اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

پنجعلی: خصوصی‌سازی یعنی نزدیکانشان بیایند و مدتی باشند/ کسی از سرخابی‌ها در بورس استقبال نمی‌کند؛ مگر خون به مغزش نرسد

کاپیتان اسبق تیم ملی گفت: فکر نمی‌کنم اگر استقلال و پرسپولیس وارد بورس شوند، مردم استقبال کنند؛ مگر اینکه کسی حواسش نباشد یا خدای ناکرده خون به مغزش نرسد.

پنجعلی: خصوصی‌سازی یعنی نزدیکانشان بیایند و مدتی باشند/ کسی از سرخابی‌ها در بورس استقبال نمی‌کند؛ مگر خون به مغزش نرسد

محمد پنجعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزرای فارس، در مورد بحث خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس اظهار داشت: اصلا خصوصی‌سازی به معنی واقعی کلمه وجود ندارد. ما خصوصی‌سازی را نه معنی کرده و نه توانسته‌ایم به جامعه تفهیم کنیم که یعنی چه؟ مگر می‌شود با دو تیم فوتبال را خصوصی کرد؟ خیلی راحت می‌گوییم می خواهیم این دو باشگاه را خصوصی کنیم. این کار به یک پروسه 10 تا 15 ساله نیاز دارد.

وی افزود: مهمترین درآمد باشگاه‌ها در این پروسه حق پخش بازی‌هاست. آیا می‌توانید آن را بگیرید؟ آیا باشگاه‌ها می‌توانند تلویزیون خصوصی داشته باشند؟ اصلاً امکان ندارد. در صورتیکه در دنیا 65 درصد درآمد باشگاه‌ها از حق پخش تأمین می‌شود.

پیشکسوت فوتبال با اشاره به دولتی بودن باشگاه‌ها گفت: همه دولتی هستند. درآمدی ندارند و از بیت‌المال هزینه می‌کنند. فوتبال ما درآمدی ندارد. بنابراین خصوصی‌سازی اصلا شدنی نیست. گاهی شخصی را می‌آوردند می‌گویند بخش خصوصی است اما فوتبال باید به معنای واقعی دست مردم باشد. یعنی خود هواداران درآمدزایی کنند، ‌حق پخش دست خودشان باشد، تبلیغات محیطی را اداره کنند، در ترانسفر بازیکن سهیم باشند و ...

وی در مورد اینکه سال گذشته بارها اعلام شد دو باشگاه تا پایان سال99 واگذار می‌شوند اما هیچ اتفاقی نیفتاد، اظهار داشت: شاید آن خصوصی‌سازی که مدنظر خودشان است را گفته اند. ما باید اول بستر این کار را فراهم کنیم. مهمترین موضوع هم حق پخش و تبلیغات البسه تیم‌ها است. به عنوان مثال، پرسپولیس پیراهنی را که در اولین روز می‌پوشد، بعد که به منیریه بروید می‌بینید همه آن را می‌فروشند. یعنی قانونی برای کپی‌رایت وجود ندارد و برخوردی نمی‌شود.

مدافع اسبق پرسپولیس در مورد وعده هایی که برای واگذاری دو باشگاه داده می‌شود، عنوان کرد:‌ همه می‌دانیم که دولت هیچ موقع نمی‌تواند این کار را انجام بدهد چون از دستش بر نمی‌آید. مراجعی بالاتر از وزارت ورزش تصمیم‌گیرنده هستند. خصوصی سازی که صحبتش می‌شود در همین حد است که شخصی را از دوستان و نزدیکان بیاورند و مدتی باشند. در یک سال 5 مدیرعامل عوض شد. هیچ کجای دنیا این اتفاق نمی‌افتد. 40 سال است می‌گوییم استقلال و پرسپولیس خصوصی می‌شوند پس چرا هیچ اتفاقی نیفتاده؟ آنچه در دنیا مرسوم است، چیزی نیست که ما می خواهیم انجام بدهیم. مشکلات عدیده‌ای وجود دارد و نمی‌توانیم این کار را انجام بدهیم. باید خون تازه‌ای در تمام امور تزریق شود و یک سری بروند و در خانه بنشینند.

وی در مورد اینکه گفته می‌شود دو باشگاه به سوددهی رسیده‌اند و می‌توان این اتفاق را قبول کرد، گفت: من فکر نمی‌کنم. چون تشکیلاتی که مرتبط هستند می‌توانند خرج دو باشگاه را بدهند اما این خصوصی نیست. می‌آیند کمکی به باشگاه می‌کنند و این کمک هم همیشه جوابگو نبوده و باعث شده همیشه با مشکلات مالی دست و پنجه نرم کنند. عده‌ای هم که اصلا عین خیالشان نیست. باشگاه‌هایی مانند سایپا و پیکان تحت پوشش صنایع ما هستند که آن هم از بیت‌المال است. استقلال و پرسپولیس هم چون طرفداران زیادی دارند، حساسیت روی آن‌ها بیشتر است. به همین خاطر در مقاطعی عده‌ای می‌آیند و کمک می‌کنند اما می‌بینید چه قراردادهای بسته شده، چه بازیکنان بی کیفیتی آمدند، چه باندهایی وجود داشته و چه پول‌هایی جابه‌جا شده و بعد از آن هم پیگیری نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که با وضعیت فعلی بورس آیا اگر این دو باشگاه وارد بورس شوند، اتفاق خاصی می‌افتد و مردم از آن استقبال می‌کنند، گفت: من فکر نمی‌کنم؛ مگر اینکه کسی حواسش نباشد یا خدای ناکرده خون به مغزش نرسد. با دو باشگاه، فوتبال خصوصی نمی‌شود. ما هنوز قوانین خصوصی‌سازی را نداریم. یکی از کارهای درآمدزایی برای باشگاه‌ها، حق پخش بازی‌ها است که ما آن را نداریم. به این ترتیب به درآمدزایی موردی برمی‌گردیم که وابسته است. بخشی خصوصی به معنای واقعی جلو نمی‌آید. چون نمی‌تواند ریسک کند. باید دستش باز باشد، حق تبلیغات و حق ترنسفر بازیکن و مسائل دیگر را داشته باشد. در دنیا ترنسفر بازیکن یک سیستم است اما ما برای این موضوع ارتباطی نداریم. به صورت موردی، شخصی می‌آید و یک بازیکن را به تیمی می‌فرستد.

کاپیتان اسبق تیم ملی گفت:‌ وقتی رونالدو باشگاه خودش را عوض کرد، هوادارانشان به پولی که برای این انتقال پرداخت شد اعتراض کردند اما از مصاحبه اولش این پول را درآورد. در دنیا طرفداران در باشگاه شریک هستند و سهم دارند ولی در ایران اینطور نیست. آنجا هواداران و باشگاه حرکت خوبی کرد. این بیزینس به معنای واقعی است. آن‌ها به فوتبال به چشم صنعت نگاه می‌کنند اما در ایران کسی نمی‌تواند ریسک کند و جلو بیاید. یک عده برای شهرت خودشان جلو می‌آیند که موردی است. پولی خرج می‌کنند که آن هم برای خودشان نیست و پول دولتی است. متاسفانه با این شرایط فوتبال ما ضعیف‌تر می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول