اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

درخواست قانونگذاران آمریکایی از بلینکن؛ به عربستان برای رفع محاصره یمن فشار بیاورید

اعضای ارشد دموکرات و جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه به وزیر خارجه این کشور، خواستار فشار واشنگتن بر عربستان سعودی به منظور رفع محاصره یمن شدند.

درخواست قانونگذاران آمریکایی از بلینکن؛ به عربستان برای رفع محاصره یمن فشار بیاورید

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که دولت جو بایدن درصدد اجرای توافق تسلیحاتی ۲۳ میلیارد دلاری دولت دونالد ترامپ با امارات عربی متحده - یکی از کشورهای عضو ائتلاف متجاوز به یمن - است، تعدادی از قانونگذاران آمریکایی خواستار فشار واشنگتن برای رفع محاصره یمن شدند.

یک گروه از اعضای ارشد دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه (دیروز) نامه‌ای به آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور در رابطه با یمن ارسال کردند.

شبکه سی‌ان‌ان خبر داد، در نامه قانونگذاران آمریکایی از دولت جو بایدن خواسته شده است که به منظور برداشته شدن محاصره یمن و محدودیت‌های اعمال شده عربستان سعودی روی ورود کالاها و خدمات به این کشور، به ریاض فورا فشار بیاورد.

در بخشی از نامه اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تصریح شد، سازمان ملل اخیرا اعلام کرده که حدود پنجاه هزار یمنی از گرسنگی و قحطی جان باخته‌اند.

آنها نوشتند: «از سال ۲۰۱۵ محدودیت‌های اعمال شده از سوی ائتلاف (متجاوز سعودی-اماراتی) بحران انسانی در یمن را به صورت ناگواری تشدید کرده است».

نویسندگان و حامیان اصلی این نامه، «تد دویچ» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، «جو ویلسون» مقام ارشد جمهوری‌خواه کمیته فرعی «خاورمیانه، شمال آفریقا و مقابله با تروریسم» و «تد لو» عضو دموکرات این مجلس آمریکا هستند.

نامه اعضای ارشد کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به بلینکن در شرایطی ارسال شده که اخیرا بیش از ۷۰ عضو دموکرات کنگره این کشور از بایدن خواستند که دولت عربستان سعودی را به پایان دادن به محاصره یمن تشویق کند.

در نامه روز گذشته قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا خطاب به وزیر خارجه این کشور آمده است: «دخالت، تأخیر و مسدود کردن کامل کالاهای تجاری و کمک های بشردوستانه ارسالی به بنادر یمن (توسط ائتلاف سعودی) دلیل اصلی تورم قیمت، ناامنی غذایی، فروپاشی اقتصادی و شکست خدمات عمومی در یمن است».

آنها در این نامه ضمن رد استدلال ائتلاف متجاوز سعودی- اماراتی درباره محاصره یمن مدعی شدند: «این اقدامات باعث قطع روند تجهیز حوثی‌ها (انصارالله یمن) به تسلیحات ایرانی و دیگر تسلیحات نمی‌شوند».

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل اوایل ماه مارس (اواخر اسفند ۱۳۹۹) اعلام کرده بود، بیش از ۲۰ میلیون یمنی به کمک‌های انسان دوستانه نیازمند هستند و احتمال می رود که در سال جاری میلادی (۲۰۲۱) بیش از ۱۶ میلیون یمنی با گرسنگی دست و پنجه نرم کنند.

بنا بر اعلام «برنامه جهانی غذا» وابسته به سازمان ملل، بیش از دو میلیون کودک زیر پنج سال در یمن به سوءتغذیه مبتلا شدند و در میان آنها، بیش از ۳۹۵ هزار کودک زیر پنج سال سوءتغذیه شدید را تجربه کرده‌اند.

سی‌ان‌ان گزارش داد، «انتشار یک گزارش در ماه مارس در سی‌ان‌ان واقعیت تلخ میدانی در یمن را نشان داد؛ واقعیتی که محاصره سعودی (علیه یمن) به ایجاد آن کمک کرده است. فیصل بن فرهان ال سعود وزیر خارجه سعودی اما در مصاحبه هفته قبل با سی‌ان‌ان وجود محاصره را تکذیب کرد».

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در اوایل اغاز به کار دولت خود اعلام کرد، واشنگتن به حمایت خود از اقدام نظامی عربستان سعودی در یمن پایان خواهد داد و همچنین «تیم لندرکینگ» را به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور یمن تعیین کرد.

در نامه روز سه شنبه قانونگذاران آمریکایی خطاب به وزیر خارجه این کشور آنها ضمن استقبال از مواضع اخیر دولت بایدن در قبال یمن، علیه انصارالله اتهام‌زنی کردند و مدعی شدند که انصارالله یمن همچنان به پیشنهادها برای مذاکره و دادن امتیاز برای حصول به صلح امتناع می‌کند.

ادعای قانونگذاران کنگره آمریکا علیه انصارالله یمن در حالی مطرح شده که ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی از ششم فروردین ماه ۱۳۹۴ در سایه حمایت‌های تسلیحاتی و سیاسی کشورهای غربی در حال حملات همه جانبه و محاصره یمن هستند.

آنها در بخش انتهایی این نامه از بلینکن خواسته شد: «ما متوجه هستیم که جنگ در یمن، پیچیده است و مستلزم منافع امنیتی و سیاسی گسترده‌تر (از حوزه جغرافیایی یمن) است اما ما از شما می‌خواهیم که بر ضرورت برداشته شدن فوری محدودیت‌های واردات (اقلام و خدمات) بر اساس زمینه‌های انسان دوستانه تاکید کنید».

ارسال نامه اعضای کنگره به وزیر خارجه بایدن، با اقدام روز گذشته این دولت در موافقت با اجرای قرارداد ۲۳ میلیارد دلاری فروش تسلیحات به امارات متحده عربی همزمان شده است (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول