اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

برپایی 10 ویژه برنامه رمضانی در فرهنگسرای سرو/ انتشار«دست افشان» +آهنگ

فرهنگسرای سرو برنامه‌های مذهبی متنوعی در لیالی قدر، روز قدس و ولادت امام حسن(ع) داشته و کودکان روزه‌ اولی‌ را به روزه گرفتن تشویق می‌کند.

برپایی 10 ویژه برنامه رمضانی در فرهنگسرای سرو/ انتشار«دست افشان» +آهنگ

به گزارش خبرگزاری فارس، رویا فتحی، مدیر فرهنگی هنری شهرداری منطقه ۶ تهران و رئیس فرهنگسرای سرو ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان گفت: ماه رمضان فرصتی برای بندگی کردن و رسیدن به مقام قرب الهی است که پروردگار متعال در اختیار ما گذاشته است. در این ماه آسمانی که به تعبیر قرآن کریم از هزار ماه بهتر است، درهای رحمت الهی به روی بندگان باز می‌شود، پس لازم است که بندگان قدر این نعمت را دانسته و شکرگزارش باشند.

وی اضافه کرد: فرهنگسرای سرو به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان ویژه برنامه‌های متعددی را درنظر گرفته و اجرا خواهد کرد. این برنامه‌ها که در طول ۳۰ روز ماه رمضان برنامه‌ریزی شده است، به تقویت حس معنوی مخاطبان کمک کرده و آنان را با فضلیت‌های ماه رمضان آشناتر می‌کند. 

رئیس فرهنگسرای سرو در تشریح برنامه‌های مناسبتی این مرکز در ماه رمضان گفت:‌ در ماه مبارک رمضان چند مناسبت مذهبی مهم داریم که از آن جمله می‌توان به وفات حضرت خدیجه(س)، میلاد امام حسن محتبی علیه السلام،  شب‌های لیالی قدر و روز قدس اشاره کرد. برای گرامیداشت این مناسبت‌ها، ویژه برنامه «حکمت» برنامه‌ریزی شده است. در این برنامه گزیده‌ای از محتوای تصویری و متنی متناسب با هر مناسبت منتشر می‌شود. علاوه بر این، در برنامه‌های «یار مهربان پیامبر» و «بانوی مهر» که به مناسبت وفات حضرت خدیجه(س) طراحی شده است.


*کاروان شادی به مناسبت ولادت امام حسن محتبی (ع) 
فتحی درباره برنامه‌های این مرکز به مناسبت میلاد امام حسن(ع)، توضیح داد: به مناسبت میلاد امام حسن علیه‌ السلام، ویژه برنامه کاروان شادی در مناطق کم برخوردار که در آن پخت و توزیع غذای گرم، توزیع البسه به کم برخوردار، اهدا جا نماز و چادر به کودکان و نوجوانان، کارگاه آموزشی قرائت قرآن و ... تدارک دیده شده است اجرا می شود. هم‌چنین در این مناسبت فرخنده، نمایشگاه مجازی پوستر با عنوان «حُسن حَسَن» برپا خواهد شد. علاوه بر این، کتاب کودک «فرشته‌های خندان» جهت آشنایی کودکان و نوجوانان با الگوهای دینی و ائمه اطهار به روشی جذاب و خلاقانه معرفی می‌شود. 

*محفل شعر مجازی «خورشید عدالت» در شب‌های قدر
او از برگزاری محفل مجازی شعر قدر در ایام شهادت امام علی (ع) خبر داد و گفت: به مناسبت شهادت حضرت علی علیه السلام، محفل مجازی شعر قدر با عنوان «خورشید عدالت» با حضور جمعی از شاعران آیینی کشورمان برگزار می‌شود. از آنجا که شعر نقش بسیار مهمی در بیان مظلومیت ائمه اطهار داشته و شاعران خوش‌ذوق کشورمان با استفاده از این قالب، اخلاص و ارادت خود را به بزرگان دینی نشان می‌دهند، بر آن شدیم تا با برپایی این محفل مجازی شعر، سوگوار شهادت امیرالمومنین باشیم. این محفل به صورت ویدیوکلیپ تهیه و در شبکه‌های اجتماعی منتشر خواهد شد. 

وی تاکید کرد: نمایشگاه عکس مجازی با موضوع مراسمات احیا، تولید و انتشار ویدئوکلیپ «علی ولی الله» به مناسبت ضربت خوردن و شهادت  حضرت علی(ع) از دیگر برنامه‌های این مرکز در لیالی قدر است. علاوه بر این، در ویژه برنامه کتابخوانی «محراب تا معراج»، کتاب «علی از زبان علی» با موضوع زندگینامه و ویژگی‌های امام علی علیه السلام معرفی و بررسی می‌شود.

رئیس فرهنگسرای سرو با اشاره به برگزاری برنامه «گوهر آفرینش» گفت: فرهنگسرای سرو براساس ماموریت سازمانی خود اهتمام جدی به امر حجاب و پوشش اسلامی دارد. از این رو از فرصت طلایی ماه رمضان برای برگزاری برنامه «گوهر آفرینش» استفاده کرده است. این برنامه با هدف توسعه و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، به تبلیغ حجاب اصیل اسلامی و ایرانی می‌پردازد. 

فتحی ضمن اشاره به برگزاری ویژه برنامه «سرو دانا» گفت: این برنامه اختصاص به معرفی مفاخر کشورمان در زمینه‌های مختلف دارد. در این برنامه چهره‌های علمی نام‌آشنایی نظیر آیت‌الله صافی گلپایگانی، حسن رحیم‌پور ازغدی، علامه شیخ رضی و دکتر ناصر رفیعی معرفی می‌شوند. 

*ویژه برنامه‌هایی متنوع برای روزه اولی‌ها
مدیر فرهنگی هنری منطقه ۶ درخصوص برنامه‌های این مرکز ویژه روزه اولی‌ها توضیح داد و گفت: تشویق کودکان به روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان، آشنایی با فضیلت‌های این ماه و دعا کردن یکی از سنت‌های زیبا و حسنه‌ای است که باید به فرزندان خود آموزش بدهیم تا از سنین کودکی با این مفاهیم آشنا شوند. در این راستا، فرهنگسرای سرو چند برنامه ویژه نونهالان و روزه‌ اولی‌ها درنظر گرفته است. اولین برنامه که نامش «مهمانی ماه خدا» است، به بیان مفاهیم دینی از جمله روزه‌داری، نماز خواندن و ... به کودکان و نوجوانان می‌پردازد. حجت‌الاسلام و المسلمین جمالی اجرای این برنامه را برعهده دارد. 

وی خاطرنشان کرد: ویژه برنامه دیگر که ویژه کودکان و نوجوانان طراحی شده، مسابقه نقاشی با موضوع مسجد است. در این مسابقه، کودکان در ۲ رده سنی کودک و نوجوان می‌توانند نقاشی‌‌های خود با موضوعاتی نظیر «مسجد و قرآن»، «مسجد و بزرگترها»، «مسجد و خانواده»، «مسجد و دوستان» و «مسجد و کمک به دیگران» کشیده و از طریق پست الکترونیکی فرهنگسرای سرو به نشانی f.sar06@gmail.com  و شماره واتساپ ۰۹۳۳۵۹۷۹۵۹۴ ارسال کنند. این مسابقه از ۲۵ فروردین لغایت ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت و به ۱۰ نفر از برگزیدگان، لوح تقدیر و جوایزی تعلق خواهد گرفت. علاوه بر این، ویژه برنامه‌ای برای روزه اولی‌ها داریم که در آن احکام شرعی برای نونهالانی که به سن تکلیف رسیده‌اند، بیان می‌شود.

فتحی برپایی باشکوه روز قدس را وظیفه همگانی دانست و گفت: روز قدس یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین یادگارهای بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی است که برگزاری باشکوه آن تکلیفی بر دوش همه مسلمانان است. فرهنگسرای سرو در روز قدس، نمایشگاه مجازی عکس «قدس در قاب تصاویر» را برگزار می‌کند. این نمایشگاه با محوریت زنان و کودکان مظلوم غزه بوده و جنایت‌های رژیم صهیونیستی را به نمایش می‌گذارد. 

رئیس فرهنگسرای سرو بیان داشت:‌ برنامه دیگر فرهنگسرای سرو در ماه رمضان، اختصاص به آموزش سبک زندگی اسلامی از منظر قرآن کریم دارد. «قدر عاشقی» جلسات تفسیر قرآن و بیان سبک زندگی قرآنی است که به مناسبت شب‌های قدر از طریق شبکه‌های اجتماعی این مرکز منتشر می‌شود. هم‌چنین در برنامه دیگر با عنوان «ماه رحمت» فضلیت‌های ماه رمضان و آداب و رسومی که باید در آن رعایت کرد، برشمرده می‌شود. 

او اظهار داشت: برنامه آموزشی «موج درمان» کمک می‌کند تا برنامه غذایی متعادل و متنوع در ماه مبارک رمضان داشته باشیم. این امر موجب می‌شود تا روزه‌داران بتوانند با سلامتی این دوره را به پایان برسانند. 

براساس این گزارش، از دیگر ویژه برنامه‌های فرهنگسرای سرو به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان می‌توان به جزءخوانی روزانه قرآن توسط حاج آقا شیردل، جلسات قرائت و تفسیر قرآن، خواندن دعای افتتاح در حلول ماه مبارک رمضان، انتشار مجموعه ادعیه‌های مخصوص ماه رمضان به صورت روزانه، تولید و انتشار ویدئو کلیپ «عید بندگی» به مناسبت عید سعید فطر و ... اشاره کرد. 
برای کسب اطلاعات بیشتر از برنامه های فرهنگی هنری فرهنگ سرای با شماره ۸۸۸۸۱۸۷۹ تماس بگیرید.
***********************

دست افشان در روز بزرگداشت عطار منتشر شد

«دست افشان» به آهنگسازی علی عابدین و تنظیم گروه «راوی» توسط موسسه هنری بانگ آوای سارنگ (باس) منتشر شد. 
این گروه متشکل از علی عابدین(سنتور)، مسعود آزین(تار)، سهیل کاکاوند(بم‏تار)، کیارش بکتاشیان(نی)، فردین میرزاحسینی(کمانچه) و کاوه محمدیان(تمبک) از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را در حوزه گروه‏نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی آغاز کرده است.

گروه راوی که نوازندگان آن از فارغ‌التحصیلان رشته موسیقی هستند در روند فعالیت‌های خود توانست دو سال متوالی جزو گروه‌های برگزیده جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی شود و در این جشنواره به اجرای برنامه بپردازد. این اثر که اولین قطعه رسمی منتشر شده گروه «راوی» است، امروز ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ و همزمان با روز بزرگداشت عطار در دسترس علاقمندان قرار گرفت.
علی عابدین آهنگساز این اثر گفت: برای انتخاب روز انتشار قطعۀ دست افشان که رِنگی در آواز بیات ‌ترک و در حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی است، به دنبال تاریخ مناسبی بودیم که بیتی از عطار نیشابوری باعث شد تا روز بزرگداشت این شاعر پرآوازه را برای انتشار «دست افشان» فرخنده بدانیم:
بر سر نفس نهم پای که در حالت رقص
مرد راه از سر این عربده دست افشان شد

وی در ادامه افزود: راوی در ابتدا با رویکرد اجرای آثار اساتید موسیقی کلاسیک ایرانی با تنظیمی جدید شروع به فعالیت کرد و کنسرت‏هایی از آثار اساتیدی چون درویش‏خان، علی‏اکبر شهنازی، عارف قزوینی، فرامرز پایور و پرویز مشکاتیان با تنظیمی که توسط اعضای راوی و در جلسات تمرین شکل می‏گرفت را، اجرا کرد. در ادامه راه، بحث آهنگسازی در حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی هم مورد توجه اعضای گروه قرار گرفت که ملودی قطعه «دست افشان» توسط من ساخته شد و در تمرینات گروه با همکاری تمامی اعضا، تنظیم شد.

عابدین تاکید کرد: گروه «راوی» آثار دیگری را در دست تولید دارد که موسسه هنری بانگ آوای سارنگ (باس) در تولید این آثار نقشی حمایتی در جهت تولید، نشر و پخش این آثار بر عهده دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول