اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

شورای‌شهر و معیشت؛ پارلمانِ مطلوبِ شهری چه تاثیری بر زندگی مردم دارد؟

طبق نظر اعضای ادوار شورای شهر مشهد در رابطه با نیازهای یک عضو مطلوب شورای شهر مهمترین ارکان وی شناخت شهر مشهد، تخصص، تعهد، ولایتمداری، صداقت، فرصت، انصاف، رعایت قانون، انتخاب شهردار قوی و سامان بخشیدن به معیشت مردم است.

شورای‌شهر و معیشت؛ پارلمانِ مطلوبِ شهری چه تاثیری بر زندگی مردم دارد؟

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، اعضای شورای اسلامی شهر هر چهار سال یک بار توسط مردم برگزیده می‌شوند تا مشکلات و معضلات شهر را بررسی و حل کنند، شهردار برای شهر انتخاب کنند و با خرد جمعی، مردم را از سد مشکلات برهانند.

اما این شورا بسته به وضعیت و مشکلات شهر نیازهای متفاوتی دارد، گاهی امواج اقتصادی، گاه طوفان معضلات اجتماعی و گاهی سیل تهاجم فرهنگی بر مردم شهر غالب می‌شود، از این رو از سکانداران و صاحبان کرسی‌های پیشین شورای اسلامی شهر مشهد خواستیم تا با تجربه‌ای که در دوره خود کسب کرده‌اند، نظرشان را در رابطه با ویژگی‌های مطلوب یک عضو شورا و نیاز واقعی شورای شهر مشهد بازگو کنند.

اعضای شورای شهر باید کار را جدی بگیرند

نائب رئیس سابق شورای اسلامی شهر مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: یک عضو شورای شهر باید نیازهای مردم را که در قانون آمده، با اِشرافی که بر این قوانین دارد رفع کند، معیشت مردم را سامان داده و رفع موانع کند.

محمدکمال سرویها با بیان اینکه مهمترین کار نماینده سامان دادن به معیشت مردم است، ادامه داد: در خصوص همه این موضوعات ما در قانون بند داریم که باید اعضا در این موارد به بندهای قانون به طور دقیق دقت کنند.

وی بیان کرد: برای مثال یکی از موضوعات جدی اعضا شورای شهر تنظیم و تصویب بودجه شهرداری‌ها و انتخاب شهردار است، اکنون ۶۵ درصد جمعیت کشور ما در مراکز استان‌ها هستند، یعنی در شهرستان‌های کوچک و روستاهای ما شاید ۳۰ الی ۴۰ درصد جمعیت کشور وجود داشته باشد.

نقش شورای شهر در سامان‌دهی معیشت شهروندان

سرویها ادامه داد: شهردارها و شوراهای قوی مراکز استان را اداره می‌کنند، اگر همین مراکز شورای قوی داشته باشد تا شهرداری قوی روی کار بیاورند که معیشت را سامان‌دهی کند، رضایتمندی اجتماعی مردم افزایش می‌یابد.

رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بر عکس اگر شورای ضعیفی روی کار باشد شهردار ضعیفی هم انتخاب می‌شود، در خیلی از شهرها به این دلیل اتفاقات ناگواری افتاده است و خود شهرداری به تنهایی بالغ بر ۵۰۰ نوع خدمات به مردم می‌دهد که تمام این مرتبط با معیشت مردم است.

وی در پایان همین که اعضای شورای شهر کار را بسیار جدی بگیرند را برای کارآمدی شورای شهر کافی دانست.

در ادامه به سراغ رییس سابق شورای اسلامی شهر مشهد رفتم.

عضو شورا باید شهر را به خوبی بشناسد

عباس شیرمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: فاکتور خیلی مهم عضو شورای شهر این است که شهر را به خوبی بشناسد، شهر مقدس مشهد با توجه به اینکه شهر بزرگی است و ویژگی‌های خاص خود را در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و به خصوص جامعه شناسی داراست، لازم است در شورا افرادی را به‌عنوان نماینده مردم داشته باشد که شهر را بشناسد تا با شناخت کافی خدمتگزار خوبی باشد.

رییس سابق شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه نکته مهمی که وجود دارد این است که نماینده باید تخصص داشته باشد، اضافه کرد: عضو شورای شهر حتما باید در یکی از حوزه‌های شهری متخصص، صاحب نظر و دارای تجربه باشد تا نیازهای شهری حوزه تخصصی خود را در حوزه شهر و شهرداری مرتفع سازد.

شورای شهر محل کسب تجربه نیست

وی بیان کرد: باید کسی عضو شورای شهر باشد که کار اجرایی کرده و توانایی اجرا داشته باشد، شورای شهر محل کسب تجربه نیست بلکه محل استفاده از تجارب است تا بتوانند در جهت رفع مشکلات شهری تسهیلگری کنند و خدمت خوبی به مردم ارائه دهند.

شیرمحمدی تصریح کرد: تعهد، تخصص، داشتن روحیه‌ مشورت پذیری و تواضع باید از ویژگی‌های نماینده شورای شهر باشد تا بتواند در همه حوزه‌ها ورود کند، وی باید شهر و هسته‌های مرکزی شهر، حوزه‌های زیارتی و حوزه‌های اصناف را به خوبی بشناسد.

رییس سابق شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه نماینده نباید قول‌های بزرگی که نمی‌تواند انجام دهد را به مردم بدهد، ادامه داد: اگر شهر حقوقدان، شهرداری، مسائل اجتماعی و فرهنگی نیاز دارد نماینده باید ورود کند و در وضع قوانین و انتخاب شهردار به خوبی عمل کند.

وی در پایان تصریح کرد: اقدامات اعضای شورای شهر باید متناسب با شهر، شهروندان و گره‌های شهر باشد، عده‌ای مانند بعضی اعضای اصناف، حتی باز شدن گره اقتصادی را به دست شورای شهر می‌دانند، تسهیلی باید در حوزه زائر و زیارت صورت بگیرد، مسائل اصناف حل شود و طبق انتظار مردم چرخش اقتصادی صورت بگیرد.

پس از رییس شورای شهر چهارم به سراغ دو تن از اعضای ادوار گذشته شورای اسلامی شهر مشهد رفتم.

نماینده باید سنجیده عمل کند و تخصص داشته باشد

محمد سهیلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: نماینده ابتدا باید بسنجد که آیا شایستگی‌های عمومی را داراست یا نه و همچنین باید تحصیلات لازم را دارا و این تحصیلات در حوزه تخصصی یکی از کمیسیون‌های شورا باشد.

نماینده سابق شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه ویژگی‌های ضروری برای اعضای شورای اسلامی شهر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی اغلب تفاوتی ندارد، ادامه داد: عضو شورای شهر باید با فضای شهر مشهد، با مسائل شهر و مدیریت شهری آشنا باشد و بتواند با یک نگاه تحلیلی و عمیق مسائل را بررسی کرده و همچنین قدرت برقراری ارتباط با دیگران را داشته باشد.

وی افزود: اعضا باید روحیه کار گروهی و جمعی را دارا باشد و درد محرومان را بداند و با آن آشنا باشد چراکه بخشی از نیازهای شهر مشهد رفع نابرابری‌ها و برقراری عدالت اجتماعی است.

سهیلی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به تمام این موارد اگر بتواند با برخی از انجمن‌ها و مجموعه‌های شورا در حوزه تخصص خود ارتباط برقرار کند زیر ساخت خوبی شکل می‌گیرد.

عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه ما در شهر مشهد مسائل مشخصی داریم، تصریح کرد: مسأله محوری خود از ویژگی‌های یک عضو شورای شهر است، درآمدهای پایدار، ترافیک مرکز شهر، تحقق طرح‌های جامع و تفضیلی، عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد و مشارکت شهروندان در امور شهری را از دیرباز در شهر مشهد داشتیم و عضوی که به شورا می‌رود باید برای این مسائل راه حل داشته باشد.

وی در ادامه تکمیل کرد: اگر کسی برای این مسائل راه حل و رویکردی داشته باشد یک ویژگی مثبت برای وی محسوب می‌شود.

برآورده‌سازی انتظارات مردم و فرمایشات رهبری از وظایف اعضا شوراست

علی اصغر لطفی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با اشاره بر اینکه مسأله اعضای شورا و وظایف آن‌ها در بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری وجود دارد، اظهار کرد: نامزدها و داوطلبان که مقید به ولایت هستند باید این فرمایشات را مطالعه کننند و ولایتمداری خود را در مرحله عمل به اثبات برسانند.

عضو سابق شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: بخش دوم بحث قانون شورای شهر است، پیش از انقلاب وظایفی برای اعضا در قالب قانون شهرداری به عنوان انجمن شهر وجود داشت و اکنون هم مصوباتی در قوانین شوراهای شهر بعد از انقلاب وجود دارد که یکی از وظایف عضو شورا عمل به این قوانین است.

وی تصریح کرد: سوم انتظارات و توقعات کسانی است که اعضا را به شورا می‌فرستند، افراد که در مجامع مختلف سخنرانی می‌کنند در آن جلسات بخشی از مشکلات مردم مطرح می‌شود، امروز بحث ترافیک مشهد به‌ویژه اطراف حرم مطهر، موضوع حاشیه شهر، کودکان کار و زنان خیابانی موضوعات مبرهن و مشخصی است که باید به آن‌ها رسیدگی شود.

لطفی با بیان اینکه بخشی که شاید برای آن دچار چالش کوچکی هم در شورای چهارم شدیم، بحث شغل و شهرت طلبی نمایندگان است، تاکید کرد: اگر کسی به دنبال شغل و شهرت در شورای شهر است اقدام به حضور در شورای شهر نکند و به همان کاری که دارد مشغول باشد، اگر حضور پیدا کرد بنا به انصاف منافع خود را نادیده بگیرند.

شهردار باید مقید به مطالبات مردم و فرمایشات رهبر باشد

نماینده چهارمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد تشریح کرد: شهرداری که انتخاب می‌کنند باید مقید به مطالبات مردم و فرمایشات حضرت آقا باشد، شاید بنا به قانون اعضای شورای شهر موظف به اختصاص ۶۰ ساعت وقت در ماه برای شورا باشند اما اگر کسی در شورا بخواهد کار کند و ۲۴ ساعت وقت بگذارد باز هم وقت کم می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: امروز شهر مشهد مورد هجمه بی‌سابقه شدید فرهنگی در ابعاد مختلف قرار گرفته است، کسانی که در کمیسیون‌های فرهنگی حضور پیدا می‌کنند و در امر به معروف و نهی از منکر، به این موضوع توجه داشته باشند.

لطفی یکی از موضوعات دارای اهمیت را مجوزهای ساخت و ساز دانست و اظهار کرد: صداقت در رفتار و گفتار هم نکته بسیار مهمی است چراکه ما کسانی را داشتیم که در تبلیغات بسیاری از موضوعات را مطرح کردند اما در شورا ۶ ماه نگذشت که همه چیز رنگ دیگری به خود گرفت و آدم دیگری شدند.

در پایان با یکی از بانوان ادوار شورای اسلامی شهر مشهد هم گفت‌وگو کردم تا نیاز شهر را از نظر وی بررسی کنم.

باز هم طرح اهمیت شهرشناسی

فاطمه غیور رزمگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با بیان اینکه نماینده شورای شاید نخست باید به مشهد آگاهی و شناخت داشته باشد، اظهار کرد: عضو شورا باید بداند که نقاط و قوت و ضعف مشهد چیست تا هدفمند وارد شهر مشهد شود.

عضو سابق شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: نکته بعدی داشتن وقت است، نه فقط گذراندن وقت بلکه فرصت برای خدمت به شهر داشته باشد، برخی شغل‌های زیادی دارند و وقتی وارد شورای شهر می‌شوند شغلی اضافه بر شغل‌های قبلی دارند و این، فرصت تفکر و رسیدگی به موضوعات شهر را از او می‌گیرد.

عضو شورا در میان مردم است

وی در ادامه تکمیل کرد: عضو شورای شهر ارتباط نزدیکی با مردم پیدا می‌کند و مانند نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تهران و خارج از دسترس مردم نیستند، بین مردم باید زندگی کند و مشکلات مردم را درک کند.

غیور با بیان اینکه آنچه شهر مشهد را از باقی شهرهای کشور متمایز می‌کند مسأله فرهنگی مشهد است، تصریح کرد: شناخت شهر مشهد از نظر فرهنگی لازمه‌ی کار عضو شورای شهر است چرا که در شهر مشهد یک فرقه مذهبی وجود دارد که با شهرهای دیگر متفاوت است.

نماینده دوره چهارم شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: می‌توان گفت افرادی از تمام جهان در شهر مشهد سکونت دارند و بنا به دلایلی مانند موقعیت شغلی، تحصیل و هم جواری با حضرت رضا(ع) به مشهد آمدند، این مشهد را از لحاظ اجتماعی بسیار متفاوت کرده است و این موضوع نگاه فرهنگی متفاوتی را به شهر می‌طلبد.

گویا از نظر اعضای ادوار شورای اسلامی شهر مشهد، مسائل شهرشناسی و تخصص از مهمترین ویژگی‌های یک عضو شورای شهر است، شورای شهر باید شهرداری متناسب با نیاز شهر انتخاب کند و به حل مشکلات و معضلات بپردازد.

اما آنچه دلیل اهمیت تمام این ویژگی‌هاست و ردپای آن در صحبت‌های تمام اعضا به چشم می‌خورد، حل مشکلات معیشت مردم است! امروز که شرایط بد اقتصادی در زندگی مردم چنبره زده و زیر خط فقر افرادی در اکثر اقشار جامعه حضور دارند، نمایندگان باید با ابزار تدبیر، تخصص، ولایتمداری، شهرشناسی و مشورت مردم را از زیر خط فقر درآورده و معیشت آن‌ها را سامان ببخشند. 

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول