اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

واکنش‌ها به غنی سازی ۶۰ درصدی در ایران

اعلام تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای غنی سازی ۶۰ درصد در پی خرابکاری اخیر در تأسیسات غنی سازی نطنز، واکنش‌هایی را به همراه داشت؛ سخنگوی کاخ سفید گفت که این اقدام را جدی می‌گیریم و فرانسه هم آن را محکوم کرد و سه کشور اروپایی نیز ابرازنگرانی کردند.

واکنش‌ها به غنی سازی ۶۰ درصدی در ایران

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، صبح یکشنبه‌ ۲۲ فروردین ماه «بهروز کمالوندی» معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با فارس از وقوع حادثه در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی سازی نطنز خبر داد و گفت که این حادثه تلفات انسانی و آلودگی به همراه نداشته است.

 

 

عصر همان روز نیز «علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی در اظهاراتی، گفت: ایران ضمن محکوم کردن این حرکت مذبوحانه و تاکید بر ضرورت برخورد جامعه بین المللی و آژانس با این تروریسم هسته‌ای، حق خود را برای اقدام علیه عاملان، آمران و مباشران محفوظ می‌دارد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل نوشت: هدف قرار دادن تعمدی یکی از تاسیسات هسته‌ای تحت پادمان - با خطر بالای نشت سراسری و بی‌هدف مواد رادیواکتیو - تروریسم هسته‌ای و جنایت جنگی است.

در همین خصوص گزارش‌هایی منتشر شد از جمله نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شد که اتفاق جدید در نطنز به حدی بوده که ۹ ماه طول می‌کشد غنی سازی ایران از سر گرفته شود.

«عاموس یادلین» رئیس پیشین دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی هم در انتقادی از نخست‌وزیر این رژیم درباره رعایت نکردن سلسله مراتب برای انجام عملیات‌های حساس امنیتی، به صراحت اقدام تروریستی این رژیم در تاسیسات نطنز را تایید کرد. (بیشتر بخوانید)

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه نیز دوشنبه ۲۳ فروردین ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران اعلام کرد که تمامی سانتریفیوژهایی که به خاطر این اتفاق از مدار خارج شدند از نوع IR1 بودند و اینها با سانتریفیوژهای پیشرفته جایگزین می‌شود.

 

 

وی افزود‌: این توان الان در جمهوری اسلامی ایران در بالاترین سطح وجود دارد که اینها با پیشرفته‌ترین سانتریفیوژها جایگزین شود. آنچه در نطنز اتفاق افتاد نه می‌تواند صنعت هسته‌‌ای ایران که دانش بومی است را به عقب بیندازد و نه می‌تواند در مسیر قطعی رفع تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران موثر باشد.

علی اکبر صالحی نیز ظهر دوشنبه ۲۳ فروردین ماه در مراسم افتتاح مرکز فناوری‌های کوانتومی در اظهاراتی این اقدام را خرابکاری برشمرد و گفت:‌ در گزارش‌هایشان گفته‌اند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران را در نطنز ۹ ماه عقب انداخته‌‌ایم، شما شاهد خواهید بود ظرف چند روز آینده بخش قابل توجهی از خرابکاری‌هایی که دشمن انجام داده بود ان‌شاءالله جبران خواهد شد.

 

 

وی همچنین اعلام کرد: سیستم برق اضطراری سایت همین امروز راه اندازی شد و ان‌شاءالله ظرف روزهای آینده برق اصلی نیز وصل خواهد شد و بقیه امور هم پیش خواهد رفت و خواهید دید. همین الان غنی سازی با قوت در نطنز جلو می‌رود و غنی سازی متوقف نشده است. ما این جا جبرانش را ۵۰ درصد بیشتر خواهیم کرد، تا دشمن بداند که ما هم راه مقابله را داریم، راه مقابله ما، راه شرافتمندانه و علمی و کوشش و تلاش است.

از سوی دیگر «کاظم غریب‌ آبادی» نماینده دائم ایران در آژانس از ارسال نامه‌ای به گروسی در پی حادثه نطنز خبر داد و رژیم صهیونیستی را مسئول این حادثه خواند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز روز سه‌شنبه ۲۵ فروردین ماه در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف همتای روس خود با اشاره به خرابکاری در تاسیسات غنی سازی نطنز هم گفت: آن‌چه در نطنز رخ داد خیال می‌کنند که اهرم‌های ایران را کم می‌کند. این برای ایران امکانپذیر می‌کند که به صورت قانونی و مشروع و برای جبران این حماقت تروریستی، از هر امکانی که دارد در نطنز استفاده کند. خواهند دید. این اولین بار نیست. ویروس استاکس نت را هم استفاده کردند ولی چه اثری دیدند. این بار هم همان خواهد شد.

 

 

وی تصریح کرد: به شما اطمینان می‌دهم که حتما در آینده نزدیک، نطنز با سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر و با قدرت بیشتر جلو خواهد رفت. اسرائیلی‌ها اگر فکر کردند، می‌توانند ایران را از پیگیری رفع تحریم‌ها از مردم ایران باز بدارند، قمار بسیار بدی کردند.

* اعلام آغاز غنی سازی ۶۰ درصد/ هزار سانتریفیوژ جدید در نطنز نصب خواهد شد

«سید عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات با گروه ۱+۴ در چارچوب کمیسیون مشترک برجام که روز سه‌شنبه وارد وین شد، گفت که ایران در نامه‌ای به آژانس اعلام کرده که غنی سازی ۶۰ درصدی را آغاز خواهد کرد. (اینجا بخوانید)

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت که عملیات اجرایی غنی سازی ۶۰ درصد از سه‌شنبه در تأسیسات نطنز آغاز می‌شود (+) و افزود: اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصد برای استفاده در تولید عنصر «مولیبدن» با هدف به‌کارگیری در ساخت انواع رادیوداروهاست.

جمهوری اسلامی ایران همچنین در نامه‌ای به آژانس اعلام کرد که هزار سانتریفیوژ جدید در نطنز نصب خواهد شد. عراقچی هم در این باره گفت که این سوای۵۰۶۰ سانتریفیوژ موجود است که ممکن است تعدادی صدمه دیده باشد که هنوز مشخص نیست چه تعداد در اثر این حادثه، آسیب دیده است.

غریب آبادی نماینده ایران در آژانس نیز شب گذشته در توئیتی در این خصوص نوشت: بر اساس نامه و اطلاعات طراحی که در بعدازظهر روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین ماه تحویل آژانس شد، غنی سازی ۶۰ درصدی در دو زنجیره از سانتریفیوژهای جدید IR4 و IR6 در نطنز انجام می‌شود. فرآیند فنی از همین روز آغاز شده و پیش بینی می‌شود هفته بعد اورانیوم با غنای ۶۰ درصد برداشت شود. این اقدام که در واکنش به خرابکاری اخیر در نطنز صورت می‌گیرد، آثار قابل توجهی نیز در ارتقای کیفیت و کمیت رادیوداروهای تولیدی سازمان انرژی اتمی دارد.

 

 

 

خبرگزاری فرانسه هم در گزارشی اعلام کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد تهران برای بالا بردن [سطح] غنی‌سازی اورانیوم را تایید کرده است.

‌حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس ‌جمهوری ایران نیز صبح امروز (چهارشنبه) ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ در  جلسه هیأت دولت گفت: راه‌اندازی IR-6 و غنی‌سازی ۶۰ درصدی پاسخی به شرارت‌ها بود. اگر صهیونیست‌ها بر علیه ملت ما توطئه کردند، پاسخ خواهیم داد؛ اولین گام همین بود.

روحانی خاطرنشان کرد: می‌خواهید ‌در مذاکرات دست ما خالی شود، ولی دست ما پر است. دو تا دست شما را بریدیم؛ یک دست با IR-6 و یک دست را با غنی سازی ۶۰ درصد زدیم. (اینجا بخوانید)

گفتنی است، در پی اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، سازمان انرژی اتمی غنی سازی ۲۰ درصد را ۱۵ دی ماه در فردو از سر گرفت. بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ۱۵ دی ماه با بیان اینکه توانایی غنی سازی ۴۰ تا ۶۰ درصد را داریم، گفت: در حال حاضر برای برداشت اورانیوم ۲۰ درصد از ماشین‌های IR1 استفاده می‌شود و ۶ آبشار را به این کار اختصاص داده‌ایم و این ظرفیت را داریم که از سانتریفیوژهای IR4 و IR2M و IR6 نیز استفاده کنیم. 

اعلام تصمیم ایران برای آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی واکنش‌هایی را به همراه داشت.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین سه‌شنبه در توئیتی در این خصوص نوشت: آن‌هایی که دست به اقدام خرابکارانه علیه تاسیسات هسته‌ای در نطنز زدند احتمالاً به دنبال تضعیف روند احیای برجام بودند. آن‌ها «پیامدهای» احتمالی قابل توجه (چنین اقدامی) را دست کم گرفتند. 

وی همچنین در اظهاراتی دیگر بیان کرد که ایران همواره در گام‌های برجامی خود شفاف عمل کرده است.

لازم به ذکر است، «ماریا زاخاروا» سخنگوی دستگاه سیاست خارجی روسیه در پی خرابکاری در نطنز ضمن ابراز امیدواری درخصوص عدم تأثیرگذاری حادثه نطنز بر مذاکرات هسته‌ای گفته بود: در صورتی که این حادثه عمدی باشد آن را به شدت محکوم می‌کنیم. 

«جن ساکی» سخنگوی کاخ‌سفید هم شامگاه سه‌شنبه گفت که اعلام غنی‌سازی ۶۰ درصد توسط ایران را جدی می‌گیریم و گفت که این اقدام ایران،‌ جدیت آن در گفت‌وگوهای وین را زیر سؤال می‌برد. (بیشتر بخوانید)

سخنگوی کاخ سفید بعد از خرابکاری در نطنز اعلام کرده بود که آمریکا در حادثه نطنز نقش نداشته و تمرکزش را روی مذاکرات وین قرار داده است.

فرانسه هم شامگاه سه‌شنبه اعلام تصمیم ایران برای آغاز غنی سازی ۶۰ درصد را محکوم کرد. کاخ الیزه در بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد که پاریس این اعلام ایران را تحولی جدی دانسته که نیازمند واکنشی هماهنگ شده از سوی کشورهای مشارکت کننده در مذاکرات هسته‌ای است.  

سه کشور اروپایی نیز در این خصوص بیانیه‌ای منتشر و ابراز نگرانی کردند. در این بیانیه آمده است: این یک تحول جدی است، زیرا تولید اورانیوم بسیار غنی شده گامی مهم در جهت تولید سلاح اتمی است. ایران نیاز متقاعد کننده‌ای برای غنی‌سازی در این سطح ندارد. ما همچنین نگرانی خود را درباره خبرها مبنی بر برنامه ایران برای نصب هزار سانتریفیوژ دیگر در نطنز که به شکلی قابل توجه توانایی غنی سازی ایران را افزایش می‌دهد، ابراز می‌کنیم. 

سازمان انرژی اتمی نیز امروز در پیامی توئیتری با اعلام این‌که تاسیسات هسته‌ای نطنز با سرعت هر چه بیشتر به سوی اهداف تعیین ‌شده حرکت خواهد کرد، اعلام کرد: اگر لازم باشد، دانشمندان ایرانی کاری خواهند کرد که دنیا مجدداً قدرت علمی ایرانیان در فناوری هسته‌ای را ببینند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول