اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«تاشکند» میزبان رایزنی‌های رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا

رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا در سفر به «تاشکند» با مقامات عالی رتبه این کشور دیدار و بر گسترش همکاریهای دوجانبه تاکید کردند.

«تاشکند» میزبان رایزنی‌های رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «آنا لینده» رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا و وزیر امور خارجه سوئد که طی سفری کاری در «تاشکند» به سر می‌برد، با «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان دیدار و گفت وگو کرد.

در این دیدار گسترش همکاری‌های موثر ازبکستان با سازمان امنیت و همکاری اروپا و سوئد بررسی و در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی نیز تبادل نظر شد.

میرضیایف با رضایتمندی بر سطح فعلی دیالوگ پرثمر با سازمان امنیت و همکاری اروپا  از ابعاد اولویت دار ریاست سوئد در این سازمان حمایت کرد.

وی همچنین به ابعاد اصلی تعمیق شراکت با سازمان امنیت و همکاری اروپا، در چارچوب تمهیدات برگزاری مراسم‌های مهم سیاسی داخلی در کشور اشاره کرد.

همچنین علاقمندی برای تداوم دیالوگ مثمر ثمر با دفتر نهادهای دموکراسی و حقوق بشر و مجمع پارلمانی سازمان ابراز شد.  

رئیس جمهور ازبکستان با اشاره به روابط دوجانبه با سوئد بر ابعاد کلیدی همکاری‌های متقابل در زمینه آموزشی، جذب نوآوری و سرمایه گذاری‌های شرکت‌های بزرگ سوئد در تاشکند، توسعه روابط بازرگانی و تعاونی تاکید کرد.

در این دیدار ابراز امیدواری شد که تاسیس دفتر سیاسی ازبکستان در سوئد، ظرفیت و امکانات وسیع همکاری‌های متقابل بین دو کشور و به طور کلی با کشورهای اسکاندیناوی را فراهم کند.

رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز در این دیدار از مرحله جدید تحولات دموکراتیک و اصلاحات اجتماعی و اقتصادی در ازبکستان و همچنین سیاست در دست انجام مبنی بر تحکیم روابط حسن همجواری، اعتماد و شراکت در منطقه آسیای مرکزی استقبال و حمایت کرد.

وی همچنین با «عبدالعزیز کامل اف» وزیر امور خارجه ازبکستان نیز دیدار و همکاری‌های این کشور با سازمان امنیت و همکاری اروپا و همچنین چگونگی و چشم انداز توسعه روابط ازبکستان و سوئد را بررسی کردند.

کامل اف اظهار داشت که تاشکند سازمان امنیت و همکاری اروپا را به عنوان یک میدان منحصر بفرد برای دیالوگ سیاسی در مسایل گسترده تلقی و از اولویت‌های ریاست سوئد در سازمان در تمام ابعاد امنیتی حمایت می‌کند.

طرفین در مورد تعمیق همکاری‌های متقابل در مسیر افغانستان نیز تبادل نظر کردند.  

دو طرف به تشدید همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی بین ازبکستان و سوئد، افزایش حجم مبادلات بازرگانی دوجانبه و اجرای طرح‌های سرمایه گذاری توجه خاص داشتند. در این زمینه بر لزوم تاسیس کمیسیون بین دولتی در همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی تاکید شد.

وزرای خارجه ازبکستان و سوئد بر علاقمندی خود برای تحکیم دیالوگ بین پارلمانی، سازماندهی سفرهای متقابل هیئت‌های پارلمانی، تبادل تجربیات در فعالیت قانون گذاری ابراز داشتند.

رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا همچنین با «صادق صفایف» معاون اول رئیس مجلس سنای ازبکستان نیز دیدار و گفت وگو کرد.

در این دیدار گسترش همکاری‌ها در چارچوب این سازمان و چگونگی و چشم انداز روابط دوجانبه بررسی شد.

لینده برای سیاست منطقه‌ای و برخورد دوراندیشانه نسبت به روابط بین المللی و همچنین تلاش‌های وی در برقراری صلح و ثبات در منطقه آسیای مرکزی ارزش زیاد قایل شد.

وی در این دیدار تاکید کرد که سازمان امنیت و همکاری اروپا تحکیم بیش از پیش روابط با کشورهای آسیای مرکزی از جمله ازبکستان را ارزشمند می‌داند.

طرفین همچنین در مورد گسترش بیش از پیش همکاری‌های سازمان مذکور و ساختارهای آن با ازبکستان در مسائل حقوق بشر، تحکیم و حمایت از نهادهای دموکراسی و تکمیل پروسه انتخاباتی تبادل نظر کردند.  

دو مقام عالی رتبه آمادگی خود را برای تداوم گسترش همکاری در بسیاری از مسائل مورد علاقه اعلام کردند.

 ازبکستان از سال 1992 میلادی عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا است.

در ماه ژوئیه سال 2006 میلادی دولت ازبکستان و سازمان امنیت و همکاری اروپا در مورد تاسیس سمت هماهنگ‌کننده طرح‌های سازمان امنیت و همکاری اروپا در ازبکستان یادداشت تفاهمی امضا کردند.

هم اکنون «جان مک‌گریگر» هماهنگ‌کننده طرح‌های سازمان امنیت و همکاری اروپا در ازبکستان است.

در حال حاضر در تاشکند طرح‌های سازمان امنیت و همکاری اروپا اجرا می‌شود.

ازبکستان با سازمان امنیت و همکاری اروپا در زمینه‌های تحکیم امنیت و ثبات منطقه‌ای، رشد نهادهای جامعه مدنی، گسترش همکاری‌های اقتصادی و انسانی بین‌المللی و محیط زیست همکاری می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول