اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

چرا آمریکا به دنبال تحمیل واگذاری کنترل «سنجار» به اربیل است؟

یک تحلیلگر عراقی با اشاره به تردد مستمر آمریکا در منطقه کردستان عراق و سوریه و ترانزیت تروریست‌ها و قاچاق نفت و محصولات کشاورزی، طرح اصلی آمریکا در سنجار عراق را فاش کرد.

چرا آمریکا به دنبال تحمیل واگذاری کنترل «سنجار» به اربیل است؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «امیر عبدالمنعم» کارشناس امنیتی عراق امروز (پنج شنبه - ۱۵ آوریل)، گفت که نیروهای آمریکایی در شمال عراق (منطقه کردستان) و سوریه در تردد هستند و تروریست‌ها را میان دو کشور منتقل می‌کنند و علاوه بر آن به قاچاق نفت و محصولات کشاورزی در مناطق تحت کنترل کردها می‌پردازند.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: آمریکا، اغلب تروریست‌ها را از مناطق تحت کنترل کردها در سوریه به عراق و به طور مشخص از منطقه الحسکه به منطقه کردستان انتقال می‌دهد.

عبدالمنعم ادامه داد: تروریست‌های حاضر در پایگاه‌های نظامی آمریکایی، بمب‌های ساعتی هستند که واشنگتن احتمال دارد در هر لحظه‌ای از آنها استفاده کند. لذا دولت عراق باید تدابیر لازم برای جلوگیری از ورود این تروریست‌ها به کشورمان را اتخاذ کند.

این تحلیلگر عراقی افزود: آمریکا تلاش دارد تا کنترل کردها بر منطقه سنجار را تحمیل کند تا منطقه کردستان در عراق را به الحسکه در سوریه مرتبط کند تا قاچاق نفت سوریه و محصولات کشاورزی و انتقال تروریست‌ها به دور از چشم‌های نیروهای امنیتی عراق را تسهیل کند.

 

 

نظامیان آمریکا به همراه شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» بیشتر میادین نفتی سوریه را که در شمال شرق و شرق این کشور واقع شده است، در اشغال خود دارند.دولت سوریه بارها اعلام کرده است که به این حضور اشغالگرانه پایان خواهد داد و نظامیان آمریکا را از خاک خود خارج خواهد کرد.

نُهم اکتبر گذشته، پس از نشست مقامات دولت مرکزی عراق و دولت منطقه کردستان در خصوص وضعیت اداره سنجار در استان نینوی (شمال عراق) که با حضور «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر و «جنین پلاسخارت» نماینده سازمان ملل برگزار شد، توافق سنجار میان دو طرف امضا شد. عدم حضور نمایندگان ایزدی و ترکمن در این نشست موجب شد تا آنها، این توافق را نوعی معامله میان الکاظمی و بارزانی‌ها برای بازگشت پیشمرگه به سنجار توصیف کنند و به همین دلیل نیز جنجال جدیدی بر سر این توافق به راه افتاد.

  این توافق دارای سه‌ محور اصلی اداری، امنیتی و بازسازی است و  طبق یکی از بندهای آن، منحصرا پلیس و دستگاه‌های امنیت ملی و اطلاعات، مسئولیت امنیت داخل سنجار را برعهده خواهند داشت و دیگر یگان‌ها و گروه‌های مسلح با نظارت فرماندهی عملیات مشترک و الحشد الشعبی به خارج از شهر انتقال داده خواهند شد.توافق مذکور در سایه استقبال فرستاده سازمان ملل به عراق و سفارت آمریکا در بغداد از آن، مخالفان زیادی دارد. 

مخالفان این توافق می‌گویند که با این توافق، بار دیگر نیروهای پیشمرگه که در سال ۲۰۱۴ این شهر را به داعش تسلیم کردند، وارد عمل می‌شوند و به تضییع حقوق ایزدی‌ها ادامه می‌دهند. ضمن اینکه این توافق به نوعی به معنای اخراج نیروهای الحشد الشعبی از دشت نینوی و سنجار خواهد بود. اما بغداد می‌گوید که این توافق با هدف مقابله با فعالیت گروه‌های تروریستی مانند پ.ک.ک در این منطقه حاصل شده است.

چندی پیش نیز «باقر جبر الزبیدی» وزیر کشور اسبق عراق درباره توطئه‌ای جدید علیه این کشور هشدار داد و گفت که این توطئه، خطرناک‌تر از سناریوی اشغال موصل از سوی داعش است و شامل نجف اشرف، کربلاء و بغداد می‌شود.آنچه که اکنون در سنجار و گذرگاه «الولید» در جریان است، بسیار خطرناک است و یک فاجعه سوریه و عراق را تهدید می کند.(جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول