اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

همکاری‌های دوجانبه محور رایزنی مقامات ازبکستان و هند

معاون نخست وزیر ازبکستان و وزیر امور بازرگانی و صنایع هند به صورت ویدئو کنفرانس گسترش بیش از پیش همکاری‌های دوجانبه را بررسی کردند.

همکاری‌های دوجانبه محور رایزنی مقامات ازبکستان و هند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «سردار عمرزاق‌اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و «پیوش گویال» وزیر امور بازرگانی و صنایع هند به صورت ویدئو کنفرانس گسترش بیش از پیش همکاری‌های دوجانبه را بررسی کردند.

در این گفت و گو، چگونگی و چشم انداز گسترش بیش از پیش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و بازرگانی و حمل و نقلی- لجستیکی بررسی شد.

طرفین از افزایش مستمر مبادلات بازرگانی بین دو کشور ابراز رضایت و تاکید کردند که مبادلات بازرگانی ازبکستان و هند در سال 2020 میلادی با 25 درصد رشد نسبت به سال 2019 میلادی در سطح 442 میلیون دلار قرار گرفته است.

همچنین اقدامات موثر برای افزایش چند برابری حجم مبادلات بازرگانی بررسی شد.

طرفین همچنین بر اهمیت توسعه طرح‌های مشترک، تعاونی صنعتی و تحکیم شراکت بازرگانی بین کارآفرینان دو کشور از طریق تسریع تنظیم امضای قرارداد بین دولتی، تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری‌ها، سازماندهی نشست‌های بازرگانی و دیگر مراسم‌ها مبنی بر نزدیکی محافل بازرگانی دو کشور تاکید کردند.  

دو طرف برای گسترش همکاری‌های متقابل در زمینه حمل و نقلی- لجستیکی توجه ویژه داشتند و در مورد ایجاد گروه‌های مشترک با حضور کارشناس متخصص برای بررسی تجربیات مبنی بر همگرایی با سیستم کریدورهای بین المللی حمل و نقلی به توافق رسیدند.

طرفین همچنین در مورد تشدید همکاری‌های متقابل در تنظیم طرح‌ها و ابتکارات جدید در زمینه ساخت و بازسازی زیربناهای حمل و نقلی ازبکستان به توافق رسیدند.

طرفین در پایان بر برقراری گفت وگوهای فعال در سطح وزارتخانه‌ها و ادارات مربوطه با هدف حل و فصل سریع مسایل همکاری‌های دوجانبه در سرمایه گذاری و بازرگانی تاکید کردند.

مبادلات بازرگانی دو کشور در سال 2020 میلادی با 25 درصد رشد نسبت به سال 2019 میلادی در سطح 442 میلیون دلار قرار گرفته است.

امروز در ازبکستان 161 شرکت مشترک با سرمایه گذاری هند در زمینه‌های تولیدی، فروش مواد دارویی و سرمایه گذاری فعالیت می‌کنند. علاوه بر این 18 سازمان و شرکت هندی در ازبکستان به ثبت رسیده است.

از ماه آگوست سال 1997 میلادی در بین دو کشور به طور مستمر رایزنی‌های سیاسی در سطح وزرای امور خارجه برگزار می‌شود. علاوه بر این، از سال 1991 میلادی انجمن دوستی «ازبکستان و هندوستان» فعالیت خود را آغاز کرده که در توسعه و تعمیق روابط فرهنگی بین دو کشور نقش مهمی ایفا می‌کند.

هندوستان استقلال این کشور‌ را در تاریخ 26 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخت و در تاریخ 18 مارس سال 1992 میلادی روابط سیاسی خود را با ازبکستان برقرار کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول