اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

نادری: نباید به وعده غرب و لبخند دیپلماتیک آن اعتماد کرد

رئیس شورای اجرایی اتحادیه بین‌المجالس جهانی گفت: همزمانی تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا علیه ایران و نیز خرابکاری در نطنز در زمانی که طرف مقابل باید حسن نیت خود را به اثبات برساند به همه ما گوشزد می‌کند که نباید به وعده غرب و لبخند دیپلماتیک آن اعتماد کرد.

نادری: نباید به وعده غرب و لبخند دیپلماتیک آن اعتماد کرد

احمد نادری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: در هفته‌های اخیر با از سرگیری مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای 1+4  نگرانی‌هایی در زمینه احقاق حقوق ملت شریف ایران به وجود آمده است.

وی افزود: تجربه مذاکرات در سال‌های اخیر نشان داده است جریان مذاکرات با تعجیل و شتاب زدگی همراه است و مقام معظم رهبری بارها این نوع تعجیل و شتاب را مانع استیفای حقوق ملی برشمرده و از آن انتقاد کرده اند. امروز نیز نشانه‌هایی از شتاب و عجله برای رسیدن به توافقی هر چند غیرمتوازن به چشم می‌خورد.

رئیس شورای اجرایی اتحادیه بین‌المجالس جهانی در ادامه عنوان کرد: روزی با دستور کار «هر توافقی بهتر از عدم توافق است» تعجیل در مذاکره نهادینه شد و ثمره آن برجامی عاری از دستاوردهای عینی و ملموس در زندگی مردم بود. و امروز با شعار «پرهیز از فرصت سوزی» در حال ورود به خسارت دیگری هستیم که با دادن امتیازهای نقد، وعده های نسیه ای دریافت کنیم.

وی بر همین اساس اضافه کرد: از این روی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت رفع تحریم های ظالمانه اعلام می دارند سیاست قطعی جهوری اسلامی و فصل الخطاب در این زمینه بیانات مقام معظم رهبری است. جمهوری اسلامی ایران تنها زمانی به تعهدات برجامی خود بازمی گردد که تحریم ها به صورت واقعی و کامل برداشته شده و مورد راستی آزمایی قرار بگیرند. بازی با لفظ راستی آزمایی و سخن گفتن از «راستی آزمایی سریع» نشان از تله جدیدی است که امریکا و طرف غربی برای مذاکرات تدارک دیده اند.

نادری خاطرنشان کرد: همزمانی تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا علیه ایران و نیز خرابکاری در سایت نطنز دقیقا در زمانی که طرف مقابل باید حسن نیت خود را به اثبات برساند به همه ما گوشزد می‌کند که نباید به وعده غرب و لبخند دیپلماتیک آن اعتماد کرد. اصل عزب، حکمت و مصلحت ایجاب می کند مذاکره با طرف غربی از موضع اقتدار و قدرت پیگیری شود و هر گونه انفعال و ابراز نیاز به مذاکره موجب لطمه به حیثیت ملی ایرانیان و وقیح تر شدن طرف غربی خواهد شد.

رئیس شورای اجرایی اتحادیه بین‌المجالس جهانی ادامه داد: همانطور که نهادهای کارشناسی اعلام کرده اند، راستی‌آزمایی واقعی رفع تحریم‌ها و تحقق شاخص‌های سنجش‌پذیر ارائه‌شده از طرف ایران، در چند ساعت و چند روز ممکن نیست و حداقل ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: لذا به‌صورت مشخص، علاوه‌بر پافشاری بر روی رفع حقوقی تحریم، باید شاخص‌های عملیاتی و سنجش‌پذیر (رویکرد ایجابی) نیز در موضوع انتفاع از رفع تحریم‌ها طراحی شده و به‌عنوان شرط پایبندی به مفاد تعهدات و پیش‌شرط اجرای اقدامات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران معرفی شوند؛ مواردی نظیر مطالبه و اطمینان از انجام صادرات سطح مشخصی از نفت و فراورده و امکان تراکنش آزادانه بر منابع مالی حاصل، تحقق سطح مشخصی از تراکنش ماهیانه و عملیات بانکی توسط بانک‌های خارجی هدف و بازنگری عملیاتی در قواعد مرتبط با تعامل اقتصادی بین‌المللی با اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی که در گزارش به تفصیل بررسی شده است.

وی افزود: بدیهی است که راستی‌آزمایی واقعی رفع تحریم‌ها و تحقق شاخص‌های سنجش‌پذیر ارائه شده از طرف ایران، در چند ساعت و چند روز ممکن نبوده و حداقل 3 تا 6 ماه زمان نیاز دارد. همچنین ضروری است تداوم انتفاع اقتصاد ایران از محل رفع تحریم‌ها در بازه‌های زمانی معین (برای مثال هر 6 ماه یکبار) مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول