اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

ضرورت مردمی کردن حفاظت از محیط زیست/ تامین منافع پایدار مردم مرزی با مدیریت تالاب‌ها

مدیرکل محیط زیست استان گلستان با اشاره به تلاش این اداره کل برای ایفای نقش مردم در مدیریت تالاب‌های گنبدکاووس، گفت: منافع پایدار مردم در این طرح دیده شده است.

ضرورت مردمی کردن حفاظت از محیط زیست/ تامین منافع پایدار مردم مرزی با مدیریت تالاب‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، تالاب‌های سه‌گانه گنبدکاووس از جمله مهمترین جاذبه‌های طبیعی استان گلستان برای جلب گردشگر و البته یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های پرندگان نادر در سطح کشور است. تالاب‌هایی که توجه به آنها و حفظ و حراستشان رسالت بزرگ و خطیری است که در صورت بی‌توجهی به آن می‌تواند علاوه بر اثرات اجتماعی و سیاسی مخرب به اقلیم منطقه و زیست بوم آن نیز آسیب جدی وارد کند.

به همین منظور و با هدف استفاده از ظرفیت‌های مردمی در کنار دولت برای مدیریت این پتانسیل‌های بزرگ طبیعی، نشست مشترکی میان مدیرکل محیط زیست استان گلستان و فرماندار گنبدکاووس برگزار شد.

* پایان مطالعات حق‌آبه تالاب‌های گنبدکاووس/ لزوم تشکیل دبیرخانه اجرای طرح زیست بوم تالاب‌ها

مدیرکل محیط زیست استان گلستان در این نشست با اشاره به اینکه نام تالاب‌های سه‌گانه گنبدکاووس در پیوست قانون تالاب‌ها و همچنین «کنوانسیون رامسر» موجود است، اظهار کرد: سه تالاب «آلماگل»، «آلاگل» و «آجی‌گل» از مهم‌ترین تالاب‌های کشور بوده و در حوزه‌های مختلف حائز اهمیت هستند.

کنعانی با بیان اینکه شرایط تالاب‌های سه‌گانه گنبدکاووس بسیار خوب بوده و تامین منابع آبی آن توسط آب منطقه‌ای صورت می‌گیرد، افزود: مطالعات روی حق‌آبه این تالاب‌ها در حال انجام بوده و محدوده حریم آنها نیز به صورت کارشناسی و دقیق انجام شده است.

وی از تدوین برنامه مدیریت زیست بومی پیرامون تالاب‌های گنبدکاووس خبر داد و گفت: این برنامه در شورای برنامه‌ریزی محیط زیست نیز تصویب شده و مقرر است که برای پیشبرد این برنامه دبیرخانه‌ای به شکل استانی و شهرستانی تشکیل شود.

* دبیرخانه مدیریت زیست بومی پیرامون تالاب‌های گنبدکاووس باید با محوریت مردم تشکیل شود

مدیرکل محیط زیست استان گلستان با تاکید بر اینکه این دبیرخانه باید در شهرستان گنبدکاووس با محوریت مردم تشکیل شود، خاطرنشان کرد: رویکرد جدید ما حرکت به سمت حفاظت محلی و مردمی است تا مردم در حفاظت و حراست از این نعمت‌های بزرگ طبیعت ایفای نقش کنند.

کنعانی از اجرای طرح مردمی کردن مدیریت تالاب «آلماگل» در آینده نزدیک به عنوان نخستین تالاب از تالاب‌های سه‌گانه گنبدکاووس خبر داد و تاکید کرد: ما قصد داریم مردم هم از تالاب‌ها حراست کرده و هم از منافع مادی تالاب با نظر و مدیریت خودشان بهره‌برداری کنند.

* توجه به منافع مردم در طرح‌های زیست‌محیطی/ هویت‌بخشی تالاب‌های سه‌گانه گنبدکاووس

فرماندار گنبدکاووس با اعلام حمایت از رویکرد جدید سازمان محیط زیست مبنی بر مشارکت مردم در مدیریت حفظ محیط زیست، اضافه کرد: طبیعی است ظرفیت‌های دولتی نمی‌تواند به تنهایی پاسخگوی حجم سنگین رسالت‌های موجود در حوزه حراست و حفاظت از محیط زیست باشد.

عبدالقدیر کریمی با بیان اینکه دولت مدافع راهبرد مشارکت مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد در امور مختلف به ویژه محیط زیست است، تصریح کرد: در این مسیر باید حتما به منافع مردم در کنار معیشت و اقتصاد نیز توجه کرد تا گروه‌های مردمی را با آمادگی بیشتری به این سمت هدایت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تاریخ شهرستان گنبدکاووس نشان داده است که هر وقت به مردم رجوع کرده‌ایم آن‌ها برای کمک به دولت از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌اند، افزود: توسعه ظرفیت جوامع محلی تدبیر کاملا هوشمندانه‌ای است که وقتی در بخش مرزی اجرایی می‌شود با توجه به انگیزه و همراهی همیشگی مردم این منطقه قطعا نتایج درخشان‌تری نیز به همراه خواهد داشت.

فرماندار گنبدکاووس تالاب‌های سه‌گانه این شهرستان را هویت‌بخش دانست و تاکید کرد: دبیرخانه اجرای طرح زیست بومی تالاب‌ها باید ارزیابی، پایش و نظارت دقیقی بر اجرای طرح داشته باشد تا خواسته یا ناخواسته مسیر اجرای طرح دچار انحراف نشود.

کریمی بر اهلیت و صلاحیت گروه‌های مردمی متولی اجرای طرح تاکید کرد و گفت: قطعا استقاده از سمن‌های باتجربه، کارنامه‌دار و نمایندگان مردم روستایی و محلی در مجاورت تالاب می‌تواند به پیشبرد برنامه‌های تدوین شده کمک بسیاری کند.

* لزوم پرهیز از تداخل مدیریتی در حراست از تالاب‌ها

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار گنبدکاووس با اشاره به اینکه بخشی از مجموعه «آلماگل» در اختیار شهرداری اینچه‌برون است، خاطرنشان کرد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و حرکت کرد که دچار اختلال در مدیریت و تصمیم‌گیری‌ها نشویم.

محمد پاشی‌زاده با ابراز علاقه‌مندی برای واگذاری مدیریت حفاظت تالاب «آلماگل» به شرکت تعاونی روستائیان بخش مرزی، ادامه داد: برای اتخاذ تصمیم درست و کارشناسی نیازمند یک بررسی دقیق و مطالعه بر روی طرح هستیم تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کنیم.

گفتنی است در پایان این نشست تفاهم‌نامه اجرایی طرح زیست بومی تالاب‌های سه‌گانه گنبدکاووس با محوریت مردمی کردن حفاظت از این گنجینه‌های طبیعی به امضای فرماندار گنبدکاووس و مدیرکل محیط زیست استان گلستان رسید.

انتهای پیام/83014

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول