اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

مرگ درختان بلوط در کهگیلویه و بویراحمد/سودجویانی که دست از تخریب منابع طبیعی برنمی‌دارند

کهگیلویه و بویراحمد به دلیل داشتن جنگل‌ها و مراتع فراوان شمالی در جنوب یاد می‌شود اما عده‌ای سودجو به دنبال نابودی سرمایه استان هستند.

مرگ درختان بلوط در کهگیلویه و بویراحمد/سودجویانی که دست از تخریب منابع طبیعی برنمی‌دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، استان کهگیلویه و بویراحمد دارای یک میلیون و ۵۰۰ هکتار مساحت است که از این میزان یک میلیون و ۴۲۶ هزار و ۳۰۰ هکتار  معادل ۸۷ درصد آن جزء منابع ملی به شمار می‌رود.

کهگیلویه و بویراحمد بعد از استان‌های شمال کشور بیشترین پوشش جنگلی را دارد، ۵۳ درصد مساحت این استان جنگل است که ظرفیت خوبی برای توسعه استان به شمار می‌رود.

اما متاسفانه سودجویانی هستند که دست از نابودی منابع طبیعی و درختانی که ثروت عظیمی برای این استان به شمار می‌رود بر نمی‌دارند و با قلع و قمع و سوزاندن درختان سعی در رسیدن به مقاصد شوم خود دارند.

 

قلع و قمع درختان برای زمین‌خواری و تصرف اراضی ملی

هفته قبل  گزارشی کار کردیم مبنی بر قطع درختان بلوط منطقه مختار برای تصرف اراضی ملی و افزایش زمین‌های کشاورزی.

نه تنها در مختار بلکه در جای جای کهگیلویه و بویراحمد این پدیده تلخ را شاهد هستیم، و حالا سودجویان از زمین‌خواری به سمت کوه‌خواری حرکت می‌روند و با نابودی درختان که اکثرا درختان بلوط هستند منابع ملی را به تصرف در می‌آورند.

رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد در اسفند گذشته با اشاره به آمار رفع تصرف از اراضی ملی گفت: در ۱۱ ماهه سال گذشته  رفع تصرف از ۱۳۰ هکتار اراضی ملی صورت گرفت که خود نشان از عزم دستگاه قضا و نهادهای متولی در راستای حفظ حقوق عامه دارد.

 

روز گذشته هم منابع طبیعی در اولین مورد رفع تصرف سال جدید، مقدار ۷ هزار متر مربع از اراضی ملی تصرفی در منطقه ده برآفتاب را بر اساس تبصره ذیل ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور رفع  و خلع ید کرد.

اما علت دیگری که سودجویان دست به تخریب درختان می‌زنند قاچاق چوب و ذغال است،"توقیف خودروی حامل ذغال قاچاق در محور یاسوج_ شیراز" این تنها یکی از نمونه‌های اخبار از قاچاق ذغال است.

سال گذشته ۳۸ هزار و ۳۰۶ کیلوگرم هیزم قاچاق از سودجویان کشف شد، قاچاقچیان هیزم را به استان‌های همجوار می‌برند تا آنجا در کوره‌ها به ذغال تبدیل شود و برای فروش به بازار بروند.

همچنین منابع طبیعی استان سال گذشته ۱۴ هزار و ۷۰۶ کیلوگرم ذغال قاچاق کشف و ضبط کرد که همه این آمار و ارقام از هیزم و ذغال قاچاق بیانگر از بین رفتن سرمایه‌ای خدادادی مردمی است که همه دلخوشی آنها همین درختان بلوطی است که از میوه آنها برای تولید نان بلوط و هزاران کاربرد دیگر استفاده می‌کنند.

 

انتهای پیام/۸۲۰۲۴/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول