اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

متولیان: «روایت فتح» مکتب هنری برخاسته از انقلاب اسلامی است

دبیر ستاد بزرگداشت شهید آوینی گفت: ما تنها به دنبال بزرگداشت شهید آوینی یا روایت فتح یا سایر شهدای این گروه نیستیم و همه این تلاش‌ها در باطن امر برای بازخوانی و معرفی تجربه‌ روایت فتح به‌عنوان یک مکتب هنری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی است.

متولیان: «روایت فتح» مکتب هنری برخاسته از انقلاب اسلامی است

مهدی متولیان دبیر ستاد بزرگداشت بیست و هشتمین سالگرد شهید آوینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس با اشاره به این نکته که ما در زمانه‌ای قرار گرفته‌ایم که دیگر برگزاری بزرگداشت‌های متعدد پاسخ گوی نیازهای معرفتی جامعه نیست از تلاش‌های صورت گرفته برای بازخوانی و معرفی تجربی روایت فتح به‌عنوان یک مکتب هنری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی خبر داد.

بیست و هشتمین سالروز شهادت سید مرتضی آوینی امسال در شرایط ویژه و سخت کرونایی برپا شد، از همین رو با مهدی متولیان دبیر ستاد بزرگداشت به گپ و گفت نشستیم تا از نوع و نحوه برگزاری مراسم و هفته هنر انقلاب توضیحاتی را ارائه کند.

**امسال بیست و هشتمین مراسم سالگرد شهید آوینی بنا به شرایط ویژه به‌صورت مجازی و عملاً غیرحضوری برگزار شد آیا این شیوه خللی در برنامه‌های شما در ستاد بزرگداشت آقا مرتضی آوینی ایجاد کرد یا خیر؟

-با سلام، باید بگویم که اجرای مراسم تبدیل به تولید یک برنامه تلویزیونی، ما بخش‌های برنامه را تولید و سپس در تدوین ترکیب کردیم و این از جهاتی دست ما را بازتر می‌کرد برای طراحی هر بخش. چون اگر به‌صورت یک همایش انجام می‌شد، کلاً در طول دو ساعت همه برنامه‌ها باید پشت‌هم اجرا می‌رفت و فرصتی برای تغییر یا اصلاح وجود نداشت؛ اما از جهاتی هم بسیار سخت. ازجمله این‌که تا حاد شدن شرایط کرونایی و تصمیم به مجازی شدن برنامه زمان بسیار کمی برای تدارک تولید برایمان باقی ماند و در یک فشردگی فوق‌العاده ما به تولید رسیدیم؛ اما درمجموع با یک امکان جدید برای برگزاری برنامه‌های یادبود و بزرگداشت روبه‌رو شدیم که شاید در سال‌های آینده، حتی با رفع شدن تهدید کرونا هم باز از آن استفاده کنیم.

**فارغ از جایگاه رفیع و ممتاز آقا مرتضی در حوزه فرهنگ و هنر هم‌زمان با سالروز شهادت ایشان هفته هنر انقلاب نیز آغاز می‌شود حال با توجه به این هفته آیا برنامه‌های شما صرفاً معطوف به‌روز شهادت آوینی است و یا برنامه‌های دیگری هم ذیل مراسم بزرگداشت با رویکرد هنر انقلاب دارید؟

-ما در طول هفته‌ هنر انقلاب برنامه‌های دیگری هم داریم. یک مستند تلویزیونی با نام میراث مرتضی 2، در 4 قسمت توسط گروه مستند روایت فتح تولیدشده که اکنون از شبکه 4 در حال پخش است. دوم اینکه یک ویژه‌نامه‌ی مکتوب در بررسی آثار شهید آوینی تولیدشده که به‌طور مجازی منتشر خواهد شد؛ و سوم بحث و گفت‌وگوهایی در قالب نشست‌های فراروایت در نظر داریم که احتمالاً تا بعد از هفته‌ی هنر انقلاب هم تولید خواهد شد و در فضای مجازی به انتشار می‌رسد. گذشته از آن‌که از متون شهید و آثار تصویری ایشان برش‌هایی در قالب فیلم و موشن و گرافی و عکس نوشت تهیه‌شده که اکنون در فضای مجازی در حال انتشار هستند.

از این گذشته با توجه به این‌که بنیاد فرهنگی روایت فتح تصمیم جدی دارد تا مسیر حرکت خود با مسیری که شهید آوینی پیمود و به ما معرفی کرد، تطبیق بدهد، در طول سال هم در قالب مرکز مطالعات پژوهش‌ها و برنامه‌های دیگری حول آثار و افکار شهید آوینی انجام می‌شود؛ و مطمئن باشید که این قبیل اتفاقات موکول به ایام سالگرد شهادت نیست.

**امسال در برنامه بزرگداشت شهید آوینی از محمد صدری تقدیر ویژه به عمل آمد کمی درباره انتخاب آقای صدری و دلایل تقدیر ویژه‌ ایشان بگویید؟

-ما در نظر داریم هرسال از یکی از پیش‌کسوتان روایت فتح تقدیر به عمل بیاوریم. امسال قرعه به نام آقای صدری افتاد. ایشان در گروه روایت فتح، در سال‌های جنگ، فیلم‌بردار بودند و بعدازآن در دانشگاه هنر در رشته سینما ادامه تحصیل دادند و در سال‌های بعد از جنگ، در مناطق بحرانی جهان حضور یافته و مستندسازی کرده‌اند. ایشان در مجموعه مستند خنجر و شقایق که توسط حاج نادر طالب‌زاده در بوسنی تولید شد هم تصویربردار بودند. ازجمله در عراق و سوریه. این همان روحیه‌ی انقلابی گروه روایت فتح است که در مهم‌ترین مناطق بحرانی، چه جنگ عراق و ایران، چه لبنان، چه فلسطین، چه بوسنی و... حضور می‌یافت و با هدایت شهید آوینی آثار انقلاب اسلامی را در آن رصد می‌کرد. آقای محمد صدری هم کمابیش همین روحیه را حفظ کرده و آثار مختلفی تولید کردند؛ اما این‌که امسال از ایشان تجلیل شد به معنی فراموشی دیگر عزیزان گروه روایت فتح نیست و ان‌شاءالله در سال‌های آینده این برنامه ادامه خواهد یافت.

**بی‌تردید آقا مرتضی ستاره درخشان روایت فتح است اما این مجموعه شهدای هنرمند دیگری هم تقدیم کرده از جمله برادر هنرمند یزدان‌پرست، سید ابراهیم اصغر زاده و یا ابوالقاسم بوذری چه تمهید و یا تجلیلی در هفته هنر انقلاب برای این بزرگواران اتخاذ شد؟

-البته عرض کنم که شهید یزدان‌پرست عضو گروه روایت فتح نبود و در آن سفر شهادت، به‌عنوان راوی و راهنمای مناطق عملیاتی همراه گروه بود. همچنین شهید قاسم دهقان هم به همین صورت بود. البته ایشان یک‌دو سال بعد در جریان ساخت فیلم قطعه‌ای از بهشت به شهادت رسید؛ اما درباره‌ شهدای روایت فتح تلاش می‌کنیم در سال آینده تعداد دیگرشان مورد تجلیل قرار بگیرند و ان‌شاءالله برنامه‌های مرتبط با شناخت این عزیزان را بیشتر و مفصل‌تر ارائه خواهیم کرد.

**در پایان اگر صحبتی باقی‌مانده بفرمایید.

-باید عرض کنم که ما تنها به دنبال بزرگداشت شهید آوینی یا روایت فتح یا سایر شهدای این گروه نیستیم. ما در زمانه‌ای قرارگرفته‌ایم که دیگر برگزاری بزرگداشت و تجلیل شهدا پاسخ گوی نیازهای معرفتی جامعه نیست. لذا همه این تلاش‌ها در قالب بزرگداشت، در باطن امر برای بازخوانی و معرفی تجربه‌ روایت فتح به‌عنوان یک مکتب هنری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی است که امیدواریم بتواند مسیر جدیدی را در عالم هنر برای نسل جدید هنرمندان باز کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول