اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

عمویی: غنی‌سازی ۶۰ درصد واکنشی محکم به شرارت‌های دشمنان است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت: غنی‌سازی 60 درصد واکنشی محکم به دشمنان جمهوری اسلامی بویژه رژیم صهیونیستی و آمریکاست؛ کسانی که دست به تخریب در سایت هسته‌ای نطنز زده‌اند می‌دانند بر اساس حقوق بین‌الملل اقدامات خرابکارانه علیه مراکز هسته‌ای جنایت علیه بشریت است.

عمویی: غنی‌سازی ۶۰ درصد واکنشی محکم به شرارت‌های دشمنان است

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به برنامه جمهوری اسلامی برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی اظهار داشت: ماده یک قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها سازمان انرژی اتمی را ملزم کرده است که برای تأمین نیازهای صلح‌آمیز کشور، اگر فراتر از غنی‌سازی ۲۰ درصد هم لازم باشد انجام دهد. 

وی افزود: در شرایط فعلی که نیازمند برخی رادیوداروها مانند ماده مولیبدون هستیم،کشور نیازمند به غنی‌سازی ۶۰ درصد است و این الزام برای سازمان انرژی اتمی وجود دارد که این سطح از غنی‌سازی را آغاز کند ضمن اینکه کشورمان در طراحی پیشران هسته‌ای گام‌های مؤثری برداشته و این پیشران که در آینده تولید خواهد شد نیازمند به غنی‌سازی ۶۰ درصدی است چرا که قرار است استفاده صلح‌آمیز از این پیشران هسته‌ای در راستای منافع صلح‌آمیز کشورمان صورت گیرد تا بتوانیم استفاده بهینه از کشتی‌ها داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: غنی‌سازی ۶۰ درصدی واکنشی محکم به دشمنان جمهوری اسلامی و به ویژه رژیم صهیونیستی و طرف‌‌های غربی از جمله ایالات متحده آمریکاست؛ کسانی که دست به تخریب در سایت هسته‌ای نطنز زده‌اند باید بدانند و می‌دانند که بر اساس حقوق بین‌الملل مراکز هسته‌ای در حال فعالیت مراکزی حساس محسوب می‌شوند و اقدامات علیه این مراکز کاملا ممنوع است زیرا می‌تواند آثاری را برای مردم داشته باشد لذا آنها اقدامی جنایتکارانه انجام داده‌اند. 

وی گفت: اقدام جنایتکارانه علیه تأسیسات هسته‌ای نطنز کاملا خلاف همه موازین بین‌المللی است؛ هر چند که نشت ماده رادیو اکتیو در سایت نطنز صورت نگرفته است اما این امکان وجود دارد که با اقدام خرابکارانه در این سایت‌ها چنین حادثه‌ای شکل بگیرد که حتما می‌تواند جنایت علیه بشریت تلقی شود.

عمویی افزود: متأسفانه برخی طرف‌ها فکر می‌کردند در مذاکرات با جمهوری اسلامی می‌توانند با ایجاد خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نطنز دست ایران را برای مذاکرات به منظور فشار بر ایران خالی کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ‌واکنش جمهوری اسلامی ایران نسبت به اقدام خرابکارانه در تأسیسات هسته‌ای نطنز کاملا روشن بود گفت: آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی نشان داد که تهران محدود به غنی‌سازی در نطنز نیست و به سرعت دانش بومی غنی‌سازی هسته‌ای را به کار گرفته و سایت نطنز را با قدرت بیشتر از قبل به مدار تولید باز می‌گرداند. 

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: سانتریفیوژهایی که در تأسیسات هسته‌ای نطنز استفاده می‌شد قدیمی و نسل یک محسوب شده و هم اکنون ما از سانتریفیوژهای بروزتر که امکان بالاتر غنی‌سازی است بهره گرفته‌ایم که عملا غنی‌سازی بیشتر و با درصد بالاتری را در سایت نطنز آغاز کرده‌ایم؛ این در حالی است که نسل بالاتر سانتریفیوژها در نطنز آغاز شده است و در ماه‌های گذشته سانتریفیوژهای IR2M و همچنین سانتریفیوژهای IR4 نصب شده و اخیرا هم سانتریفیوژهای IR6 در نطنز نصب شده است. 

وی گفت:‌ با ظرفیت فعلی ما حتما می‌توانیم سانتریفیوژهای پیشرفته‌تری را در تأسیسات هسته‌ای کشورمان نصب کنیم؛ ما در این مرحله غنی‌سازی بالاتری را در نطنز آغاز کرده‌ایم که نشان می‌دهد دانش هسته‌ای در کشورمان بومی است و بنا به نیازها و در مقاطع حساس می‌توانیم از این دانش بهره‌گیری کنیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  گفت: اقدام دولت در چارچوب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بوده است و مجلس از غنی‌سازی ۶۰ درصد حمایت می‌کند؛ اقدامات دشمنان علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان در حالی صورت می‌گیرد که بارها این اقدامات از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تأیید قرار گرفته است و قطعا دشمنان را در موضع عقب‌گرد قرار می‌دهد تا ایران گام بعدی را محکم‌تر و با قدرت بیشتری بردارد.

عمویی همچنین افزود: بعد از حادثه خرابکارانه در تأسیسات نطنز یک هیأت از کمیسیون امنیت ملی روز گذشته از این تأسیسات بازدید کرده است و حتما گزارش آن را آماده کرده و به صحن کمیسیون ارائه می‌کند ضمن اینکه نسخه‌ای از آن هم به مقامات نظام ارسال خواهد شد و قطعا برای پیگیری این موضوع جلساتی را برگزار خواهیم کرد و اهتمام ویژه را برای صیانت از دستاوردهای هسته‌ای کشورمان خواهیم داشت ضمن اینکه اقدام تروریسم هسته‌ای که در تأسیسات نطنز رخ داده است هیچ تأثیری بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای بهره‌گیری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای ندارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول