اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط  /  سفر

گردشگری غذایی در سیستان و بلوچستان/افطار و سحر با تجربه غذاهای جدید

استان سیستان و بلوچستان یکی از جاهایی است که تنوع غذایی آن و طعم خاص خوراک هایش همواره برای گردشگران جالب توجه بوده، سیستان را مهد پخت بزرگترین نان های سنتی دنیا یعنی «نان رستم» می دانند.

گردشگری غذایی در سیستان و بلوچستان/افطار و سحر با تجربه غذاهای جدید

گروه تفریح و نشاطاین روزها که ماه مبارک رمضان همچون سال گذشته مصادف با ماندن در خانه شده می‌توانید خانواده را در هر سحر و افطار به یک غذای جدید و یک تجربه تازه دعوت کنید. تجربه غذاها و شیرینی های محلی و بومی شهرها و استان های مختلف کشور عزیزمان ایران. 

استان سیستان و بلوچستان یکی از همان جاهایی است که تنوع غذایی آن و طعم خاص خوراک هایش همواره برای گردشگران جالب توجه بوده، سیستان را مهد پخت بزرگترین نان های سنتی دنیا یعنی «نان رستم» می دانند.

«نان رستم» اصیل ترین نان خطه سیستان

پخت این نان در تنور خشت خام صورت می گیرد که نحوه ساخت آن در دنیا بی نظیر است، این تنور مختص این منطقه بوده و برای ساخت آن از چینش خشت خام، تراش و گل نمک زنی (شوره زنی) استفاده می شود.

این تنور وزن چانه های خمیر بیش از 5 کیلو را به صورت عمودی تحمل می کند، حرارت غیر مستقیم و یکنواختی پخت بدون سوختگی از ویژگی های بارز این تنور است.

قطر این نان ها در قدیم بیش از یک متر بوده اما در حال حاضر به کمتر از 80 سانت رسیده است، در پخت نان رستم که نان اصیل خطه سیستان است هیچگونه مواد افزودنی به کار نمی رود و تأثیر بسیار کمی در میزان افزایش قند خون دارد.

یکی دیگر از خوراکی های خوشمزه این منطقه کلوچه خرمایی است که می توانید آن را برای سفره های افطارتان تهیه کنید.

«کلوچه خرمایی» را به سفره افطارتان بیاورید

برای درست کردن این کلوچه به یک و نیم پیمانه آرد، یک سوم پیمانه روغن جامد،‌ یک قاشق غذاخوری شکر، یک قاشق غذاخوری بیکینگ پودر، 6 قاشق غذاخوری شیر، نصف قاشق مرباخوری نمک، یک قاشق چایخوری سیاهدانه، یک قاشق چایخوری رازیانه، نصف قاشق مرباخوری زیره و تعدادی خرما نیاز دارید.

برای شروع روغن و آرد را در ظرفی مخلوط کرده و بعد از چند دقیقه ورز دادن بکینگ پودر، نمک و شکر  و شیر را کم کم اضافه می کنید.

مجدد ورز می دهید و حالا سیاه دانه، رازیانه و زیره را اضافه کرده و مخلوط  می کنید. حدود 5 دقیقه مواد را کاملاً ورز دهید و بعد خمیر را پهن کرده و به شکل دایره های کوچک قالب بزنید.

پوست خرماها را جدا کنید و کمی داخل روغن تفت دهید تا نرم شوند، حالا از مواد خرما لای خمیرهای دایره ای شکل بگذارید و آنها را به شکل سه گوش ببندید. اصل این کلوچه در تنور پخته می شود اما شما می توانید داخل فر با دمای 180 درجه و به مدت 20 دقیقه این کلوچه های سنتی را تهیه کنید.

«چنگال» بخورید!

یکی از شیرینی هایی که در ماه رمضان در سیستان و بلوچستان طرفداران زیادی دارد «چنگال» است که مانند گوش فیل در اصفهان با دوغ خورده می شود.

 آرد، خرما، پیاز داغ و روغن حیوانی مواد ساده و در دسترسی است که می توانید با آن ها این شیرینی سنتی را تهیه کنید،‌ اول آرد و آب را با هم مخلوط کنید و بعد تکه های خمیر حدود ۱ سانتی‌ متری را در تابه و روی اجاق گاز بگذارید تا نیم پخت شوند.

خرمای بدون هسته را را داخل ظرف بریزید و با نان پخته شده که خیلی خرد شده مخلوط کنید، بعد از مخلوط شدن خرما و نان، روغن و پیاز داغ خرد شده‌ را روی این مواد بریزید و نوش جان کنید.

«تباهگ» خوراکی به قدمت چند قرن

یکی از غذاهای استان سیستان و بلوچستان که در ماه رمضان کاربرد و مصرف زیادی دارد، تباهگ است.

خوراکی متشکل از برنج، گوشت خشک‌، روغن و نمک و فلفل که قدمت آن به چند قرن می رسد و در خارج از این استان و کشورهای همجوار عربی خلیج فارس به عنوان یک سوغاتی با ارزش شناخته می‌شود. 

در واقع تباهگ نوعی روش نگهداری از گوشت است که آن را بعد از ورقه کردن و طعم دار کردن با نمک، فلفل و پودر انار بدون استفاده از هیچ وسایل سرمایشی، برای چند ماه و حتی یک سال در منزل نگهداری و استفاده می کنند.

برای تهیه این غذا تباهگ را با نمک، فلفل سیاه در آب می جوشانند و بعد از نرم شدن آن را در روغن تفت می دهند، بعد آن را با برنج پخته شده با آب گوشت یا برنج زعفرانی سرو می کنند.

البته عده ای تفت گوشت در روغن را دلیل بی طعم شدن غذا می دانند و به همین جهت بعد از پخت تباهنگ در آب، برنج را به آن اضافه می کنند تا بپزد.

برای تهیه تباهگ در خانه می توانید گوشت را به صورت ورقه‌ورقه برش بزنید و با دانه‌های انار کوبیده شده یا چرخ‌شده و نمک طعم دار کنید و بعد آن ها را 15 دقیقه در ماکروویو قرار دهید تا خشک شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول