اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

آنکارا از آغاز مرحله‌ای جدید در روابط ترکیه و مصر خبر داد

پس از اولین تماس وزیر امور خارجه ترکیه با همتای مصری خود بعد از بحران سال 2011، وزیر خارجه ترکیه از آغاز مرحله جدیدی در روابط دو کشور خبر داد.

آنکارا از آغاز مرحله‌ای جدید در روابط ترکیه و مصر خبر داد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های ترکیه‌ای، امروز (چهارشنبه)، گزارش دادند که «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه این کشور در اظهاراتی به روابط آنکارا و قاهره و محدودیت پرواز از روسیه به ترکیه پرداخته است.

به گزارش وبگاه خبری «هابر تورک» وزیر امور خارجه ترکیه در این خصوص گفت: «مرحله جدیدی میان ترکیه و مصر آغاز می‌شود و شاید سفرهایی متقابل در آینده صورت بگیرد».

مولود چاووش اغلو در ادامه گفت: «نشستی با مصر در سطح نمایندگان وزیران و دیپلمات‌ها برگزار و سفیر تعیین خواهد شد».

با این حال، وی افزود که زمان این نشست هنوز مشخص نشده است و «می‌توان در مرحله آتی در این خصوص بحث و تبادل نظر کرد».

بر اساس این گزارش، وزیر امور خارجه ترکیه  همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش  به موضوع محدودیت‌ها پروازها از روسیه به ترکیه اشاره کرد و در این خصوص گفت: «من هیچ توجیهی درباره تصمیم روسیه در این خصوص نمی‌بینم. این تصمیم تنها به دلایل بهداشتی اتخاذ شده است».

اظهارات چاووش اوغلو در حالی درباره آغاز مرحله‌ای جدید در روابط ترکیه و مصر مطرح شده است که در تحولی بی‌سابقه از از سال ۲۰۱۱ تاکنون، روز شنبه هفته جاری، خبرگزاری «آناتولی» گزارش داد که  وزیر امور خارجه ترکیه در تماس تلفنی با همتای مصری خود فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را به او تبریک گفته است.

این تحول در حالی صورت گرفت که حدود یک ماه قبل، مولود چاووش اوغلو در اظهاراتی که از تلویزیون ترکیه پخش شد، اعلام کرد که ترکیه و مصر تماس‌های دیپلماتیک خود را از سر گرفته‌اند.

وزیر امور خارجه ترکیه ضمن بیان اینکه آنکارا و قاهره در سطح وزارت خارجه و در سطح اطلاعاتی ارتباط دارند، گفته بود:‌ «ارتباطات میان ترکیه و مصر بدون پیش‌شرط از جانب دو طرف آغاز شده است. ما تماس‌های خود با مصر را در سطح دیپلماتیک آغاز کرده‌ایم».

این اعلام پس از آن بود که مقامات ترکیه‌ای با تمجید از برخی اقدامات مصر، اظهارات مثبتی را درباره این کشور بر زبان آوردند.

ترکیه پس از کودتای ارتش مصر به فرماندهی «عبدالفتاح السیسی»، فرمانده وقت ارتش و رئیس جمهور فعلی علیه دولت «محمد مرسی»، اولین رئیس جمهور منتخب این کشور بعد از انقلاب ۲۰۱۱ و فوت مشکوک او در زندان که ترکیه از ین حادثه، به «شهادت مرسی» تعبیر کرد، روابط خود با قاهره را قطع و وارد تنش با مصر شد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول