اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

ترجمه تازه‌ای از باراز بارسقیان به بازار آمد

کتاب «فئودالیسم اطلاعات» (چه کسی پیروز اقتصاد دانش است؟) نوشته پیتر دریهوس و جان بریثویت پژوهشگر و استاد دانشگاه، با ترجمه آراز بارسقیان توسط انتشارات امیرکبیر منتشر و روانه بازار نشر شد.

ترجمه تازه‌ای از باراز بارسقیان به بازار آمد

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کتاب «فئودالیسم اطلاعات» (چه کسی پیروز اقتصاد دانش است؟) نوشته پیتر دریهوس و جان بریثویت پژوهشگر و استاد دانشگاه، منتشر و روانه بازار نشر شد.

این کتاب که حاصل همکاری و پژوهش دو چهره دانشگاهی استرالیایی است به بررسی مالکیت انحصاری اطلاعات و خطرات آن می‌پردازد. در این کتاب به نواقص و محدودیت‌هایی که انحصار اطلاعات درپی دارد پرداخته شده و آن را خطری برای رقابت کردن و حصاری برای ورود به بازار می‌داند.

نویسندگان این اثر بر این باور هستند که اگرچه عنوان فئودالیسم اطلاعات برای کتاب ممکن است در نگاه اول توصیف بی‌رحمانه‌ای از دانش اقصاد باشد، اما بی‌شباهت به فئودالیسم قرون وسطا نیست.

مولفان معتقدند در دوران فئودالیسم قرون وسطی رابطه صاحبان زمین و واسط‌ها رابطه‌ای اساساً ناعادلانه بوود. اکثر افراد دون‌پایه تحت سلطه شخصی اربابان مالک زمین بودند. در نهایت، این قدرت شخصی با ایجاد نظام اختصاصی ارباب و رعیتی مالیات و زندان و دادگاه تبدیل به قدرت دولتی شد.

در مورد فئودالیسم اطلاعات بازتوزیع حقوق معنوی انتقال دارایی‌ها از معنویات مشترک به دست مالکان خصوصی را در بر می‌گیرد. این دست‌ها به‌جای اینکه در اختیار دانشمندان و مؤلفان باشند، به رسانه‌های درهم آمیخته و ترکیب شده با علوم زندگی تعلق دارند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«در پارک عمومی کودکی روی تاب نشسته است. او به جای آنکه به عقب و جلو تاب بخورد، زنجیرهای دوطرف را یکی درمیان می‌کشد و به چپ و راست تاب می‌خورد. چند روز بعد والدینش از اداره اجرای احکام مالکیت معنوی، یکی از زیرشاخه‌های پلیس، نامه‌ای دریافت می‌کنند. نامه می‌گوید در دوربین‌های مداربسته دیده‌اند که دختر آن‌ها از شیوه‌ای برای تاب خوردن استفاده می‌کند که حق انحصاری‌اش در اختیار یک شرکت به‌خصوص است. در نامه مدعی شده‌اند که حق این حرکت در انحصار کمپانی پِلی‌پِی است. حالا والدین دختر می‌توانند انتخاب کنند که حق استفاده از این انحصار را بپردازند یا به دلیل استفاده از این حق انحصاری از آن‌ها شکایت قضایی شود!.»

کتاب «فئودالیسم اطلاعات» با ترجمه آراز بارسقیان در ۴۴۰ صفحه و به قیمت ۹۳ هزار تومان توسط موسسه انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول