اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

فعال‌سازی سیستم نوآوری و فناوری کشور برای حل شبکه مسائل زعفران شهرستان ‌باخرز‌

چالش زعفران باخرز یکی از بخش‌های ابرچالش «جهش صادرات» است که به همت شرکت پیشگامان بنیاد تعاون بسیج و بر بستر «پلتفرم چالش» در حال برگزاری است که هدف آن حل شبکه مسائل زعفران باخرز با بهره‌گیری از ظرفیت شبکه نوآوری و فناوری کشور است.

فعال‌سازی سیستم نوآوری و فناوری کشور برای حل شبکه مسائل زعفران شهرستان ‌باخرز‌

‌به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی شرکت پیشگامان بنیاد تعاون بسیج، نشست شورای راهبری چالش زعفران باخرز با حضور جمعی از مسئولان استان خراسان رضوی و شهرستان باخرز، پژوهشگران حوزه اقتصاد و کشاورزی و نمایندگان پلتفرم چالش و شرکت پیشگامان برگزار شد.

چالش زعفران زعفران باخرز یکی از بخش‌های ابرچالش«جهش صادرات» است که به همت شرکت پیشگامان بنیاد تعاون بسیج و بر بستر "پلتفرم چالش" در حال برگزاری است.

دبیر چالش زعفران باخرز در این نشست تکمیل زنجیره ارزش زعفران در شهرستان باخرز را از جمله اهداف برگزاری این چالش دانست و اظهار داشت: زعفران محصول استراتژیک این شهرستان است و ما با شناسایی شبکه مسائل زعفران به دنبال ارائه پاسخ‌های نوآورانه و فناورانه برای حل آن‌ها هستیم.

حسین قشمی برگزاری چالش‌های ایده یابی را راهکاری بین‌المللی برای شناسایی راه‌حل‌های نوآورانه و فناورانه دانست و تصریح کرد: در حال حاضر با استفاده از توانمندی پژوهشگران حوزه اقتصاد و کشاورزی به دنبال تدوین RFPهای مرتبط با حوزه زعفران شهرستان باخرز هستیم.

وی با تأکید بر لزوم حل مسائل کشور با استفاده از ظرفیت نخبگان گفت: مادر چالش زعفران باخرز، سیستم نوآوری و فناوری کشور را برای حل شبکه مسائل این حوزه فعال خواهیم کرد.

قائم‌مقام سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی نیز در این نشست بابیان اینکه سالانه 20 تن زعفران در شهرستان باخرز استان خراسان رضوی تولید می‌شود اظهار داشت: با توجه به شرایط آب و هوایی امسال و برخی عوامل دیگر، پیش‌بینی می‌شود که در سال آینده با کاهش تولید محصول زعفران در شهرستان باخرز مواجه شویم.

اسماعیلی خرده مالکی را یکی از مشکلات حوزه زعفران شهرستان باخرز دانست و تصریح کرد: از بین 8هزار و 238 فعال حوزه زعفران در باخرز، تنها 7 نفر کلان مالک هستند.

وی بابیان اینکه خام فروشی زعفران نیز یکی دیگر معضلات حوزه تولید زعفران در شهرستان باخرز است ابراز داشت: در چالش زعفران باخرز باید به سمت بهره‌مندی از راهکارهای نوآورانه و همچنین گسترش صنایع تبدیلی حرکت کنیم تا مردم تغییر و رفع مشکلات را احساس کنند.

اسماعیلی بابیان اینکه در استان خراسان رضوی 121 واحد با ظرفیت اسمی 400تن در حوزه زعفران مشغول به کار هستند عنوان داشت: نبود منبع دائمی تأمین آب برای کشاورزان ازجمله مشکلات تولید زعفران در استان خرسان رضوی است.

مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی نیز در این نشست بابیان اینکه در حال حاضر کشورهای چیت و افغانستان نیز به کشت زعفران روی آورده‌اند اظهار داشت: نکته‌ای که باید برای تحقق آن تلاش کنیم، افزایش میزان تولید در واحد سطح است.

وجدانی‌فر با اشاره به مناسب نبودن شرایط بازار و آب‌وهوا برای کشت زعفران در سال جاری بیان کرد: مشکل کمبود آب یکی از معضلاتی است که برای تولید محصول زعفران مانع ایجاد می‌کند.

وی با تأکید بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت صنایع تبدیلی برای افزایش سوددهی محصول زعفران شهرستان باخرز افزود: صنایع تبدیلی باید در شهرستان باخرز مستقر شوند و شرایط زندگی مردم را از نزدیک لمس کنند و با استفاده از ظرفیت‌های مردمی گامی در مسیر حل مشکلات زعفران باخرز بردارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی نیز در این نشست با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت نیروهای جدید و کارآمد در حوزه زعفران اظهار داشت: متأسفانه ما هنوز نتوانستیم محصول زعفران ایران را به‌خوبی به بازار جهانی معرفی کنیم.

غلامحسین ساربان توسعه مکانیزاسیون را یکی از راهکارهای حل مسائل حوزه زعفران دانست و گفت: دولت باید در حوزه مکانیزاسیون سرمایه‌گذاری کند چون هم هزینه‌های تولید محصول را کاهش می‌دهد و هم برای سود تولید زعفران را برای کشاورز بیشتر می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول