اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

وقتی بسیجی‌ها برای ازدواج جوانان پا درمیانی می‌کنند/ روایت کارهای جذاب جهادی از یک حوزۀ بسیج مردمی

بسیجی‌های حوزهٔ شهید پرویز این روزها مشغول خدمت جهادی به مردم هستند؛ آن‌ها علاوه بر طرح‌های فرهنگی جذاب‌شان، 580 خانواده را تحت پوشش خود قرار داده‌اند و به آن‌ها رسیدگی می‌کنند؛ اما اقدام جالب‌تر آن‌ها فعالیت در حوزۀ خانواده است. به گفتهٔ فرمانده، تاکنون از جدایی 61 زوج جلوگیری کردند و برای ازدواج 43 زوج هم پادرمیانی کرده‌اند.

وقتی بسیجی‌ها برای ازدواج جوانان پا درمیانی می‌کنند/ روایت کارهای جذاب جهادی از یک حوزۀ بسیج مردمی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، یکی از گروه‌های جهادی فعال در قزوین، نوجوانان و جوانان جهادگر حوزهٔ شهید پرویز هستند که سال‌های سال است در کنار یک‌دیگر فعالیت‌های متنوع فرهنگی، اجتماعی و عمرانی در مناطق جنوب شهر انجام می‌دهند و در راه خدمت به محرومین روستاها نیز از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند. فرماندهٔ این نوجوان و جوانان، خلوص نیت و عمل خالصانه را ویژگی مشترک همهٔ گروه‌های جهادی می‌داند و معتقد است جهادگران علی‌رغم سختی‌های کار، به دستور ولی امر خود در جهت خدمت محرومان عمل می‌کنند و همین امر، سختی‌ها را برای آنان آسان و حتی لذت‌بخش می‌کند.

رحمان خدابنده‌لو، فرماندهٔ حوزهٔ بسیج شهید پرویز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین می‌گوید: جهادگران حوزهٔ شهید پرویز در 3 بخش فرهنگی، اجتماعی و عمرانی فعالیت می‌کنند. در حوزهٔ فرهنگی در مناسبت‌های مختلف از قبیل دههٔ فجر، هفتهٔ دفاع مقدس و مناسبت‌هایی از این قبیل برنامه‌های مختلفی را در سطح شهر اجرا می‌کنیم. در مناسبت‌های دیگر نیز نظیر سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، شهادت شهید فخری‌زاده، سالروز حماسهٔ 9 دی و موارد این‌چنینی تلاش می‌کنیم برنامه‌های فرهنگی در سطح شهر اجرا کنیم. وی ادامه می‌دهد: برای مثال هر سال در شب 22 بهمن ساعت 21 که مردم فریاد الله‌اکبر سر می‌دهند و تکبیر می‌گویند، ما نیز در پیاده‌روی سبزه‌میدان گروه سرود خود را تحت‌عنوان گروه صراط هماهنگ می‌کنیم و همزمان با برگزاری مراسم و اجرای سرود، تکبیر می‌گوییم.

 

امسال در کنار این برنامه‌ها، توزیع ماسک نیز داشتیم و 30 هزار ماسک در ایستگاه‌های شهری در میان مردم توزیع کردیم. در سالگرد شهید سلیمانی نیز حدود 3 هزار آیینه‌آویز خودرو چاپ و توزیع شد. آیینه‌آویزهایی که حاج قاسم را در میدان‌های مختلف معرفی کرده بود؛ مرد میدان در عرصهٔ دفاع مقدس، مرد میدان در عرصهٔ جبههٔ مقاومت، مرد میدان در عرصهٔ اخلاق، مرد میدان در عرصهٔ عبادت و ارتباط با خدا و این قبیل عرصه‌ها. هم‌چنین ایستگاهی تحت‌عنوان ایستگاه خودرونویسی نیز داشتیم که پشت شیشهٔ ماشین‌ها موضوعات مرتبط با حاج قاسم را می‌نوشتند و پوستر و عکس‌های این شهید بزرگوار را در میان مردم توزیع می‌کردند. در محل پیاده‌روی سبزه‌میدان نیز تلویزیون شهری نصب کرده بودیم و ۳ شب مراسم برگزار کردیم و تصاویر حاج قاسم و معرفی جبههٔ مقاومت، عملکرد و رویکرد جبههٔ مقاومت، نقش حاج قاسم در جبههٔ مقاومت و ولایت در مکتب حاج قاسم را برای مردم تبیین کردیم.

تکریم رزمندگان و والدین شهدا در محله‌ها

یکی از برنامه‌های فرهنگی جالبی که این گروه جهادی انجام داده است، تکریم رزمندگان و تجلیل از آنان در هفتهٔ دفاع مقدس بود که درب منازل این عزیزان انجام شد. هم‌چنین در روز مادر و روز پدر، این جهادگران، مادران و پدران شهدا را به نمایندگی از مادران و پدران محله تکریم کردند. خدابنده‌لو در این رابطه عنوان می‌کند: با توجه به شرایط کرونایی حاکم بر جامعه و این‌که امکان برگزاری مراسم گسترده در هفتهٔ دفاع مقدس وجود نداشت، تصمیم گرفتیم از رزمندگان دفاع مقدس جلوی در منازل این عزیزان تجلیل کنیم. در همین راستا تقدیرنامه‌ای با امضای فرمانده‌کل سپاه، سردار سلامی، تهیه کردیم و به در منازل 250 تن از ایثارگران جنوب شهر رفتیم و به پاس رشادت‌های آنان این تقدیرنامه‌ها را تقدیم آنان کردیم. وی ادامه می‌دهد: در روز مادر و روز پدر نیز مراسم تجلیل از مادران آسمانی و پدران آسمانی را داشتیم. به این صورت که به درب منازل 60 تن از مادران و پدران شهدای جنوب شهر رفتیم و گروه سرود نیز هماهنگ کرده بودیم که در وصف این عزیزان در محله‌ها سرود بخوانند و یا در برخی محله‌ها تعدادی از والدین شهدا را کنار درب مسجد محله تجلیل می‌کردیم. ما این کار را به نمایندگی از مادران و پدران آن محله انجام دادیم که این عزیزان بدانند مردم قدردان ایثار و از خودگذشتگی‌های آنان هستند.

 

هر کوچهٔ شهید یک حسینیه

از دیگر برنامه‌های برگزار شده توسط جهادگران حوزهٔ شهید پرویز، برگزاری مراسم سالگرد شهدایی از قبیل شهید پرویز و شهید حسن‌پور بر مزار آنان است. برگزاری مراسمی صمیمی که موجب الفت و انس بیشتر با شهدا می‌شود. خدابنده‌لو در این رابطه اظهار می‌کند: در گلزار شهدا و بر مزار شهیدان والامقامی مانند شهید پرویز و شهید حسن‌پور مراسم سالگرد برای آنان برگزار کرده و با دعوت از رزمنده‌ها و همرزمان این شهدا، فضایی مانند شب خاطره برای انس و الفت بیشتر با این شهدا برگزار کردیم. وی ادامه می‌دهد: در ماه محرم نیز درب منزل شهدا، برنامهٔ «هر کوچهٔ شهید یک حسینیه» را از ابتدای محرم تا سوم امام و در روزهای اربعین و 28 صفر داشتیم که در کوچهٔ شهدا و درب منازل شهدا هیئت کوچکی برگزار می‌کردیم و یاد اباعبدالله(ع) و یارانشان و یاد این شهدای عزیز را زنده نگاه می‌داشتیم. هم‌چنین بخش اعظمی از امورات برنامهٔ نماز ظهر عاشورا که همه ساله در خیابان شهدای قزوین برگزار می‌شود بر عهدهٔ گروه جهادی ماست.

 

580 خانواده، تحت پوشش یک حوزهٔ بسیج

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون گروه‌های مردمی و جهادگران با دعوت ولی امر خویش، پا به میدان گذاشته‌اند و به کمک نیازمندان و آسیب‌دیدگان ناشی از کرونا شتافته‌اند. جهادگران حوزهٔ شهید پرویز نیز در استان قزوین فعالیت‌های بی‌نظیری در این راستا انجام داده‌اند و در این خدمات‌رسانی‌ها سهم به‌سزایی داشته‌اند. فرماندهٔ حوزهٔ شهید پرویز در این‌باره بیان می‌کند: ما پیش از شیوع کرونا 380 خانواده را در جنوب شهر تحت پوشش داشتیم که در مناسبت‌های گوناگون به آن‌ها بسته‌های معیشتی اهدا می‌کردیم. با شیوع کرونا، آمار خانواده‌های تحت پوشش ما به 580 خانواده رسید، زیرا تلاش کردیم خانواده‌های آسیب‌دیدهٔ کرونا را نیز حمایت کنیم. این حمایت‌ها شامل اعطای بسته‌های معیشتی، کمک در زمینهٔ خرید دارو و یا کمک در زمینهٔ درمان بیماران است. از ابتدای بیماری کرونا تا امروز بیش از 4 هزار بستهٔ معیشتی میان نیازمندان و آسیب‌دیدگان ناشی از کرونا توزیع شده است و اکنون نیز در حال آماده‌سازی 400 بستهٔ دیگر هستیم تا این بسته‌ها را نیز در نیمهٔ ماه مبارک رمضان و به‌مناسبت میلاد امام حسن‌مجتبی(ع) توزیع کنیم. وی ادامه می‌دهد: در حوزهٔ بیماری کرونا نیز تلاش کردیم برای بیماران کرونایی نیازمند آب‌سیب و آب‌هویج و آش‌بلغور جهت افزایش ایمنی بدن آنان تهیه کنیم. یک مرحله نیز به خانواده‌های نیازمند بن اهدا کردیم تا هر خانواده بر حسب نیاز خود کالا تهیه کند.

 

از فروش مواد بهداشتی به قیمت کارخانه تا تأمین هزینه داروی بیماران کرونایی

وی اظهار می‌کند: در حوزهٔ کرونا، در بحث گندزدایی محلات نیز از ابتدا فعالیت داشتیم و اکنون نیز مدیریت گندزدایی بازار قزوین بر عهدهٔ حوزهٔ ماست که این کار یک شب در میان انجام می‌شود. هم‌چنین از ابتدا در بحث تولید و توزیع ماسک فعال بودیم و از اسفند 98 تا اردیبهشت 99 دو کارگاه فعال تولید ماسک در سطح شهر داشتیم که در این مدت 50 هزار ماسک در این کارگاه‌ها دوخته شد و در میان مردم توزیع گشت. هم‌چنین اوایل کرونا که مواد ضدعفونی و الکل تا حدودی کمیاب و یا گران بود، با شرکت‌های تولیدکنندهٔ این مواد هماهنگ شد و در شهر چند ایستگاه فروش الکل به قیمت درِب شرکت راه‌اندازی کردیم. هم‌چنین در این دوران 9 هزار بستهٔ بهداشتی نیز آماده‌سازی و درب منازل نیازمندان به‌صورت رایگان توزیع شد. خدابنده‌لو در ادامه بیان می‌کند: در طرح شهید سلیمانی نیز فعالیت‌های درمانی مختلفی داشتیم. برای مثال اجرای طرح غربالگری، ایجاد پایگاه سلامت، انجام تست‌های رپید در جنوب شهر، تهیهٔ 2 میلیون تومان دارو برای بیماران نیازمند کرونایی، تهیهٔ 8 کپسول اکسیژن برای نیازمندان کرونایی در منزل که از ابتدای طرح تا امروز 26 بیمار از آن‌ها استفاده کرده‌اند، تماس تلفنی با بیماران کرونایی قرنطینه در منزل و بررسی و رفع مشکلات آنان در زمینه‌های درمانی و معیشتی، فعالیت تیم امر به معروف به‌صورت خودرویی که به همراه سیستم صوتی در محله‌ها مردم را دعوت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌کند، بسیجیان نیز در اماکن شلوغ و پر تردد به مردم و کسبه که ماسک ندارند، ماسک رایگان اهدا کرده و آنان را دعوت به استفاده از ماسک می‌کنند.

 

تصفیه حساب دفتری و تصفیهٔ اجاره‌خانهٔ نیازمندان

از دیگر کارهای خوب حوزهٔ شهید پرویز در ایام کرونا، تصفیه حساب دفتری و تصفیهٔ اجاره‌خانهٔ عزیزانی است که به‌دلیل عدم توان پرداخت این بدهی‌ها، به مشکل خورده‌اند. فرماندهٔ حوزهٔ شهید پرویز می‌گوید: در سال 99 با کمک خیرین موفق شدیم حساب دفتری مغازه‌ها و محله‌های جنوب شهر را که مردم نیازمند از آنان خرید کرده بودند و قادر به پرداخت بدهی خود نبودند، به مبلغ 11 میلیون تومان تصفیه کنیم. هم‌چنین مبلغ 28 میلیون تومان نیز اجاره‌بها و رهن منازل کسانی که اجاره‌بهایشان به‌دلیل تنگدستی به تعویق افتاده بود، تصفیه شد. وی ادامه می‌دهد: هم‌چنین سری قبل که مرغ در بازار کم شد و مردم در شرایط کرونایی در صفوف طولانی مرغ می‌ایستادند و بیم این بود که این کار موجب شیوع بیشتر کرونا شود، حدود 4 تن مرغ منجمد را با اداره بازرگانی هماهنگ کردیم و با محوریت مساجد به مردم عرضه کردیم که هم مردم در شرایط کرونایی در صف فروش نایستند و هم بتوانند راحت‌تر مایحتاج خود را تهیه کنند. در روز عید غدیر نیز 8 هزار پرس غذای گرم در میان نیازمندان توزیع کردیم.

اعطای وام‌ خوداشتغالی و راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه

خدابنده‌لو در ادامه به بخشی دیگر از فعالیت‌های اجتماعی جهادگران حوزهٔ شهید پرویز اشاره کرده و اظهار می‌کند: یکی دیگر از فعالیت‌های ما، راه‌اندازی و تأسیس صندوق‌های قرض‌الحسنه در پایگاه‌های بسیج محلات است که یکی از این صندوق‌ها، صندوق نمونهٔ استان شد. از محل اعتبارات این صندوق‌ها، وام‌های سبک و خرد خوداشتغالی به نیازمندان پرداخت می‌کنیم. نحوهٔ بازپرداخت این وام‌ها را نیز وام‌گیرنده تعیین می‌کند و وام‌ها کاملاً بدون سود هستند. برای مثال ممکن است یک خانم سرپرست خانوار برای فعالیت در منزل به یک چرخ خیاطی نیاز داشته باشند و قادر به خرید آن نباشد. ما از طریق اعطای وام از این صندوق به او کمک می‌کنیم بتواند با تهیهٔ چرخ خیاطی در منزل فعالیت کند و از این طریق زندگی خود را تأمین کند. در کنار این صندوق‌ها، در تمامی پایگاه‌های بسیج محله‌های تحت پوشش ما، خیریه نیز داریم که نیازمندان محله‌های خود را تحت پوشش دارند.

 

ترک اعتیاد و مراقبت از خانوادهٔ معتادان

از دیگر فعالیت‌های جهادگران این حوزه در محله‌های جنوب شهر قزوین، همکاری با مراکز ترک اعتیاد جهت ترک دادن معتادانی است که خانواده‌های آن‌ها به‌دلیل همین مسئله در حال فروپاشی است. خدابنده‌لو عنوان می‌کند: فعالیت در حوزهٔ ترک اعتیاد نیز یکی دیگر از اقدامات حوزهٔ ماست. در بحث ترک اعتیاد یکی از مراکز ما با همکاری یکی از سمن‌ها در حال ترک دادن 70 نفر از معتادین جنوب شهر است و هفته‌ای 2 جلسه کلاس برای آنان برگزار می‌کنیم. پیش از این نیز این عزیزان را به کمپ‌های ترک اعتیاد می‌فرستادیم که البته اکنون به‌دلیل شیوع کرونا این مسئله انجام نمی‌شود. هم‌چنین خانواده‌های این عزیزان را نیز تحت پوشش قرار می‌دهیم تا از منظر معیشتی آسیب نبینند و حتی به این خانواده‌ها ویژه‌تر از خانوارهای نیازمند دیگر کمک می‌شود تا کمبودی را احساس نکنند.

با مشاوره تلاش کردیم جلوی طلاق را بگیریم

خدابنده‌لو در ادامه بیان می‌کند: در حوزهٔ آسیب‌های اجتماعی از قبیل طلاق نیز روحانی‌هایی داریم که با توجه به این‌که محله‌های جنوب شهر بافتی روستایی دارند و همه نسبت به یکدیگر شناخت دارند، شناسایی خانواده‌هایی که مشکل دارند انجام می‌شود و این روحانیون به‌عنوان معتمدین محله وارد این فضا می‌شوند و با برگزاری جلسات متعدد مشاوره، از متلاشی شدن و فروپاشی خانواده‌ها جلوگیری می‌کنند. تا امروز از 61 مورد طلاق جلوگیری شده و در 43 مورد نیز زمینه‌سازی ازدواج داشته‌ایم.

وقتی بسیجی‌ها برای ازدواج جوانان پادرمیانی می‌کنند

فرماندهٔ حوزهٔ بسیج شهید پرویز در رابطه با زمینه‌سازی ازدواج برای جوانان توسط بسیجیان این حوزه بیان می‌کند: در رابطه با زمینه‌سازی ازدواج نیز برنامه‌های متعددی داریم. از کمک در تأمین جهیزیه برای صدها خانواده تا اهدای 4 سری جهیزیهٔ کامل به 4 زوج جوان که مدت‌ها به‌خاطر عدم توانایی در تأمین جهیزیه در دوران نامزدی مانده بودند. هم‌چنین زمینه‌سازی ازدواج فقط در بحث جهیزیه نیست. بلکه هفته‌ای یک جلسه نیز کلاس‌های مشاوره برای جوانان مجرد و یا کسانی که در دوران نامزدی هستند، در مسجد محمدخان‌بیک برگزار می‌کنیم و با حضور اساتید حوزهٔ علمیه تلاش می‌کنیم مسیر صحیح زندگی را به جوانان آموزش دهیم. هم‌چنین جوان‌هایی نیز بوده‌اند که به یک‌دیگر علاقمند بوده و به‌دلیل اختلافات خانواده‌ها یا مخالفت خانواده‌ها در رسیدن به یک‌دیگر مشکل داشته‌اند که ما با وساطت و پادرمیانی این مشکلات را حل کرده‌ایم. برای مثال یکی از بسیجیان ما عاشق یک بنده‌خدایی شده بود که علی‌رغم موافقت خانوادهٔ دختر، خانوادهٔ پسر مخالف این وصلت بودند. روحانی ما با لباس روحانیت و بنده با لباس سپاه، شیرینی خریدیم و به منزل این عزیزان رفتیم و با والدین پسر صحبت کردیم و آن‌ها را متقاعد کردیم که اجازه بدهند این وصلت سر بگیرد. حتی در خواستگاری آن‌ها نیز حضور پیدا کردیم و اکنون این عزیزان عقد کرده‌اند و مشغول انجام کارهای ازدواج خود هستند.

 

فعالیت‌های عمرانی در استان‌های سیل‌زدهٔ گلستان و لرستان و زلزلهٔ کرمانشاه

فرماندهٔ حوزهٔ شهید پرویز در رابطه با فعالیت‌های عمرانی جهادگران این حوزه عنوان می‌کند: جهادگران حوزهٔ ما نه تنها در استان قزوین، بلکه در استان‌هایی که با حوادث طبیعی مواجه شده‌اند نیز فعالیت‌های عمرانی انجام می‌دهند و همواره در خدمت به محرومین و نیازمندان پیشتاز هستند. در سیل لرستان ما از طریق کمک‌های جمع‌آوری شدهٔ مردمی در نماز جمعه، به میزان 60 میلیون تومان به هم‌وطنان سیل‌زده کمک کردیم. هم‌چنین موفق شدیم به همت جوانان جهادگر یک واحد مسکونی در نورآباد لرستان احداث کنیم. وی ادامه می‌دهد: گروه جهادی ما در سیل گلستان نیز حضور داشت. ما در این منطقه موتور دیزل آب سنگین برده بودیم و حدود 20 روز آن‌جا فعالیت داشتیم و آب محلات، خانه‌ها و حیاط‌ها را تخلیه می‌کردیم. در زلزلهٔ کرمانشاه نیز در سرپل ذهاب امورات مختلف عمرانی را در حوزهٔ نصب کانکس‌ها، آوار برداری و پاکسازی معابر انجام می‌دادیم و 70 روز در این منطقه مستقر بودیم و حتی مستندی نیز از فعالیت‌های جهادگران ما در آن‌جا تهیه شد که در یکی از شبکه‌های سیما پخش شد.

 

پروژه‌های رفع محرومیت در محلات جنوب شهر و مناطق کمتر برخوردار

این جهادگران جان بر کف، در کنار همهٔ فعالیت‌های خداپسندانه‌ای که انجام می‌دهند، تلاش می‌کنند با اقدامات عمرانی در محله‌های جنوب شهر و روستاهای مناطق محروم از قبیل طارم‌سفلی و الموت، در رفع محرومیت از این مناطق مؤثر باشند. خدابنده‌لو در این‌باره می‌گوید: جهادگران ما در روستاهای طارم‌سفلی و الموت در پروژه‌های مختلفی حضور داشته و فعالیت‌های عمرانی، فرهنگی و اجتماعی گوناگونی انجام داده‌اند. برای مثال در اردوهای جهادی، در کنار کارهای عمرانی در محله‌ها، فعالیت‌های فرهنگی نیز انجام می‌دهیم و برای کودکان و نوجوانان کلاس‌های ویژه‌ای برگزار می‌کنیم، و روحانی با خود به اردوهای جهادی می‌بریم تا برای مردم احکام بگوید و مشکلات مردم روستا را در حد توان حل کند، برای مثال اگر دعوا یا اختلافی بین خانواده‌ها وجود دارد پادرمیانی کرده و اختلافات را ختم به خیر کند. هم‌چنین جهادگران ما در روستاها رنگ‌آمیزی و بازسازی مدارس و مساجد، آب‌رسانی حرفه‌ای در روستاها، ساخت مخزن آب و گندزدایی را انجام می‌دهند. حتی جهادگران ما در چیدن علوفهٔ کشاورزانی که نیاز به کمک داشتند نیز همکاری کرده و برای کشاورزانی که نیروی کار نداشتند، علوفه‌چینی کردند. وی ابراز می‌کند: در سال 99 نیز چند باب منزل مسکونی در جنوب شهر را که مشکلات عمرانی داشتند تعمیر کردیم، برای مثال ایزوگام یکی از خانه‌ها مشکل داشت یا نمای یکی از خانه‌ها در حال ریزش بود یا یکی از خانه‌ها نیاز به ساخت حمام و سرویس بهداشتی داشت که توسط جهادگران انجام شد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، جهادگران حوزهٔ شهید پرویز با عشق و اخلاص تمام سختی‌ها را به جان می‌خرند تا بتوانند رضایت معشوق را کسب کنند و چه لذتی بالاتر از این‌که با کمک به محرومان و نیازمندان، لبخند رضایت را بر چهرهٔ معشوق ببینند و دلشان آرام گیرد.

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول