اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نخست‌وزیر ارمنستان از تلفات ارتش این کشور در جنگ قره باغ پرده برداشت

نخست وزیر ارمنستان حمله به ارمنستان را حمله به روسیه دانست و گفت ارتش این کشور در جنگ با جمهوری آذربایجان چهار هزار نظامی خود را از دست داده است.

نخست‌وزیر ارمنستان از تلفات ارتش این کشور در جنگ قره باغ پرده برداشت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «نیکل پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان گفت که این کشور در جنگ دوم قره باغ، هزاران نظامی خود را از دست داده است.

او امروز چهارشنبه در نطق خود برای نمایندگان پارلمان ارمنستان گفت که نزدیک به چهار هزار نظامی این کشور در جنگ اخیر با جمهوری آذربایجان در قره باغ کوهستانی کشته شده‌‌اند.

ادعای پاشینیان در حالی است که ارمنستان پیشتر به صورت رسمی از کشته شدن ۲۹۹۶ نظامی خود در این جنگ خبر داده بود. تلفات جمهوری آذربایجان نیز بر اساس آمار رسمی ۲۸۰۱ نفر بوده است.

همزمان با سخنرانی پاشینیان در پارلمان، شماری از مخالفان او در برابر ساختمان پارلمان ارمنستان تجمع کرده و علیه او شعار دادند که همین مسئله باعث شده است نیروهای پلیس در برابر این ساختمان و محل اقامت او مستقر شوند.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز گزارش داد که نخست وزیر ارمنستان در سخنرانی امروز خود گاف داده و «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه را به اشتباه رئیس جمهور فرانسه خوانده است.

پاشینیان امروز در سخنرانی خود همچنین حمله به ارمنستان را حمله به روسیه دانست و گفت که اساس اصلی تأمین امنیت خارجی اتحاد و ائتلاف با روسیه است. او همچنین ایجاد تشکیلات نظامی و سیستم دفاعی مشترک بین ارمنستان و روسیه در منطقه قفقاز را حائز اهمیت دانست.

نخست وزیر امرنستان همچنین از افزایش و تقویت پایگاه‌های روسیه در استان سیونیک (جنوب و هم‌مرز با ایران و جمهوری آذربایجان) و استان گیومری (غرب و هم مرز با ترکیه) خبر داد.

نیکل پاشینیان در مورد منطقه قره باغ کوهستانی نیز گفت که ایروان باید تلاش کند برای پایان مناقشه قره باغ، «پایان اشغال» این منطقه را به عنوان مسئله اصلی در مذاکرات آتی با باکو  و نه از طریق نظامی  قرار دهد.

او همچنین درباره توافق آتش بس بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان نیز گفت که قبل از امضای توافق آتش‌بس با این کشور به پوتین تماس  گرفته و گفته است که ایروان حاضر است در قالب «بازگرداندن ۵+۲ اراضی آذربایجان» آتش‌بس را قبول کند.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان سال گذشته بعد از ۴۴ روز درگیری در قره‌باغ کوهستانی با وساطت روسیه ۲۴ آبان (نهم نوامبر) ، بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند.

براساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان را در آغ‌دام، کلبجر و لاچین را تخلیه کرده و کریدوری زمینی از نخجوان به آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی در قره باغ، کریدور لاچین را برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده شوشا به همراه همه مناطق آزادشده طی ۴۴ روز گذشته هم به جمهوری آذربایجان واگذار شد. روسیه نیز طی این مدت، به عنوان حافظ آتش بس نیروهای پاسدار صلح خود را در منطقه قره‌باغ کوهستانی و در امتداد خطوط تماس مستقر کرده است.

رؤسای جمهور سه کشور یاد شده حدود دو ماه بعد (۱۱ ژانویه) در مسکو به دعوت پوتین جمع شدند و بر ایجاد کار گروه در سطح نمایندگان نخست‌وزیر در سه کشور با هدف اجرای مفاد توافقات مذکور به ویژه در زمینه حمل و نقل و توسعه روابط اقتصادی به توافق رسیدند.

شکست ارمنستان در این جنگ و عقب نشینی نیروهای این کشور از اراضی هفتگانه اشغالی جمهوری آذربایجان باعث اعتراضات علیه پاشینیان شده است. او بعد از ماه‌ها اعتراض مخالفان، مجبور شد بگوید ماه آوریل جاری از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد تا زمینه را برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام فراهم شود.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول