اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

به رغم هشدارهای چین، یک هیات آمریکایی عازم تایوان شد

همزمان با شدت گرفتن هشدارهای چین به آمریکا درباره دخالت در امور تایوان، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا یک هیات سه نفره شامل مقام‌های پیشین سنا و وزارت خارجه را عازم این جزیره کرد.

به رغم هشدارهای چین، یک هیات آمریکایی عازم تایوان شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک هیات «غیر رسمی» آمریکا شامل «کریس تاد» سناتور اسبق این کشور به همراه «ریچارد آرمیتاژ» و «جیمز استاینبرگ» قائم مقام‌های پیشین وزارت خارجه آمریکا عازم تایوان شدند.

بنا بر گزارش رویترز، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به منظور نشان دادن تعهد واشنگتن در قبال تایوان، روز سه شنبه (دیروز) یک هیات غیر رسمی به این جزیره اعزام کرد.

مقام‌های آمریکایی خبر دادند که سفر «کریس تاد» سناتور اسبق، «ریچارد آرمیتاژ» و «جیمز استاینبرگ» قائم مقام‌های پیشین وزارت خارجه این کشور به تایوان به درخواست بایدن صورت گرفت.

به گفته یک مقام کاخ سفید، سفر این هیات «سیگنال شخصی» رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص تعهد او به تایوان در تقابل با ادعاهای چین بوده است.

یک مقام ارشد دولت بایدن اعلام کرد، هیات آمریکایی در سفر به تایوان با مقام‌های عالی رتبه تایوانی دیدار و رایزنی خواهد کرد.

وی افزود: «انتخاب این سه نفر که سیاستمداران ارشد و دوستان قدیمی تایوان هستند و همچنین روابط شخصی نزدیکی با رئیس‌جمهور بایدن دارند، یک سیگنال مهم درباره تعهد ایالات متحده به تایوان و دموکراسی آن ارسال می‌کند».

دفتر «تسای اینگ-ون» رئیس‌جمهور تایوان درباره این سفر بیانیه صادر و اعلام کرد که وی صبح روز پنجشنبه با هیات اعزامی واشنگتن دیدار خواهد کرد.

وزارت خارجه تایوان هم اعلام کرد، طبق برنامه قرار است هواپیمای حامل هیات آمریکایی بعد از ظهر روز چهارشنبه (امروز به وقت محلی) در فرودگاه «سونگشان» تایوان به زمین بنشیند.

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه هفته گذشته از صدور دستورالعمل‌ تازه به منظور دیدارهای آزادانه‌تر مقام‌های این کشور با مسئولان تایوانی خبر داد؛ اقدامی که به گفته این وزارتخانه به منظور تقویت روابط آمریکا و تایوان انجام شده است.

پس از صدور دستورالعمل جدید از سوی آمریکایی‌ها درباره دیدارهای آزادانه‌تر با مقامات تایوانی، پکن به واشنگتن هشدار داد که از بازی با آتش در موضوع تایوان خودداری کند.

«ژائو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین در این باره گفت: پکن قویا هرگونه تماس میان مقامات آمریکایی با مقامات تایوانی را رد می‌کند (جزئیات بیشتر)

تا قبل از روی کار آمدن ترامپ مقامات آمریکایی براساس «سیاست چین واحد» از دیدار با مقامات تایوانی خودداری می‌کردند. اما در دولت ترامپ چندین مقام واشنگتن به تایوان سفر کرده و این دستورالعمل را نقض کردند.

خبرگزاری رویترز در گزارش روز چهارشنبه (امروز) خود درباره سفر هیات اعزامی بایدن به تایوان نوشت: «تایوان، حساس ترین مساله ارضی چین و منبع اصلی تنش با واشنگتن است و واشنگتن طبق قوانین موجود در ایالات متحده باید ابزارهای دفاعی در اختیار تایوان قرار دهد».

یک مقام دولت بایدن به رویترز گفت: «ایالات متحده به تعامل با تایوان و تقویت همکاری‌مان طبق منافع مشترک بر اساس "سیاست چین واحد" متعهد است».

وی ادامه داد: «و قطعا (ادامه پایبندی به سیاست چین واحد) باعث کم شدن هیچ یک از نگرانی‌هایمان درباره رفتار پکن نیست. تعامل غیر رسمی ما با تایوان باید برقرار بماند».

این مقام دولت آمریکا در پاسخ به سوالی درباره احتمال انجام دیدارها در سطوح عالی این کشور با تایوان در آینده گفت: «ما در حال حاضر برنامه خاصی و سفر به خصوصی نداریم اما قطعا از ما انتظار می‌رود که تعامل داشته باشیم و طبق سیاست چین واحد سفر داشته باشیم».

وی افزود، موضوع تایوان و حفظ وضع موجود در تنگه تایوان، یکی از محورهای رایزنی جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با «یوشی‌ هیده سوگا» نخست‌وزیر ژاپن خواهد بود. این مقام ارشد ژاپنی قرار است طی هفته جاری به واشنگتن سفر و با بایدن دیدار کند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول