ درصد به مقدار مورد نیاز در چارچوب ماده یک قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران مصوب مجلس شورای اسلامی شد.

وی افزود: در همین راستا بلافاصله پرسشنامه مربوط به اطلاعات طراحی DIQ تسلیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد و از امشب مقدمات اجرایی این کار در تأسیسات غنی‌سازی آغاز خواهد شد و متعاقبا اطلاعات تکمیلی به سمع و نظر هموطنان عزیز خواهد رسید.

کمالوندی گفت: اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصد برای استفاده در تولید عنصر «مولیبدن» با هدف به‌کارگیری در ساخت انواع رادیوداروهاست.

مولیبدن یک عنصر شیمیایی با نماد Mo و عدد اتمی ۴۲ است که در درمان بیماران قلبی و برخی از دیگر بیماری‌ها کاربرد دارد.

وی در تشریح اقداماتی که قرار است امشب آغاز شود، اعلام کرد: ماشین‌های سانتریفیوژ IR1  جدید جایگزین ماشین‌های از کار افتاده خواهد شد و IR1 های جدید با تغییرات کیفی ظرفیتی به میزان ۵۰ درصد بیشتر نسبت به ماشین‌های قبلی خواهد داشت.

کمالوندی گفت که اطلاعات دقیق و تکمیلی در این خصوص بعداً اعلام خواهد شد.

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزات امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان که برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و گروه ۱+۴ در وین حضور دارد، بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی خبر داد و گفت: «ایران امروز در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که غنی سازی ۶۰ درصدی را آغاز می‌کند.»

وی همچنین در گفت‌وگویی اعلام کرد: دیروز به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردیم که هزار سانتریفیوژ جدید در نطنز نصب خواهد شد، این سوای۵۰۶۰ سانتریفیوژ موجود است که ممکن است تعدادی صدمه دیده باشد. آمار ماشین‌ها در نظنز بالاتر خواهد رفت و مهم این است که با ماشین‌های قوی‌تر و با کارکرد بهتر نسبت به گذشته این کار انجام خواهد شد. یعنی در حقیقت حادثه ۲ روز گذشته باعث می‌شود که نطنز خیلی قوی‌تر و با سانتریفیوژ‌های بیشتر و پیشرفته‌تر به کار خودش ادامه بدهد. 

به گزارش فارس، «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم پس از خرابکاری اخیر در تأسیسات غنی سازی نطنز اعلام کرده بود که ماشین‌های نسل جدید در نطنز نصب و چندین اقدام فنی دیگر نیز ظرف همین هفته اعلام خواهد شد. (اینجا بخوانید)

در پی اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، سازمان انرژی اتمی غنی سازی ۲۰ درصد را ۱۵ دی ماه در فردو از سر گرفت. بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ۱۵ دی ماه با بیان اینکه توانایی غنی سازی ۴۰ تا ۶۰ درصد را داریم، گفت: در حال حاضر برای برداشت اورانیوم ۲۰ درصد از ماشین‌های IR1 استفاده می‌شود و ۶ آبشار را به این کار اختصاص داده‌ایم و این ظرفیت را داریم که از سانتریفیوژهای IR4 و IR2M و IR6 نیز استفاده کنیم. 

* خرابکاری در نطنز

گفتنی است بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی صبح یکشنبه‌ ۲۲ فروردین در گفت‌وگو با فارس از وقوع حادثه در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی سازی نطنز خبر داد و گفت که این حادثه تلفات انسانی و آلودگی به همراه نداشته است. علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز عصر همان روز در واکنش به این حادثه در تاسیسات نطنز، گفت: ایران ضمن محکوم کردن این حرکت مذبوحانه و تاکید بر ضرورت برخورد جامعه بین المللی و آژانس با این تروریسم هسته‌ای، حق خود را برای اقدام علیه عاملان، آمران و مباشران محفوظ می‌دارد. صالحی روز دوشنبه نیز در اظهاراتی این اقدام را خرابکاری برشمرد و کاظم غریب‌ آبادی نماینده دائم ایران در آژانس از ارسال نامه‌ای به گروسی در پی حادثه نطنز خبر داد و رژیم صهیونیستی را مسئول این حادثه خواند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول