اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

حمایت اکثریت دموکرات‌های سنا از بازگشت آمریکا به برجام

بیست و هفت سناتور دموکرات آمریکایی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور این کشور از وی خواستند بازگشت به توافق هسته‌ای ایران را در اولویت سیاست‌های امنیت ملی خود قرار دهد.

حمایت اکثریت دموکرات‌های سنا از بازگشت آمریکا به برجام

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بیست و هفت عضو دموکرات سنا از تلاش «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برای پیوستن به توافق هسته‌ای ایران در میانه گفت‌وگوهای برجامی وین حمایت کردند.

این گروه به رهبری سناتور «تیم کِین» عضو کمیته‌های روابط خارجی و خدمات مسلح و «کریس مورفی» رئیس کمیته فرعی روابط خارجی سنا در خاور نزدیک، آسیای جنوبی، آسیای میانه و امور ضد تروریسم از تصمیم سال ۲۰۱۸ «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق این کشور برای خارج کردن آمریکا از برجام به شدت انتقاد کردند.

این سناتورها در نامه‌ای به بایدن نوشتند: در حالی که خسارت چهار سال گذشته، کشور ما را با چالش‌های زیادی در سرارسر جهان مواجه کرده، تردیدی نیست که یکی از اولویت‌های امنیت ملی شما باید بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای رسیدگی به «تهدید ناشی از برنامه هسته‌ای ایران» باشد.

آن‌ها علیرغم سیاست تهران مبنی بر رد رویکرد گام به گام و درخواست برای برداشته شدن همه تحریم‌ها پیش از انجام هر گونه اقدامی از سوی ایران، افزودند: ما به شدت از بازگشت به برجام و استفاده از رویکرد «پایبندی در مقابل پایبندی» (رویکرد گام به گام) به عنوان نقطه شروع برای تنظیم مجدد روابط آمریکا با ایران حمایت می‌کنیم. اگر ایران مایل به بازگشت به تعهد به محدودیت‌های تعیین شده در برجام باشد، ایالات متحده هم باید برای بازگشت به توافق و فراهم کردن رفع تحریم‌ها طبق این توافق تمایل نشان دهد.

طبق گزارش وبگاه خبری «هیل» وابسته به کنگره آمریکا، کاخ سفید با توجه به مخالفت تقریباً یکپارچه حزب جمهوری‌خواه در مقابل بازگشت آمریکا به برجام، در تلاش برای حفظ حمایت از بین اعضای حزب دموکرات است تا موضع خود را تقویت کند.

به نوشته هیل، دموکرات‌ها هم منتقد این توافق بوده‌ و گفته‌اند که باید برای گنجانده شدن مسائل دیگر در آن بسط پیداکند. 

دموکرات‌های سنا در ادامه خطاب به بایدن مدعی شدند: ما همچنین از دولت شما می‌خواهیم که بعد از بازگشت دوجانبه اولیه به همراه ایران به برجام، از آن به عنوان پایه‌ای برای به سرعت وارد شدن به مباحث دیگر درباره راهبرد دیپلماتیک منطقه‌ای برای مهار ایران استفاده کند که نه تنها کشورهای گروه ۱+۵، بلکه اسرائیل و کشورهای خلیج (فارس) را هم شامل شود.  

آنها سپس از بایدن خواستند برنامه موشکی و حضور منطقه‌ای ایران را هم در آنچه گفت‌وگوهای پس از بازگشت به برجام خواندند، در نظر بگیرد.

دموکراتهای سنا در ادامه زیاده‌خواهی خود افزودند: از طریق یک توافق جدید و یا تمدید توافق فعلی، محدودیت‌های هسته‌ای ذکر شده در برجام را به مرور زمان تمدید کنید. در نهایت از شما این اطمینان را می‌خواهیم که آزادی همه آمریکایی‌ها و افردی که به صورت دائمی و قانونی مقیم آمریکا هستند را در هر گفت‌وگویی با ایران در اولویت قرار دهید.

دولت ترامپ در اردیبهشت ۹۷ به صورت یکجانبه و علیرغم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، از برجام خارج شد و از آن به بعد، تحریم‌های گسترده‌ای را به امید وادار کردن ایران به موافقت با مذاکره مجدد با آمریکا و همچنین یک توافق مورد پسند ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرده است اما این سیاست «فشار حداکثری» نه تنها نتیجه‌ای در برنداشته است بلکه تهران پس از بدعهدی طرفین اروپایی برجام، شروع به برداشتن گام‌هایی در جهت کاهش تعهداتش در قبال توافق هسته‌ای کرده است.

اعضای برجام از جمله چین و روسیه بارها تأکید کرده‌اند که سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران، ریشه اصلی تنش‌های مداوم بر سر وضعیت هسته‌ای ایران است.

مقام‌های دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده‌اند که  قصد دارند آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگردانند. با وجود این، دولت جدید آمریکا هنوز ساز و کار خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای را مشخص نکرده است. اعضای تیم بایدن در اظهاراتی مبهم گفته‌اند قصد دارند از بازگشت به برجام به عنوان مبنایی برای «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» توافق هسته‌ای استفاده کنند.

در راستای احیای برجام اخیراً گفت‌وگوهایی در وین میان اعضای برجام آغاز شده و ایران در آن‌ها بر موضع خود مبنی بر برداشته شدن همه تحریم‌ها از سوی آمریکا پیش از انجام هر گونه اقدامی از سوی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است. ایران همچنین بارها در مقابل مواضع زیاده‌خواهانه مقامات آمریکایی بر مذاکره نکردن بر سر برنامه موشکی و حضور منطقه‌ای خود تاکید کرده است. 

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول